1

Lampan är två trådig, kan man koppla så jag har bakljus, blinkers och broms ändå?

2

Vad för slags lampor? Bild?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Ja det finns lite olika lösningar på det.

Var väl 61-62 som hade så original och då krävs en speciell spak men jag vill minnas att jag sett ett schema här som du kanske hittar om du söker lite.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Vet ej för lampsockel. Men är ju teardrop bakljus.
Eller hur bruka andra göra så att man ha alla 3 i samma?

5 Senaste redigerad av Björn J. (2013-09-11 20:35:30)

Går ju att fixa med en diodkoppling eller med minst två relän.
Man låter blinkersen påverka glödtråden till bromsljuset, men det gäller samtidigt att bromsljuset på den sidan man blinkar, skall vara släckt, möjligen går det att fixa med två växlande relän, och kanske två dioder.... En sån där grej att fundera över... Undrar om jag inte sett ett kopplingsschema på The Samba...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Så här har jag kopplat på min, bakljus, blink och bromsljus i samma. Det finns lite olika lekmannakopplingar som folk har gjort även med scheman här på forumet, men de är inte helt bra vill jag påstå.
På min släcker jag alltså bromsljuset 21w på den sidan man blinkar åt, även bakljus 5w bör släckas på samma sida för att få visuellt korrekt resultat, det syns ju annars inte så väl i dagsljus då skillnaden inte är så markant. Tänk på att skyltbelysningen är kopplad på höger bakljus, den behöver alltså få en egen kabel för att inte slockna vid högerblinkning.
Det gick åt 6st relän, plus ett blinkrelä. Schema finns i andra datorn om så önskas.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

7

Önskas gärna :-)

8

Handy skrev:

Så här har jag kopplat på min, bakljus, blink och bromsljus i samma. Det finns lite olika lekmannakopplingar som folk har gjort även med scheman här på forumet, men de är inte helt bra vill jag påstå.
På min släcker jag alltså bromsljuset 21w på den sidan man blinkar åt, även bakljus 5w bör släckas på samma sida för att få visuellt korrekt resultat, det syns ju annars inte så väl i dagsljus då skillnaden inte är så markant. Tänk på att skyltbelysningen är kopplad på höger bakljus, den behöver alltså få en egen kabel för att inte slockna vid högerblinkning.
Det gick åt 6st relän, plus ett blinkrelä. Schema finns i andra datorn om så önskas.

Det låter nästan enklare att montera en någorlunda dold minibliners på var sida, avsedd för MC, Biltema har några små men ljusstarka.
Eller musöron på b-stolparna...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Björn J. skrev:

Det låter nästan enklare att montera en någorlunda dold minibliners på var sida, avsedd för MC, Biltema har några små men ljusstarka.
Eller musöron på b-stolparna...

Det kan man säkert göra om man vill det, om man tycker att utstickande grejer är snyggt. I mitt fall finns inte ens skärmblinkern kvar så alternativet att mickla dit musöron, borra hål i b-stolparna och dra mera kabel var för mig helt uteslutet. Att bara koppla lite basic med några reläer och byta plats på några kablar är en relativt enkel operation. Men som sagt förut, det är inte säkert att mitt sätt är det bästa,  ni får ju göra som ni vill med era grejer, det är inget fel med det om man trivs med det  ICQ/ab

alpinebubblan skrev:

Önskas gärna :-)

Ja du Kristoffer, jag kan säga att det var enklare att konstruera bakljuskopplingen än att ladda upp kopplingsschemat. Har försökt flera gånger men det suger. Jag får helt enkelt försöka igen en annan gång.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

10

Ladda upp via tex dropbox och sen skicka länk till bilderna

11

Kanske gå modda dit en liten blinkers bredvid i bakljuset bara?

12 Senaste redigerad av Handy (2013-09-12 09:48:43)

Hittade en enklare variant av mitt kopplingsschema som dessutom gick att ladda upp utan problem, ett schema som alla kan förstå. Denna variant har 4 vanliga reläer, tyvärr är inte de två reläerna som kopplar bort 5W bakljus med på denna, men allt det andra.
http://i44.tinypic.com/1z142gz.jpg
Förklaring:
Längst upp på skissen finns original blinkerspak, den är normalt kopplad med blinkersreläet i serie med spaken och sedan ut till respektive blinkerspar på var sida. Här ska man koppla bort blinkerreläet och istället "plus-mata" kabeln som går in i spaken, de två utgångarna från spaken ska inte längre gå till blinkersarna utan kopplas istället som styrning på reläernas stift "86". Stift "85" jordas.
Kabeln från blinker-reläet som tidigare gick till spaken skall nu istället gå till alla reläernas stift "87", och en liten kabel till kontrollampan i hastighetsmätaren.
Från bromsljuskontakten kommer en kabel som normalt går bak till bromsljuslamporna, denna kabel ska nu gå in i två reläers stift "87a" (ett relä för var sida) och därefter vidare till 21W-lamporna bak (jag använde blinkerskablarna eftersom de är separerade höger o vänster).
Vid helt opåverkad blinkersspak kan nu bromsljuset "rinna igenom" två reläer (ett för var sida) när man bromsar. Påverkar man blinkersspaken så kopplar den då bort bromsljuset på respektive sida och ersätter detta med blinker.
De andra två reläerna för framblinker har jag där för att de främre blinkersarna inte ska lysa starkt när man bromsar.
Vill man att blinkningarna bak ska vara mera framträdande kan man låta koppla bort bakljusen (5w lampa) med ett relä för var sida. dessa kopplas enkelt. Hitta de grå kablarna som går till positionsljus/bakljus, det ska finnas 4st på baksidan av säkringshållaren. de två kablarna som går till bakljusen ska kopplas via varsitt relä på samma sätt som bromsljuset kopplades, alltså så att bakljus kopplas bort när man påverkar blinkerspaken.
Hitta en ledig kabel från säkringsdosan till bakvagnen så att skyltbelysningen får en +58 som inte släcks.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

13

alpinebubblan skrev:

Ladda upp via tex dropbox och sen skicka länk till bilderna

Tänkte också på det efteråt. Jag brukar använda min Dropbox till allt möjligt, kanonbra grej.
kom på vad felet med uppladdningen var, fel format... ICQ/am  har nu ändrat till jpeg så den andra också går att posta, men det schemat kan kännas betydligt rörigare för en del  ICQ/ad

alpinebubblan skrev:

Kanske gå modda dit en liten blinkers bredvid i bakljuset bara?

Det kan vara trångt i bakljuset. Dessutom måste du ändå "släcka" bromsljuset när du blinkar, annars syns inte blinkern.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

14

Relä i all ära. Det blir ju att komplettera ovanstående koppling med ytterligare två relä som bryter spänningen till bakljuset på resp. sida.
Manöverspänningen tas från resp. utgång på blinkspaken.

Jag hade väl annars tänkt att man kunde gömma en liten LED motorcykel/moped-blinkers under en skärmkant, i ett ventilationsgaller, eller kanske diskret i bakrutan?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

15 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-09-12 16:27:39)

Men hur vet lampan om om den ska lysa när man bromsa när det är bara två kablar?
Alltså lampan är två trådig och två kablar ut.
Ajja. Det kanske låter mer krångligt att koppla än vad det är?

16 Senaste redigerad av Handy (2013-09-12 21:37:44)

alpinebubblan skrev:

Men hur vet lampan om om den ska lysa när man bromsa när det är bara två kablar?
Alltså lampan är två trådig och två kablar ut.
Ajja. Det kanske låter mer krångligt att koppla än vad det är?

Ja, ta en titt på skissen igen så kommer du att finna svaret... just precis det är basic enkelt.
O du, lampan behöver inte veta om det  ICQ/ad lampan jobbar ju under tvång (nästan som slaveri)

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

17

alpinebubblan skrev:

Men hur vet lampan om om den ska lysa när man bromsa när det är bara två kablar?
Alltså lampan är två trådig och två kablar ut.
Ajja. Det kanske låter mer krångligt att koppla än vad det är?

"Den lille medhjälparen", Oppfinnarjockes kompis, har väl universums ända intelligenta lampa... Default/hmm
Egentligen, elektriskt sett har ju lampamn TRE anslutningar, en till tjocka glödtråden (broms 21W), en till den tunnare glödtråden (bakljus 5W) samt en gemensam jordanslutning.
Beroende på hur bakljusarmaturen (lamphållaren) ser ut kanske man kan använda sig av jorden? och på något vis via relä, bryta denna för att få en släckt lampa, och därmed spara på ett relä.

alpinebubblan skrev:

Ajja. Det kanske låter mer krångligt att koppla än vad det är?

Ja det låter väldigt enkelt, men vänta tills vi förklarat! ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

18

Björn J. skrev:

Relä i all ära. Det blir ju att komplettera ovanstående koppling med ytterligare två relä som bryter spänningen till bakljuset på resp. sida.
Manöverspänningen tas från resp. utgång på blinkspaken.

Jag hade väl annars tänkt att man kunde gömma en liten LED motorcykel/moped-blinkers under en skärmkant, i ett ventilationsgaller, eller kanske diskret i bakrutan?

Kan du rita in på schemat

19

Kan inte rita på schemat just nu.

Men...
Utgå från de två utgående anslutningarna på blinkspaken (L och R. Links unt Rechts, left and right) eller anslutningarna 86 på de båda översta reläerna; här kopplar du in ytterligare ett relä på varje sida alltså manöveranslutningen 86 och 85 till jord, klipp av kabeln till bakljuset, anslut delen som kommer framifrån strömställaren/säkringsdosan till nummer 30 på det nya reläet, och koppla 87a till den kabeln som går bakåt till lampan. Gör likadant på båda sidorna.

Förklaring:
Växlande relä:
85 och 86 är till manöverström, den ena är jord och den andra själva manöverströmmen, spelar ingen roll vilken.
30 är ingången till det man vill styra med reläet.
87 är den utgången som är utan spänning då reläet är i viloläge (N.O, normal open),
87a är den utgången som har spänning då reläet är i viloläge (N.C, normal close),
Och tvärtom då reläet arbetar, eller "drar" som man brukar säga.

På dom vanliga reläerna som är till extraljus, tutor etc, saknas anslutningen 87a, och dom brukar vara någon tia billigare.
Det finns också sådana som har två stycken anslutningar 87, men ingen 87a, så man kan luras att tro att det är ett växlande relä.
jag skulle kunna tänka mig att dom är till dim- eller extraljus, då en anslutning 87 är till var sin strålkastare.

Blinkrelän har anslutningar som heter 49, 49a samt 31.
49 är ingång, 49a är utgång, 31 är jord.

Något som perfektionisten kanske retar sig på, är att när man har många relän inkopplade i samma krets på detta vis, så kommer dom inte att dra 100% synkront, det finns någonting som heter "mekanisk tröghet" så det kan skilja mikrosekunder i blinkferkvens, samt i tider mellan tänd- och släckperioderna. Detta kan ge litet lustiga effekter om du särskådar din koppling när den arbetar.

Om det nu är så att detta "problem" med endast en tvåtrådslampa är vanligt förekommande, att många har sådana funderingar, så borde man ju ta hjälp av någon person som kan konstruera en elektronisk krets, med någon logikkrets tillsammans med en timer, blir smidigare och med enklare kabeldragning jämfört med den ekektromekaniska reläkopplingen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

20

Tack handy för schemat :-)

21

alpinebubblan skrev:

Tack handy för schemat :-)

Var så god, är det något oklart är det bara att fråga mig så ska jag förklara.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

22

Jo men bli nog lättare när man börjar och man tar del för del på schemat :-)