1

sökte runt men hitta inte nå vidare svar.
är det någon som har erfarenhet av dessa 2" kortade framvagnar på bussar?
hur mycket sänker dom?
något bra och dåligt med dom?

tänker nog köra plåtisar på bussen och gillar utseende med 2" kortat.
men frågan är om man får ner den tillräckligt med den framvagnen samt droppade spindlar. ICQ/af

största anledningen är att ja inte vill kapa org stommen utifall man blir termos en dag ICQ/ad

eller ska man försöka leta upp en till stomme och bygga egen?
många tips och råd vore tacksamt!

Ligger tråden fel så får gärna någon flytta dit den hör hemma  ICQ/ab
//Emil

En vacker dag ska jag också ha en Barndoor... Panel... eller de kan f..n regna med om de vill, vädret är inte huvudsaken.

2

Om du tänker på "Puma" för T2 från Up North så är dom helt säkert samma sak som att ta en original som man kapar å kortar samt monterar sänksats. Sänksats + spindlar så får du ner så mycket att hjulen tar i innerskärmarna upptill... ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

3

Hebster52 skrev:

Om du tänker på "Puma" för T2 från Up North så är dom helt säkert samma sak som att ta en original som man kapar å kortar samt monterar sänksats. Sänksats + spindlar så får du ner så mycket att hjulen tar i innerskärmarna upptill... ICQ/ab

är precis den ja tänker på. ICQ/ab

perfekt, det är det ja vill!  ICQ/ag  ICQ/af 
för det blir nog lite tubbning när ja ändå är i farten med svetsen.
fortfarande ung, så sänkning är ett måste!

jag montera en puma på en vanlig typ 1 och då tyckte ja inte de blev speciellt lågt alls.
därför ja tänkte kolla upp det först.
är det någon som kör med puma på sin split på forumet som kan visa på ungefär?

En vacker dag ska jag också ha en Barndoor... Panel... eller de kan f..n regna med om de vill, vädret är inte huvudsaken.

4

Sänkspindlarna för splitbussarna, dvs. flippade spindlar sänker ju i sej nästan 9cm. (8,89cm) samt smalnar av spårvidden c. 12mm per sida.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

5

Hebster52 skrev:

Sänkspindlarna för splitbussarna, dvs. flippade spindlar sänker ju i sej nästan 9cm. (8,89cm) samt smalnar av spårvidden c. 12mm per sida.

okej, men då ska det nog gå att få ner den rejält  ICQ/af

6

dom funkar, har såna på både bussen o dubbelhytten, men jag tror inte castervinkeln är ändrad vilket man borde göra så jag rekomenderar dom inte... dock är det en enkel lösning.
2" med sänkspindlar och 165/45-15 på plåtfälg gör bussen så låg att mitten styrsprinten slår i backen utan tubbade hjulhus.

7

Tobias J skrev:

dom funkar, har såna på både bussen o dubbelhytten, men jag tror inte castervinkeln är ändrad vilket man borde göra så jag rekomenderar dom inte... dock är det en enkel lösning.
2" med sänkspindlar och 165/45-15 på plåtfälg gör bussen så låg att mitten styrsprinten slår i backen utan tubbade hjulhus.

okej, va blir det för effekt? trög styrt?
plåtfälgar med däck på finns redan och tror till och med de är 165/45.
har du någon bild på kärran med plåtisar å den kortningen?

8 Senaste redigerad av Hebster52 (2013-09-14 07:55:01)

Styrsnäckan slår ju först i marken innan mittenpinnen når ända ner. Såvida inte man höjt snäckan före det... ICQ/ab

Sänker man lika mycket bak så behövs i princip inte castern heller justeras för den bibehåller original vinkel då. Men sänker man lite mer fram än bak så börjar det ha en skillnad...

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

9

Hebster52 skrev:

Styrsnäckan slår ju först i marken innan mittenpinnen når ända ner. Såvida inte man höjt snäckan före det... ICQ/ab

Sänker man lika mycket bak så behövs i princip inte castern heller justeras för den bibehåller original vinkel då. Men sänker man lite mer fram än bak så börjar det ha en skillnad...

styrsnäckan ska ändå höjjas  ICQ/ab

okej, men då är det ju samma visa som att sänka vilken vw som helst istortsett  ICQ/ab

10

Jo. Däremot om ni bygger ställbar framvagn med dom axeländor som Franke mm. säljer så har jag ritat in mera caster i dom. ICQ/ad

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

11

Hur mycket caster har du ritat in?

Pratade med Häsa om det och han menade att rodbyggarna kör 7 grader. Mycket theSamba folk ligger också på 7-8 grader.

Min barndoor går mycket bra på vägen. Då man byter till Typ1 spindlar så får man mer och mer caster ju mer man sänker. Den castern jag har på barndooren skulle jag vilja ha på en splitbuss. Så jag får försöka mäta vad jag har för caster på den nån dag.

12 Senaste redigerad av Hebster52 (2013-09-14 18:32:57)

Om jag inte minns helt fel var det 4 grader. På split gavlarna var det nedre röret 7,4mm längre fram än övre och 9,2mm på bay gavlarna i alla fall.

Split gavel:
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/29.pdf

Splitframvagn i bay gavel:
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/27.pdf

Bay gavel:
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/30.pdf

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

13

Jag kör 7 grader på min 1302 och det är hur trevlig som helst på vägen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14 Senaste redigerad av Tobias J (2013-09-14 19:39:11)

Emil O skrev:
Tobias J skrev:

okej, va blir det för effekt? trög styrt?
plåtfälgar med däck på finns redan och tror till och med de är 165/45.
har du någon bild på kärran med plåtisar å den kortningen?

Effekten blir att den blir vinglig, dvs en del parerande med ratten, man vänjer sej i o för sig... bilder finns här http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4986 innan jag höjde den. kör idag med 155/60-15 o det funkar bra, har även provat 165/50 o 145/65 ja allt funkar men lägst blir det ju med 165/45.
Häsä pratade om att han körde med typ1 castershims på övre röret på sin barndoor o att det blev en ordentlig skillnad.

sen är ju problemet att pumaframvagnen är byggd för tidiga bärarmar och det heter att "bara man tar bort hylsorna på dom senare så passar dom", det stämmer inte, de senare bärarmarna är grövre även utan hylsor så de kärvar dvs dålig fjädring...

nä satsa på en casterändrad framvagn med ordentliga lager och bay mitt-styrsprint? från franke eller nån annan tillverkare.
http://i52.tinypic.com/2dqqa11.jpg
från min buss, den är dock 4" kortad