Hej
Jag köpte för ungefär en månad sen en 65a som har gått hur fint som helst, startat på första försöket varje gång. I lördags kväll skulle jag ut och åka lite, var lite halvkallt ute (sådär 12 grader kanske), bilen var väldigt svår startad men till slut fick jag igång den och så gick den som den skulle efter det. Dagen därpå var det varmt och när jag startade den då gick det hur bra som helst. I natt har det varit fuktigt och rätt kallt, även i morse var det en del fukt i luften när jag skulle starta bilen. Jag sätter mig i bilen och drar om nyckeln, motorn går runt och runt men inget händer. Till slut börjar batteriet låta trött och den gula lampan till höger slocknar? Jag ger upp och tar en annan bil istället. Sedan för 10 minuter sen sätter jag mig och prövar igen, batteriet låter bra igen och den går runt i den takten som den skar, men inget händer. Efter en stund låter batteriet trött igen, bilen är 6 volts så jag antar att tröttheten kan bero på det? Min andra bubbla är 12 v så jag har ingen tidigare erfarenhet av 6v. Så nu ber jag er om hjälp, varför startar inte min bil!?
Kan bero på många saker, men några små tips eftersom bilen gått nyligen.
- Gamla tändkablar gillar inte fukt. Kan bli överslag vid fuktig väderlek och då startar inte bilen.
- Öppnar brytarspetsarna som de ska? Spelet ska vara 0,4mm mellan brytarkontakterna.
- Ärg på brytarkontakterna? Fila/skrapa lite på dem.
- Ärg på "elektroderna" inuti fördelarlocket eller ärg på rotorn? Fila/skrapa på dem. Sitter "kolbiten" kvar inuti fördelarlocket (mot rotorn)?
- Pumpar bilen bensin till förgasaren? Vanligt fel är att stången i bensinpumpen kan fastna.
- Har ngn sladd lossnat på tex tändspolen?
- Får bilen gnista? Ta bort ett tändstift och sätt fast det i tändkabeln och lägg det mot tex motorblocket. Låt ngn köra på startmotorn. Blir det gnista?
Det finns många andra saker som kan vara orsaken, men dessa är enkla att kolla. Lycka till!
VW 1300 -66
Hej hej!
Ville bara meddela att allt är fixat. Visade sig att det inte var fukten som var problemet, utan att choken drog i för mycket när det var kallt, så att bilen inte startade. Nu är det åtgärdat och den går som den ska igen!
Tackar för hjälpen!