1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-10-14 07:56:21)

Passagerardörren tar i längst ner på två ställen, går att stänga med viss möda men den vill ha uppmärksamhet hela tiden.

Jag föreställde mig att hålen i dörrgångjärnen skulle vara ovala i vertikalled så scenariot hade förberetts. Men icke.

Har lossat alla skruvarna och dragit åt de samtidigt som en vän höll dörren uppåt med frenesi. Kammade noll.

Det lurar nog en XXL gädda i vassen. Hur går man tillväga om man vill höja dörren 1-1.5 mm?

(ej min buss på fotot)

Post's attachments

21w 1966 sliding door.jpg, 18.92 kb, 249 x 190
21w 1966 sliding door.jpg 18.92 kb, 172 downloads since 2013-09-16 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Är sprintarna fina /nya.. Det gör ju en del...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Det hänger nog lite på hur händig du är och hur mycket energi som ska läggas. Nu var det många år sedan jag gjorde detta. Det är inte fullt så enkelt. För när du höjer dörren ökar det "lodräta" springan mellan pilarna. Är man "spring" fetish så blir det inte bra. Är bussen olackad så monterar du loss dörren och slipar lite i hålen. Du kan få ta lite på översidan på gångjärnen ochså. Är det lackat blir det knepigare. Hänger dörren rakt vid bakre kanten?

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

4

michaelth skrev:

Är sprintarna fina /nya.. Det gör ju en del...

De är inte nya. Jag har rednecktestat om det är spel och jag TYCKER att det inte är det men vet inte hur mikrometer noga det ska vara.

Tacksam för alla tips ni kan ge, får snart frispel av den dörren...

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

5

surfinsafari skrev:

Det hänger nog lite på hur händig du är och hur mycket energi som ska läggas. Nu var det många år sedan jag gjorde detta. Det är inte fullt så enkelt. För när du höjer dörren ökar det "lodräta" springan mellan pilarna. Är man "spring" fetish så blir det inte bra. Är bussen olackad så monterar du loss dörren och slipar lite i hålen. Du kan få ta lite på översidan på gångjärnen ochså. Är det lackat blir det knepigare. Hänger dörren rakt vid bakre kanten?

Antar att när man slipar lite i hålen måste man flytta nedsänkningen för skruvskallen?

6

Jag har hittat den här lösningen på The Samba: "I placed some washers behind the bottom hinge and now the door closes perfectly!"

Samma problem som jag har. Någon som tror att det kan fungera? Klart jag blir jätteputt. Varför kom inte jag på det själv?

7

Om vinkeln på dörren är fel funkar detta väl, men om hela dörren ska uppåt så är det väl mer tveksamt.
Är gångjärns skruvarna så högt upp det går? Det sitter väl lösa mutterstycken på insidan? Om dessa inte bottnar uppåt borde du väl kunna slipa lite på båda gångjärnen och flytta upp dörren?

Nytt mob nr...

8

Ska då prova först att pilla loss de lösa mutterstycken, det borde fixa problemet.
Annars återstår bara brickor under nedre gångjärnet.
Få se om jag lyckas åla mig ur problemet...

9

om du har alla bultar lossade och stöttar samtidigt med en garage domkraft under dörren, borde du kunna trycka upp dörren något...har du verkligen haft alla lösa.. bara det en bedrift då gärna några brukar sitta fastrostade..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

michaelth skrev:

om du har alla bultar lossade och stöttar samtidigt med en garage domkraft under dörren, borde du kunna trycka upp dörren något...har du verkligen haft alla lösa.. bara det en bedrift då gärna några brukar sitta fastrostade..

Ja det kan jag verkligen gå i god för, att de kan sitta hårt som järnet. Skulle skruva av de med en hysteriskt stor kryssmejsel, rubbade de inte.
Sedan slagmejsel. Inte då heller. Då kom min bekant med luftpistolen i hösta hugg. Förmodligen sket skruvarna på sig för de lossnade på 2 röda.

Vid nästa tillfälle satsar jag på att rubba de lösa mutterstycken och sedan ska jag använda domkraften som övertalningsmedel...

11

luftgekühlt skrev:
surfinsafari skrev:

Antar att när man slipar lite i hålen måste man flytta nedsänkningen för skruvskallen?

Det är i karosshålen du ska slipa i. Om nu mutterstycket bakom går högre upp.

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

12

På min högerdörr har jag ett fett mellanlägg på cirka 5 mm under nedre gångjärnet. Hade inte fler NOS gångjärn, det jag hade gick till förarsidan, det var prio 1.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

13

Jobbade i helgen med dörren och det lyckades.

Först med domkraft, med vid öppen dorr, med dörren halv på glänt, med dörren nästan stängd bara så domkraften fick plats.
Ingenting hände. Gårngärnsmuttrarna lossades och stramades åt vid varje operation. Ingenting. Nichts. Nada.

Ut med nedre gångjärn och in med brickor mellan gångjärn och kaross. Ingenting ALLS. Jag började tappa tålamodet.
Inte den minsta förbättringen gick att skönja.

Återigen prova med domkraft och dörr i olika lägen, lossa skruvar, domkraft, strama åt skruvar. Nada.

OK. Sista försöket. Dörren knappt öppen, in med domkraften och ta i för knug och fosterland. Övre delen av dörramen
hamnade ca 3 cm ovanför dörrens. Bort med domkraften och strama åt bultarna.

Nuuuuu var plötsligt dörren som den var från fabriken. Den stänger lika storartat, grandiåst och majestätiskt som
Riksbankens kassavalvs (dock inte lika stora valörer innanför, tyvärr). Jag är väldigt nöjd. Det tårar sig i ögonen...