426

Kollade på några gamla foton och det ser faktiskt som det var en del positiv camber då med.. konstigt att det känns som det syns tydligare nu..

men det finns ju ganska mkt plats att stoppa in fler schims om man vrider ut nedre länkpinnen en aning. Annars får msn väl bita i det sura äpplet och skaffa sänkspindlar..

skulle ha skränkt framvagnen istället när den ändå var isär :-)

427

Man kan inte chimsa för då hamnar inte spindelns hål i vinkel mot pinnen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

428

Just ja.. Den är ju inte rörlig på det hållet.. Det blir ju inte så bra då. Då är det skränkning av framvagn eller sänkspindlar för att rätta till det då..

Detta borde ju vara väldigt vanligt, eftersom det är många som sänker med enbart sänksatser.. men åker alla runt med positiv camber fram?

429

Inte alla ICQ/ad
http://www.gtspirit.com/wp-content/uploads/2010/04/overkill_tuned_vip_car_off_camber.jpg

430

Nu var det just bubblan jag syftade på.. på tex golfen kunde man ställa camber fram med excentrisk bult på fjäderbenet medan man var tvungen att schimsa axeltappen bak.

Vip-stuket de kör i Japan, som visas ovan, är bara vedervärdigt och vansinnigt fult..

431

Hoppla, nu har det inte blivit skrivet nåt på bra länge. Så man får väl uppdatera om vad som hänt...

Något som jag väntade mig tidigare har nu inträffat, raset. Jag gråter inte blod, även om det är tråkigt givetvis.. men risken ingår när man dubblar effekten i ett oöppnat block. Har ju trots allt kört nästan 700 hårda mil med motorn i sommar :-)

Var alltså ute och körde en sväng i veckan och precis när jag ska svänga ner till polarens garage hör jag ett oroväckande ljud och oljetrycket försvann som en avlöning. Slog av motorn direkt och rullade ner.. wtf..
Utvändigt syntes ingenting på motorn... men när vi öppnade en ventilkåpa och drog runt motorn för hand upptäckte jag ganska snart att vipporna stod helt stilla.

Så det var bara att plocka ur motorn och lokalisera felet.. Något har fått oljepumpen att kärva ser det ut som, ett drev var sprucket, klacken gått av och på nåt sätt låst kamdrevet så att kammen gått av precis bakom.

I övrigt såg blocket mkt fint ut invändigt, lagren såg bra ut och det fanns bara en liiiiten knappt kännbar kant på ramlagerlägena. Men nu blir det ar-borrning och upptag för större borr. Blir nog att jag slänger i antingen tjockväggiga 92mm eller 94. Veven får vi se om den blir kvar (balanserad) eller om jag kommer över nån med lite mer slag. Sen blir det ny, vildare kam med 1,1:1 eller 1,25:1 vippor.. släpvipporna såg ok ut, bara en som stampat ner sig lite.

I övrigt såg topparna bra ut och ventiler hela med ok färg osv. lite sot, men den har ju gått aningen fett på höga varv och fullast.

Så vinterns projekt får starta lite tidigare än det var tänkt, ska bli spännande iaf.

432

kommer bli utmärkt ! gå på 1915 direkt istället för 1835 om du endå måste ta upp grejorna .... varför "kasta bort" volym när kostnaden är densamma.

Eftersom du åker så jävla mycket med bilen till o från jobbet med mera  kanske det är lämpligt att inte bygga en REJSMOTOR utan något tillförlitligt med inte alltför elak kam med mera som har MASSOR med vrid men inte behöver varvas till månen hela tiden ? eller tänker jag fel nu igen. är ju inte första gången jag gjort det direkt ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

433

Klart lockande med 1915. Enda kruxet med 94mm cylindrar är att materialet blir tunnare och således håller sämre. Hade varit trevligare att hänga i en vev med 74-76mm slag och 92mm tjockväggiga cylindrar.

Ang kamxel så beror det mkt på vad det blir för topplock och flödesprestanda. Bygger inte en motor efter en herrejösses-kam, men sätter inte heller i en som begränsar flödet för mkt.

Är ute efter en motor med hyffsad allround-prestanda, samtidigt som det gärna får va lite mer klös än i min 1600 :-)

Jag börjar med att bearbeta blocket, alt kikar om man kan komma över ett wbx-block ich bygga en oxyboxer.

434

Fan vad tråkigt ICQ/ac

435

Tja, visst är det lite segt.. men jag hade faktiskt väntat mig att det skulle hänt för längesen.. så jag är glad att jag fått köra.. tror det när närmare 700mil i sommar med en riktigt trevlig motor :-)

Glassvädret är ju ändå slut nu så då vill man ändå inte köra bubblan. Skulle det plötsligt infinna sig en period av sensommar så kan jag alltid kasta i min 1200 och puttra.. men den blir nog stående till våren som det ser ut nu.

Jag har ett par andra saker jag vill se över under vintern, bromsar och fälgar. Drömmen vore ju att slänga på BTR wheels, svulstiga och snuskigt snygga fälgar.. men jag får nog nöja med mig med en uppdaterad version breddade plåt. Sen finns det säkert mer.. tex inredning och stereoinstallation. FÖRUTOM det kommande motorbygget då, hihi

436

Alltid tråkigt med ras.. Men ser man det som ett skäl att trima vidare så är ju inte allt nattsvart! Dessutom är det ju som du skriver inte direkt sommar längre ICQ/ad
Blir lite nyfiken på vad tjokväggiga 92or är? Mitt block är borrat för 92or men jag har hört att 90.5 ska vara bättre att bygga på just för att godset blir för tunt i 92or? Det här var ju intressant....

Learning by experience is a great way to spend money...

437

Klart det är lite segt med trasiga delar, men det är sånt man får leva med. Huvudsaken är att block och vev har klarat sig och det ser inte så illa ut med det. Självklart är det en bra anledning att redan börja bygga vidare på motorn :-)

Ja, det finns 92:or med tjockare gods, dessa passar i hål borrade för 94mm cylindrar. Helt klart intressant, även om 94 är lockande.. Man har hört om folk som byter spruckna cylinder titt som tätt.. iaf när det är lite kräm i prylarna. Jag har även blivit lite sugen på att skaffa mig ett wbx-block för att konvertera till luftgekühlt.. dvs en oxyboxer. Då får man ett starkare block och 76,5mm (har jag för mig på 2,1L) i slag utan insats.. frågan är.. är veven i wbx gjuten eller smidd?

Hur som helst har vinterns projekt dragit igång lite redan, då jag inte kunde låta bli att riva ur motorn och dela det för att se vad sommarens våldande har ställt till med :-) Uppdatering följer

438

Dåså, här har vi anledningen till att motorn inte ville vara med och leka längre.

Kamaxeln har gått av innanför drevet. I oljepumpen var ett drev sprucket, anledning okänd.. klacken mot drevet var också av men fick inte tagit nån bild på det.. pumpen används lämpligen som bojsänke numera.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-54999e7f8f1246440251ad71250a83e1.jpg

Topplocken tycker jag ändå ser ganska bra ut, oboyfärgade stift, lite sot men så gick den något fett på högre varv också enl. bredbandslambdan.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-d2b0e04259ae806bbe18964787079fb9.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-cb22cb2f03d07419630afb1f6f791c0f.jpg

Jag vet att det är sprickor mellan några av ventilerna, men dessa var grunda och gick inte nedanför ventilsätena och de har funkat väldigt bra.

Sen tröttnade jag lite på att skruva motor så jag plockade av skärmarna bak samt vänster fotsteg.. Om fotstegen man har inte riktigt passar till skärmarna (som är för nya för min -64). Man förlänger dem?? Ja, det tyckte iaf att föregående ägare var en bra idé... :-(
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-cae2ea19091430d705371e0cb6c3658a.jpg

Vad gör man då om man saknar skärmar som passar..? Tja, man kan ju slänga på ett par i glasfiber.. som råkar va 6cm bredare och made by Jonas N i Sjuntorp :-)

Obs, mockup och lös fastskruvning utan kederlist.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-2b828fd1a766adfce439f0549714bda8.jpg

Like a glöööv, by Jonas N :-)
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-8023ad738cc9adc0819466b1932ff533.jpg

Åter till motorn, som vid det här laget praktiskt taget är helt demonterad. Jag tillverkade mig en hållare till biltemas motorstativ (som inte är lämpat för att hänga vw-boxers i).
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-47447a6591c101f3a68acc60cff39415.jpg

Blocket blir ganska fint när man putsar lite på det :-)
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-9fa5fc80ce4fe2520281b66b395f3735.jpg

Så var det lagerlägena då, som jag räknade med skulle vara närmast mm utslagna.. det var en knappt kännbar kant på samtliga lagerlägen och i övrigt riktigt fint block.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-57b063c5ca35b76898ce208de5aeda38.jpg

Andra halvan. Jag har dessutom borrat och dragit ur de pluggar som behövs för att fullflödeskonvertera blocket. Ska bara jaga fatt i lämplig borr och gängtappar för att göra färdigt det. Sen köpte jag flaskborstar i lördags på Skene marten, perfekt för att rengöra oljekanaler :-)
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-f2ca73e1825b11598b1b00195f802ef9.jpg

Det var väl ungefär så mkt jag hann med att göra idag. Blocket ska göras klart sen ska det iväg till PPR-Micke för liten översyn och bearbetning. Vinterns projekt "kellerassel v.2.0" är härmed inlett.

439

Härlig start,även om inte anledningen var så kul..vi hänger med,kör! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

440

Hur länge gnodde du på blocket? Ser ju förzinkat ut ICQ/ab

441

Tackar, var ensam hela kvällen då sambon varit hos sin mor, så då får man passa på att göra ett ryck :-) Anledningen är såklart trist, men lets göra nåt positivt av det hela istället och bygga vidare !

442

Erkki, jag gnodde inte speciellt länge faktiskt.. Körde med borrmaskin och relativt mjuk roterande stålborste :-) Det fula på ytan är ju mest oxid och det går bort ganska lätt.

443

Då har jag fått hem flong nya mahle 92mm cylindrar med kolvar.

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-392f8249f1747cab2bb562bdd4b807e1.jpg

Tanken är att köra dem tillsammans med 78,5mm vev så att jag får en motor med 2087cc slagvolym. Nya cb044 toppar med 42/37mm ventiler är beställda men kommer nog först vid jul då de skeppas hit från staterna. De ska givetvis inte bara skruvas dit. De ska flödas, få 4 vinklar på ventilsäten, backcut på ventiler och portas lite :-)

Har inte bestämt mig för vilken kamaxel som ska användas än.. Är sugen på att testa någon från web cams.. men det hänger ju lite på hur topparna flödar också vid olika mkt lyft.

444

Frågan är vad man ska satsa på för kamaxel.. tänkte köra rakskurna drev.. sen vill jag gärna kunna varva lite då prylarna ska balanseras riktigt.. Om topparna levererar vill man gärna utnyttja det genom ordentligt med lyft. Sen är ju avgasvärden på tomgång mindre viktigt eftersom det är lotteri om motorn slinker igenom besiktningen ändå... bara den inte ruppar för mkt.

445

Gillar FK-89 den är varvillig och funkar hyffsat även längre ner...

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

446

Ja, varv är ju alltid skoj :-)
14,7mm lyft med 1,4:1 vippor. Iofs hade jag hellre monterat 1,25:1 då jag tyckte det var svårt att se om geometrin är bra med släpor m8t ventilerna.. men det finns kanske inte så många som ger så mkt lyft med 1,25:1 utan att gå upp mkt i duration..

Web cam 86b eller c verkar ju också vara trevliga kammar.

447

körde w125 med 1:25 de funkar hyffsat oxå om man vill köra 1:25 men ger sig i effekt runt 6500 ville jag minnas,. gick dock bra att dra den längre om man ville....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

448

hmm.. knepigt det här med val av kamaxel.. synd att man inte kan få variabla öppningstider för bredare register hehe.. man kan inte äta kakan och behålla den.

jag har tänkt att den ska gå att dra till iaf 7000rpm med ökande effekt. Jag kan iofs ta hjälp med att ställa geometrin rätt..

grejen är att jag inte är sugen på att sätta i en engle-kam.. det känns som de flesta gör det för att det är enkelt och tillgången är stor. Vad finns det för alternativ? Eagle, web cams, bigfoot såg jag några som heter.. sen finns mer udda alternativ men som är mkt svårare att få tag i och förmodligen kostar en hel hög med pengar..

449

JPM Raptor ? :=)

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

450

ja jo.. haha.. njae.. den ligger lite utanför min budget.. annars hade det varit kul med nåt nytt och svensktillverkat.