1 Senaste redigerad av michaelth (2013-09-10 18:10:43)

Jo ....jag kan inte detta, så jag frågar dom lärde...

bakgrund.. jag vill bygga en något större motor till min buss, ingen värsting utan en luffa på maskin..

recept .
Ad block, om det godkänns.. 10 mm pinbultar..
upptaget för  90,5 cyl. borr
76 mm gjuten vev... ICQ/ad
med något lättat 200mm 8 stiftat svänghjul.. slipat 0,25 på ram.
eller ett olättat 200mm  4 stiftat.
original toppar upptagna för  90,5 cyl. borr
kamaxel... original??
eller annan lämplig..
vippor original eller 1-1,25 ??
Dubbla weber  idf 36 eller 40 ??
Fördelare antingen en från en typ 3 . 1600. med dubbla förgasare eller en ombyggd magnet tändning.
eller . troligen inte.. en bosch 009. då det inte skall varvas förtvivlat..
avgas system enkelt ormbo med ljuddämpare..
oljepump med filter större oljetråg.
eller original??


ja jag vet maskinjobb ligger på ca 15000kr.. dvs arborrning ,upptagning av block och toppar.renovering topparsäten/styrningar/vinklar. koll/renovering av original stakar.ombyggnad av magnet tändningen..upptagning av oljekanaler gänga plugga

Delar i boet.. allt utom ny kamaxel + ev lyftarbyte. och cyl/kolvar &  lager packningar.. extra oljetråg..

jomen varför en tråd om detta....  ICQ/an
Jooo jag har nu försiktigt dissikerat maskinen. En förut renoverad /utbytesmotor.?? troligen det första. ICQ/ac

http://forumbilder.se/CFG6A/img-2020.JPG
http://forumbilder.se/CFG6A/img-2013.JPG
lager.. vad betyder detta...2 överdim??
http://forumbilder.se/CFG6B/img-2017.JPG
http://forumbilder.se/CFG6A/img-2019.JPG
lyftarna ser ju ... tja jag tror dom håller länge men borde förmodligen bytas...??
http://forumbilder.se/CFG6A/img-2016.JPG
kammen är fin i ytan men förmodligen lite rundad på nockarna... håller förmodligen länge den också...??
http://forumbilder.se/CFG6A/img-2018.JPG
vevlagren ser oförskämt fina ut.. ingen bild..idag.. ICQ/ad
topparna ..ser sprickfria ut men med lite avlagringar...
http://forumbilder.se/CFG6A/img-2021.JPG
http://forumbilder.se/CFG6A/img-2022.JPG
så vad gör man.. blocket är ju som sagt med 10 mm dragstänger.. blir ingen värsting detta.. finns det hylsor för att byta ut dessa mot 8 mm och bör jag det..
blocket är det för mycket borrat redan?? eller okey??
finns 2 märken efter ett tidigare ras?? i 2 och 4 cyl. .

Detta skall bli en budgetmotor.. så vad gör jag.. skulle jag bygga en värsting blev det andra delar och annan kostnad.
snälla ge mig input...
/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2

Blocken bearbetas 0,5 mm per överdimension så det är arborrat en gång. Det är ingen VW-renovering med den plåten nitad.
Veven ser lite repig ut, har motorn gått utan filter? Är det den gjutna vev du tänker använda?

Eftersom du ska ha en gjuten vev så se till att du inte kan varva så mycket genom att välja snälla grejer såsom originalkam, små förgasare mm.
Ingen fel med 10 mm pinnskruvar, det funkar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3 Senaste redigerad av michaelth (2013-09-10 19:42:47)

Okey.. nej veven jag vill använda är skitfin i lagren.. den är uppkollad men slipad 0,25  sen inte använd.
Detta är den som sitter i paketet..
filter... nja denna motorn sattes beg i bussen av min vän som sen körde runt europa och bruksade bussen ..i x antal mil.. så skitig som den är på utsidan fick den nog inte sååå mycket kärlek invändigt..
vad tror du om att använda kammen. dvs original kammen?? och bör jag byta lyftarna eller är det okey??
skall jag lägga 1-1.25 vipporna på hyllan?
är det förmycket med 2 st Idf 36 eller bör jag använda original insug med 34mm förgasaren?
vad gällande använda det lättade 8 stiftade svänghjulet eller ett vanligt standard 4  stiftat..
standard svänghjuls bult eller värre..??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Det är aldrig fel att ha en 1955cc i en buss
Ps köp en sump på minst 1,5 liter på en bussmotor
Var det EP toppar  som du har  ????
Det är bra om motorn för luft till en så stor motor (två små fuggar )
Om du är smart så väljer du bort 009an
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Tycker nog att lyftarna ser ut att ha lite "pitting". Som små hål och det innebär att man är på väg genom härdningen så det är dax för byte.
Jag hade kört på ett tungt svänghjul, du tjänar inget på ett lätt svänghjul i en tung bil. Fyrstiftat räcker långt bara man ser till att man har bra rena ytor. En lite större bricka till skruven är inte i vägen men starkare skruv tycker jag inte ska behövas.
1,25 kan nog vara bra för att få in lite mera luft och putsa lite gjutskägg och ojämnheter i kanalerna. Tror inte att 2x36 är för mycket, bara att bestycka för din kombo.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Varför är den gjutna veven omslipad? den har troligtvis haft ett ras. Jag skulle hellre ta en bättre beggad 69 än att spela hazard med i min bok en skitvev. Bygg en 1776 med bättre beggade delar som säkert håller i flera år om man inte fuskar åt sig själv.

7

Mmm,trevlig tråd..så du hann med att klyva motorn trots att jag ringde och störde..bra gjort!Det här skall följas..mums! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

8

dp toppar..

hmm skit också..tänkte denna veven skulle funka okey till denna kombon..
e ju ingen rejs maskin utan bara luffa på..
veven slipad 0,25 på ramlagret... annars okey enligt firman som slipade den.. ICQ/an handlad här på forumet..nyligen ICQ/ac
nä fuska vill jag inte.. tanken är maskinen skall sitta här i bussen först, sen åker den i .. antingen bubblan buggyn eller varianten ..
e inte gasglad så grejer brukar hålla hos mig.


suck så om ..om jag utgår från en 69 vev med 90,5... vad kan bör jag använda.. ?
säg..
original kam. 1-1,25 vipor för lite mer mos.. 36or... större tråg och original svänghjul..
och magnet tändninge eller typ 3 fördelare..??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

michaelth skrev:

dp toppar..

hmm skit också..tänkte denna veven skulle funka okey till denna kombon..
e ju ingen rejs maskin utan bara luffa på..
veven slipad 0,25 på ramlagret... annars okey enligt firman som slipade den.. ICQ/an handlad här på forumet..nyligen ICQ/ac
nä fuska vill jag inte.. tanken är maskinen skall sitta här i bussen först, sen åker den i .. antingen bubblan buggyn eller varianten ..
e inte gasglad så grejer brukar hålla hos mig.


suck så om ..om jag utgår från en 69 vev med 90,5... vad kan bör jag använda.. ?
säg..
original kam. 1-1,25 vipor för lite mer mos.. 36or... större tråg och original svänghjul..
och magnet tändninge eller typ 3 fördelare..??

Fixa till topparna så jag la ut  så har du något att starta med
STD Svänghjul !!!! du har myckt vikt att flytta på
1,25 vippor och lite mer komp (som du får när du fixar topparna för 90,5or )
8,5/1
om du inte skall varva för mycket så funkar typ3 fördelarena tändkurva bra
och dina 36or så får du bra vrid i din snörra
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Jag har sett veven och ratat den redan. Känner till två som byggt med gjutna vevar, båda är i delar numera. Eftersom veven är gjuten kan du inte kolla för sprickor med ringtestet dvs slå till med en hammare och se hur länge den ringer. En hel vev ringer i ca 15sek. En gjuten vev låter som en död häst även som ny. Om verkstan som slipat om veven har spricktestat den så kan du bygga en mild originalmotor med den annars är det som att tro att man kan sluta jobba och börja leva på keno-pengar.

11

Det finns ju spricktester som är mer seriösa än att slå med en hammare, det är sånt som folkracefolket kan hålla på med.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12 Senaste redigerad av michaelth (2013-09-11 08:16:57)

?.så kan man jag få veven testad.. Och slippa kasta den... ICQ/ad
Eller bjuder någon nått för den med 8stiftat lättat svänghjul..
Går över pm..

Om man nu tänker sig..
Istället för 90,5 gå upp till 94... Eller är det dumt hållfatsthetsmässigt, blocket har hylsor runt 10mm pinnbultarna..eller e det okey. Fortfarande ingen rejs maskin..
Eller är det bättre att hålla sig på den mindre cyl diametern...
Ja allt blir mer stressat när det blir större..
Den skall som sagt initsialt sitta i min bay... Tills den blir utbytt av en 2.2 16 ventilare  vattenbuffel boxer. ICQ/ad lite längre fram...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

Om du skall tänka efter en gång till så finns det 92 som är tjock väggiga med yttermått som 94orna
Om du kollar i hotvws feb-maj nr så bygger dom en BUSSMOTOR som är 2007cc
Efter som bussarna ofta går mycket varma  skall man nog tänka en o två gånger innan man bygger motor till en sådan OM '
man inte vill bygga nytt varje år
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

Sök lite på sprickindikering.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15

PPRMicke skrev:

Om du skall tänka efter en gång till så finns det 92 som är tjock väggiga med yttermått som 94orna
Om du kollar i hotvws feb-maj nr så bygger dom en BUSSMOTOR som är 2007cc
Efter som bussarna ofta går mycket varma  skall man nog tänka en o två gånger innan man bygger motor till en sådan OM '
man inte vill bygga nytt varje år
/// Micke

Så i klartext.. Vad bör jag, som inte har nämda tidning, bygga för en slitstark motor till buss?? Som tål buss temperatur Under några år??!
Jag är inte kinkig, så tänkte om jag nu satsar lite flis. Vilket jag har tänkt. och tänker mig dubbla förgasare..
Vad är lämplig motor volym? Är tjocka 92 or vägen då. ?..eller  bara en helt standard 1600 morot? Bör jag handla en annan vev med mer slag?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

Tjocka cyllar
Bra ojle system
Den motorn går i Ca och där blir det jävligt varmt
Du kan pma mig din mail så kan jag ta några foto på artikelen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

17

Swerker både Demello och DPR gör spricktestet med en hammare på alla originalvevar. Om du tar en smidd vev med en spricka så hör du direkt att det är något som är fel. Vad skulle vevarna kosta om alla skulle skickas på spricktest innan svetsning av motvikter och strokning. Man måste inte alltid gå över ån efter vatten, enkla metoder funkar faktiskt jävligt bra då jag inte hört om någon som fått en sprucken vev från någon av ovanstående tillverkare. Länge leve folkracefolket.

18

Jo men nu konstaterade du själv att detta test inte funkade på en gjuten vev och då finns det inte så mycket att välja på. Spricktest kan man göra själv med rätt grejer, man måste inte magnafluxa för att hitta sprickor.

PS du vet vad en smily betyder va?  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

19

okey det finns mao flera olika sätt att testa förekomsten av sprickor.. Magnaflux känner jag till sedan jag jobbade på ett gjuteri på 80 talet.. sen att man kan använda olika vätskor för att ev. se sprickor.. som jag ser det e väl risken med gjutet material att det kan ev finnas orenheter i materialet som kan leda till utmattningsbrott.

Anledningen till att jag handlade veven var..
fick för mig av resonemanget att den skulle vara duglig till att ha till en lågvarvad bussmotor=mao det jag ville ha..
jag kommer troligen aldrig bygga en "rödljusraket" även om företeelsen i sig kan tilltala mig att titta på,
Jag har aldrig varit intreserad av att tävla vare sig mot andra eller mot mig själv i något ämne eller sport?? vad e det..
Utan vill bara ha det lite lugnt.
Det e ju så.. man kan aldrig bli bäst någon längre stund då det alltid finns dom som blir bättre, så varför inte nöja sig då... ICQ/af

Visst Hans anser att använda en gjuten vev är som keno.. liten risk till vinst.. men finns det några som klarat sig.
mao kan jag på ett hyfsta enkelt vis kolla om den går att använda eller skall jag ställa den på hyllan/alt dörrstopp, som ett dåligt sätt att spändera pengar på??

mina frågor om detta var inte tänkta att reta er som gör/gjort detta mycket och länge, utan för att själv komma vidare.
så berätta mer. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

20

Jag vet att det finns motorer med gjutna vevar som snurrat runt i bilar i tio år och de sista Mexicofolkorna hade även de gjutna vevar så allt beror på hur man behandlar den.

Vad var det som gjorde att Hasse dömde ut den? Var det för att det var fel på den eller för att den är gjuten?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

21

En gjuten ny vev ej omslipad är ingen fara i en mild motor.det jag vänder mig emot är att veven är omslipad dvs förmodligen ett haveri. Om vevsliparen har spricktestat innan omslipning är det ingen fara men jag tvivlar på att detta är gjort. Eftersom jag jobbar med detta på heltid får jag info om en hel del haverier. Senast var det någon som köpt en vev i god tro och byggde en trimmotor. Vid bromsningen insåg man att något var fel så man tog isär och fann veven i tre delar.Detta var en 69 gjuten vev som någon tydligen tidigare kört turbo på. Tror till och med att den var riktad? kan man rikta gjutgods? En annan välkänd VW filmare köpte en vev som var omslipad tre gånger som jag motvilligt byggde motor av. Gick av bakom svänghjulet mitt i oljekanalen. Orsaken att man började gjuta vevar var uteslutande en kostnadsfråga. Ett tag importerades det vevar från Brasilien men 78 slag som inte precis rosade marknaden. Lösningen på problemet är att du säljer veven till Swerker så kanske han kan få ut sin bil efter tio år och åka tio år till. Om en smidd vev inte sjunger som klockorna i Cherbourg så kan man kosta på sig en spricktest men låter dom som en kyrkklocka är det bara att köra. Dom som inte tror på metoden som DPR och Demello kör kan ju köpa smidd kvalitet från Kina så slipper dom den där tveksamma tyska kvliteten.

22

Jag ska inte åka med någon gjuten vev så försök inte sälja den till mig.  Default/lol

Man kan ju slipa en vev pga slitage också så att den är omslipad behöver inte betyda något negativt.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

23

Som det står i första inlägget slipad 0.25 på ram. Vad har hänt ? tvärnit är inget gjutna vevar mår så bra av. Varför har ägaren slipat om den och sen sålt den? Vad kostar en smidd vev för gatbruk från USA. Ca 350 dollar plus frakt. Dollarn står väl runt sju, har inte koll just nu. Hemma för ca nio på dollarn. Jag tycker inte att 3000 för en vev som man kan ha i minst 15år om man bygger rätt är dyrt. Däremot är ett haveri som slår sönder ett upptaget och kanske arborrat block + klyver kammen och skrotar vipporna dyrt. Om man inte har råd att köpa en hyfsad vev så är det bättre att satsa på en 69vev och större cyllar som nu föresten kostar mer än en vev och förmodligen är slut långt före veven. När man har byggt en motor med bra delar som går som en klocka glömmer man fort vad den kostat. I den andra varianten retar man sig dagligen på den undermåliga kvaliteten på dom där billiga delarna som lovade så mycket men havererade fort.

24

okey  ser din ståndpunkt Hans.. så mao, bör jag ha den som ett dörrstopp.. och handla en annan vev.
Tänkte bara om min dumhet i att ha handlat den kunde användas endå.efter en kontroll.
ja jag vet, har man inte råd skall man handla dyrt = cry once.  keep it simple e ju också bra... ja jag vet en bra maskin håller länge och behåller en del av värdet..
så får väl bita ihop.. och fundera över min "game plan". en variant e att använda den oöppnade gamla utbytesmotorn, som tog mig och bussen hem från Gotland på min enda och första resa med den, dvs 22 mil. Den dög att köra om flera andra bilar och husvagnsekipage med på vägen hem..
Tänkte bara att om jag skall åka till bugrun classik nästa år, vore det ju trevligt att komma hela vägen fram..
ja ja vi får c.
blev lite trött nu. / Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

25

Vill du ha min åsikt..gör en tätningsöversyn på den oöppnade motorn och plantera den i bygget och spara plånboken tills bygglov dyker upp..inte så skoj men realistiskt så det förslår..vi vill ju alla se dig på Bugrun nästa år ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..