Bilen är byggd av mig och mycket tid har lagts ner på att få rätt utseende på bilen. Bara karossen tog flera år att få till rätt passform på alla delar som dörr/huvspringor m.m.
Detta är ett mycket bra bygge som håller hög kvalitet på dom viktiga delarna som kaross, lack och styvhet i bottenplattan (inte som vissa replicor som inte går att öppna dörren på när ena hjulet står på en trottoarkant...). Den har rullat knappt 500 mil efter färdigställande.
Bilen SFRO besiktigades med mycket gott omdöme och det står på intygat att den är mycket välbyggd och inte inte har några problem att hantera maxgränsen på 150 hk om ägaren skulle vilja det. Bilen väger ca 700kg.
Bygget är väldokumenterat och allt i pappersväg och kvitton finns sparat samt mycket bilder.
Korta fakta:
Bilen är baserad på en -69 bottenplatta med IRS-bakvagn(!). Platten är kortad 273 mm och förstärkt samt alla plåtar är nya och allt är blästrat och lackat.
Justerbar ny Pumaframvagn som som är avsmalnad och har skivbromsar. Allt under är nytt eller renoverat, allt från bromsar/rör/slangar/huvudcylinder, styrväxel, kulleder, spindlar, stötdämpare m.m.
Karossen är från Roadline. Mycket arbete nedlagt och som du sällan ser på en Speedsterreplica. Den har också ”rätt” mätare och bakljus!
Motorn är en 1600 med dubbla weber 40, mindre remskiva, separat oljefilter, oljekyl, nya värmekammare, nytt avgassystem, alla plåtar nya m.m.
Fälgar runt om är ändrade till stora fembultsmönstret.
Inredningen är i stort sett original med äkta VDO-mätare. Det sitter skålade stolar och fyrpunktsbälten samt en dold stereo i. Värme i kupén är indraget och gör att man även kan njuta nedcabbat av lite kyliga sensommardagar.
Cabben är väldigt bra monterat med bra spänn på tyget och bilen ser riktigt kaxig ut med cabben öppe, tyget är som nytt.
Det följer med mycket reservdelar som en extra motor, extra nya fälgar plus annat smått och gott som jag samlat på mig.
Vill du ha en bil som alla gillar så är denna helrätt men räkna dock med att du får nya vänner över allt där du stannar...
Jag kan tänkta mig ett byte mot annat projekt och då helst en Porsche, allt av intresse men bilen säljs helst mot pengar.
OBS inga byten mot bruksbil av intresse!
Pris 220000:- (eller byte/delbetalning mot Porscheprojekt kan vara av intresse).
Porsche 356 -64
Porsche 997 S2


