1

Har ägt ett antal ovalare med Originallåda.

Samtliga har haft visst "missljud" , ej att förväxla med normala ljud från rakskurna drev samt att beakta att äldre transmissioner genererar mer ljud..

Missljudet som min fråga gäller,, att vid motor igång stillastående bil låter det en hel del.
Ljudet tystnar markant vid koppling nedtryckt,, vilket enl mig är symptom på ingående lager dåliga/rostskadat..

kanske pga mkt stillestånd = viss kondens i lådan som leder till inre korrosion..
Dessa gamla bilar har ju nästan utan undantag stått förvarade ett antal år vid ngn tidpunkt..

Ni som renoverat lådan seriöst ,, har ni detta ljud..
Har det tystnat markant,,  vid körning/stillestånd ??

Kan tänka mig att plocka ur låda & renovera,, men om ljudet är "normalt" så lär jag ju inte vinna mkt ?
Frågan är vad som är normalt ljud ?

Ni som har erfarenheter av jämförelser före renovering VS efter renovering , kanske kan svara??

Mvh & Tack / kenneth  -Tidig Oval 55a

2

Urtrampningslagret som är dåligt om ljudet försvinner när du trampar ner kopplingen...

VW Bubbla Typ1 1964 "White lady"

Pulver is da shit!

3

Har bytt lager i min -52:a o detta malande försvann, ska göra i ordning lådan i min -57:a till vintern och förväntar mig att det malande ljudet ska försvinna på den också

4

Hej Bengt & tack för svar!

Vart köper man lager/packningar osv ?

Mvh / Kenneth

5 Senaste redigerad av nisslars (2013-09-15 11:05:04)

Jag bytte lagret på ingående axel för ett par år sedan då jag hade ett malande ljud i min 60:a. Jag fick bort det specifika malandet, men fick som ett brev på posten ett annat malande ljud istället. Ett gott råd: Om du plockar isär lådan byt alla lager om du kan få tag på dem.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss