Jag går och känner att motorn i min buss vill ha uppmärksamhet. Det är en typ 4 GE insprutning. Jag har kört den i några år nu med noggrann service och den har aldrig svikit. Jag inser ju självklart att den antagligen va sliten innan jag lärde mig gå. Och jag vet att det diskuteras mycket om detta men jag undrar om det är bortkastat att; Byta alla lager, kam, lyftare, cylindrar, kolvar. Slipa ventiler. Jag avser inte att få högre effekt utan vill ha en motor som kan vara pålitlig i några år. Den går bra och orkar på riktigt bra måste jag säga men som sagt, jag vill ju att den ska fortsätta med det!
Hejsan!
Jag tycker inte det är bortkastat - kolla om blocket är uppslaget i lagerbanorna - arborrning, byt lager och packningar, kolvringar + hona cylindrarna, ordentligt ventiljobb och byt styrningarna om de är slitna. Kam och lyftare kontrolleras för slitage.
Johan
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014
Just typ4-motorerna brukar klara sig i lagerbanorna som jag förstått det.
Är ju aldrig fel med en nyrenoverad motor. 
Inte byt lager som är okey...
Tack för åsikter! Så det verkar som att typ 4 klarar sig bättre än typ 1. Då kanske melodin är att riva isär och mäta allt. Jag funderar även på om svänghjul och vevaxel är balanserade ihop? För jag tycker att motorn vibrerar vid runt 2000 varv. Blir som att det sjunger i bilen vid ett varvtal!