1

Jag har en Bubbla med swingaxel, men bottenplattan blir dålig. Dessutom har jag fått en skada på ramhuvud/framvagnsinfästning (yep, fina asfaltet i Sthlm). Nu har jag möjlighet att köpa en automatplatta, dvs gamla framvagnen och IRS bak.
Min fråga är till dem som kör lite fortare och upskattar bra väghållning: är väghållningen (inte komforten, det är mindre viktigt) med IRS märkbart bättre än med swingaxle?
Nu har jag sänkt min swingaxle Bubbla en del och bultat fast z-bar, så väghålningen är redan mycket bättre än standard.
Kan nån dela sin erfarenhet med IRS (utan McPherson fram)?
Tacksam för svar !

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Ingen som har en åsikt om detta?

3

Väghållningen med en sänkt bubbla och swing axel är sämre än med IRS. Då du får ej önskvärd camber med låg swingbubbla, så ja den är bättre med IRS.

Learning by experience is a great way to spend money...

4

IRS är överlägset på alla punkter mot en pendelaxel.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

När Renault Alpine var med i VM-toppen i Rally på 70 talet och tog VM guld, alpine kom med irs på slutet, men toppåkarna i alpine stallet föredrog den gamla pendel axeln, då dom åkte fortare med pendel än irs !

6

Douvrin skrev:

När Renault Alpine var med i VM-toppen i Rally på 70 talet och tog VM guld, alpine kom med irs på slutet, men toppåkarna i alpine stallet föredrog den gamla pendel axeln, då dom åkte fortare med pendel än irs !

Om RAINER ska köra rally i sthlm så kan han överväga att fundera över detta, för övrigt kan jag bara hålla med Svwerker i denna frågan, no doubt !!

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

7

Glömde att nämna att jag har monterat en metal kloss mellan nedre delen av svärden och bakramen, så att cambern inte kan bli mer positiv än -5 grader som jag har statiskt.

8 Senaste redigerad av Douvrin (2013-09-13 17:44:06)

Rally handlar väldigt mycket  om väghållning, ska man ha pendel ska den vara sänktbak, 100% förbättring, samt hårda stötdämpare. så man får negativ camber bak.

Handy skrev:
Douvrin skrev:

Om RAINER ska köra rally i sthlm så kan han överväga att fundera över detta, för övrigt kan jag bara hålla med Svwerker i denna frågan, no doubt !!

9

Douvrin skrev:

Rally handlar väldigt mycket  om väghållning, ska man ha pendel ska den vara sänktbak, 100% förbättring, samt hårda stötdämpare. så man får negativ camber bak.

Ja det är nästan så, jag hittar den inte nu men jag har läst en lång och utförlig förklaring om hur man får bäst väghållning på en bubbla, det var någon i England som körde någon sorts barnracing med bubbla. Där fanns uträkningar, höjder, ja allt..men huvudregeln var att hur man än gör ska den alltid vara lägre bak.
Detta gällde barnracing på asfalt. Rally på grus handlar mer om ett kontrollerat konstant hjulsläpp, ofta på alla fyra  ICQ/am

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

10

IRS-bakvagnarna på Typ1/3 är ju identiska med Porsche 924/44 och de fungerar ju rätt hyggligt både på bana och rally så helt dålig är ju inte konstruktionen.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Jag kan inte ens sladda på blöt asfalt med min typ3 som har IRS bak.  ICQ/ab

Mera känd som jb...

12

Det säger väl mer om motorn än irs-bakvagnen

13

Nja kan man sladda med en typ1 med sving å 40hk borde det väl gå med en typ3 med 135hk? Så irs ger nog ganska bra väghållning.

Mera känd som jb...

14

Du tar i för dåligt.  Default/lol

Ali G

15

Om Swing hade varit guds gåva till racing så hade man använt den idag. Men då oberoende hjulupphängning visat sig övelägsen så är det det man använder. (Undantage Nascar där en bergänsad väghålning är en del av sporten!) Wolfsburg ingengörerna var nog inte helt fel ute när dom bytte swing mot IRS och länkframvagn till McP....

16

Tekniskt sett så är ju även en pendelaxelbakvagn individuellt fjädrande så att kalla den 4-ledade bakvagnen för IRS och skilja den från pendelaxeln med det begreppet blir inte helt korrekt.
Som vanligt för vi skylla detta fel på amerikanerna, som ju kallar bilar med automatlåda för autostick! Det är med amerikansk logik naturligtvis spaken som är automatisk.  Default/lol  Default/lol

Ali G

17 Senaste redigerad av Douvrin (2013-09-14 16:02:06)

Det kan va negativt faktiskt, det gör att du får understyrning, och måste hålla en lägre hastighet genom kurvan än med pendelaxel.
Med irs så är en bakre krängningshhämmare att rekomendera

JBlom skrev:

Nja kan man sladda med en typ1 med sving å 40hk borde det väl gå med en typ3 med 135hk? Så irs ger nog ganska bra väghållning.

18

Douvrin skrev:

Det kan va negativt faktiskt, det gör att du får understyrning, och måste hålla en lägre hastighet genom kurvan än med pendelaxel.

JBlom skrev:

Jo men då ska man ligga i hårt å det är fortfarande en gammal folkvagn. ICQ/ab

Mera känd som jb...

19

Svwerker skrev:

Tekniskt sett så är ju även en pendelaxelbakvagn individuellt fjädrande så att kalla den 4-ledade bakvagnen för IRS och skilja den från pendelaxeln med det begreppet blir inte helt korrekt.
Som vanligt för vi skylla detta fel på amerikanerna, som ju kallar bilar med automatlåda för autostick! Det är med amerikansk logik naturligtvis spaken som är automatisk.  Default/lol  Default/lol

Hahaha detta gillar jag, det är precis så de tänker när det gäller bilar ICQ/ab

(o\!/o)

20

Douvrin skrev:

Understyrning har väl egentligen med framhjulen att göra, alltså vilket försprång hjulen har, mao caster. När man tog körkort fick man lära sig att en bil som är nedlastad bak ger överstyrning och vice versa. Så en bubbla som är hög bak och låg fram får väl understyrning oavsett om den har pendel eller IRS, Eller är det bara jag?!
Krängningshämmare är nog alltid bra när man pressar sin bil i kurvorna, IRS eller ej... Hursomhelst, IRS har iaf en bättre chans att hålla hjulen på rätt ställe både när det gäller däckens yta mot marken och en mindre varierande spårvidd , alltså bättre fäste.
Eller som Fattigmansporsche menar: Wolfsburg hade nog inte fel när de bytte till IRS mm, mm

(o\!/o)

21

Douvrin skrev:

Understyrning har väl egentligen med framhjulen att göra, alltså vilket försprång hjulen har, mao caster. När man tog körkort fick man lära sig att en bil som är nedlastad bak ger överstyrning och vice versa. Så en bubbla som är hög bak och låg fram får väl understyrning oavsett om den har pendel eller IRS, Eller är det bara jag?!
Krängningshämmare är nog alltid bra när man pressar sin bil i kurvorna, IRS eller ej... Hursomhelst, IRS har iaf en bättre chans att hålla hjulen på rätt ställe både när det gäller däckens yta mot marken och en mindre varierande spårvidd , alltså bättre fäste.
Eller som Fattigmansporsche menar: Wolfsburg hade nog inte fel när de bytte till IRS mm, mm

(o\!/o)

22

Understyrning har inte alls bara med framhjulen att göra, det är ett samspel med bakvagnen och hela bilen.
Krängningshämmare är inte alltid bra, det är ett samspel med olika delar, men med irs så är det att rekommendera bak.
Det är också ett försäljningsknep att säga att bilen har irs, det säljer bilar, men inte säkert att det är bättre, vid hårdkörning, men irs är mycket bättre än en pendel med positiv camber, som kan va nästan direkt farlig, men med en pendel som är rätt inställd så är det annorlunda.

Handy skrev:
Douvrin skrev:

23

Understyrning har inte alls bara med framhjulen att göra, det är ett samspel med bakvagnen och hela bilen.
Krängningshämmare är inte alltid bra, det är ett samspel med olika delar, men med irs så är det att rekommendera bak.
Det är också ett försäljningsknep att säga att bilen har irs, det säljer bilar, men inte säkert att det är bättre, vid hårdkörning, men irs är mycket bättre än en pendel med positiv camber, som kan va nästan direkt farlig, men med en pendel som är rätt inställd så är det annorlunda.

För att få en pendel som är "rätt inställd" så krävs det att axeln är någorlunda rät från växellådan. Det i sin tur ger en högre tyngdpunkt vilket man vill undvika i de flesta former av racing. Dessutom får du vid nedfjädring vid tex acceleration även med en "rätt inställd" pendel vad SFRO refererat till som "våldsamna spårviddsförändringar" utöver det camber förändringar etc etc.. Om man läser lite vad SFRO skriver om att välja bakaxel till sitt bygge så står det " ...ledade bakaxlar. Och det vi ska tala om är naturligtvis fyrledade (två knutar på varje drivaxel) ty de tvåledade (pendelaxlarna) lämnar en del övrigt att önska beträffande väghållningen."

IRS är inte bara försäljningssnack. Det är helt enkelt en bätte variant av hjulupphängning.