1

Tjena! har tänkt att lackera hela bilen (bubbla typ1) och jag undrar va det är för sorts lokal som det bör vara. Har ett garage här hemma men det står massa oljer osv vid väggen, så jag undrar om man ska försöka att plasta in det området där man ska lackera (göra det till en liten plastbubbla) och blöta golvet eller om jag skall försöka att komma åt en bättre lookal.

23år ung, bomba med vw kunskap vill lära mig alla tipps o trix:) 
Haft en 64, 66, 62 nu har ja en 60 och 61

2 Senaste redigerad av JBlom (2013-08-27 16:59:53)

Allt beror på hur perfekt lack du är ute efter. Jag lackade taket på min variant hemma i garaget och det blev då "bra".

Mera känd som jb...

3

JBlom skrev:

Allt beror på hur perfekt lack du är ute efter. Jag lackade taket på min variant hemma i garaget och det blev då "bra".

Okej! om du lackerade med kompressor hade du fuktborttagare då ?:)

23år ung, bomba med vw kunskap vill lära mig alla tipps o trix:) 
Haft en 64, 66, 62 nu har ja en 60 och 61

4 Senaste redigerad av Wompa (2013-08-27 18:21:27)

Jag lackerade i ett ouppvärmt garage förra året... höst var det och 10 grader ute...

Körde med elfläkt några timmar innan så det var runt 20 i garaget.

Sen sopade och damsög jag rent golvet och plastade in alla väggar med hyllor etc.

Låt dammet lägga sig när du sopat sen kan du ta och torka av alla delar.

Vissa blötlägger golvet också men jag hade inget vatten så jag sket i det.

Det gick skitbra! Det enda är att man var tvungen att vädra hela tiden annars såg jag inget.


Körde med en fuktborttagare från kompressorn... tror du borde köra med två stycken.

Sen se till att ha en bra spruta! För den från Jula spottade och fräste lite hela tiden så man fick massa prickar...

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

5

Har hört många som säger att man ska blöta golvet för att binda dammet.
Men har även läst att man absolut INTE ska göra de.
Hela lokalen blir fuktig.
Å färgen rinner mer å tar längre tid att torka eller vad de var.

6

Oftast har man ett utsug som gör att fukten dras ur lokalen vid fuktande av golv.

Lackade min bubbla i garaget/utanför garaget, blev helt ok.

Post's attachments

P6080497.JPG, 399.71 kb, 1072 x 804
P6080497.JPG 399.71 kb, 252 downloads since 2013-08-28 

7

Måla inte i temp under +16 med billack, då "dör" härdaren. Och det går inte att väcka den igen. Industrifärg brukar ha andra temp rekommendationer.

Things to do:
58 typ1

8

Den ser jättefin ut.
Har du polerat eller klarlackat också?

/Lars

Marantz skrev:

Oftast har man ett utsug som gör att fukten dras ur lokalen vid fuktande av golv.

Lackade min bubbla i garaget/utanför garaget, blev helt ok.

9

Ingen klarlack, endast polerad på mitten av taket pga torrsprut.

10

Jag lackade bagageluckan till bussen samt har lackat ett par motorcyklar i garaget. (lösa tankar skärmar i kåpor)
Då köpte jag helt enkelt ett partytält på typ jysk/jula/ÖB
och satte upp i garaget. Rätt smidigt. (Nej, det fick inte plats på höjden riktigt)
Sen drog jag en vit presenning runt alltihop.
Vätte golvet efter städning.
Fuktavskiljare på, massor av belysning, välventilerat, och bra spruta.
Blev faktiskt rätt bra!

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

11 Senaste redigerad av michaelth (2013-08-29 20:51:32)

just någon sorts utsug är viktigt annars ramlar färgstoftet ner på den ny lackerade ytan..
har lackerat flera bilar utomhus, under ett presseningstak. typ som ett öppet partytält.. obs risken att omgivande bilar tvätt osv blir kulört...  ICQ/ad  + gräset då..  fick tipset av en fd billackerare för över20 år sedan (molle bilsport).
Annars en tvätthall med ventilation på brukar vara super... spola av väggar/golv sen in med bilen och lackera...
Ibland kan man låna lackhall alt tvätt hall för små pengar.. något att tänka på, innan man skitar ner hemma. ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Det är viktigt att göra ren bilen innan ni börjar. tvätta och avfetta osv. och tagg ragga ordentligt. Då blir det mindre risk för "skit" underifrån, får man "skit" utifrån kan man oftast slipa och polera så det blir bra. Är det "skit" underifrån kommer det fram mer ju mer man slipar och gnor.

Things to do:
58 typ1

13

Har hobby lackat lite i garaget, tvätthall, lackbox för industri...lackboxen va ju bäst när det gällde belysning och utsug, men sen har det nästan vart hugget som stucket hur man har gått tillväga med partytält, avskärmning, spola golv och väggar. Sist lackade jag i farsan tvätthall, kan inte påstå att det blev ett bättre resultat bara för att jag spolade väggarna...men det va psykologiskt bra att ha gjort det  ICQ/ab  Dammet i garaget kan ju yra runt ett tag och speciellt om man inte har utsug och "bara" ska vädra lite  ICQ/ad

Men detta är bara mina högst amatörmässiga erfarenheter  ICQ/ag

Lackbox
http://i270.photobucket.com/albums/jj109/Freiholtz/Caddy%20SDi%20-96/IMG_2931.jpg

Garagelack, med avskärmning
http://i270.photobucket.com/albums/jj109/Freiholtz/Caddy%20SDi%20-96/IMG_2787.jpg

Garagelack utan avskämning och utan städning.
http://i270.photobucket.com/albums/jj109/Freiholtz/Caddy%20-88/IMG_2772.jpg
http://i270.photobucket.com/albums/jj109/Freiholtz/Caddy%20-88/IMG_2783.jpg

Största problemet jag tycker är precis som Munken skriver, GÖR RENT ORDENTLIGT!  ICQ/ad  Helt värdelöst när det blåser upp lite damm från dropplisten tex när man ska blåsa ett tak.

Typ 1 -68
Waldburg

14

En tanke. för dom som inte e så säkra. och även dom säkra... lackera bilen i sektioner.. dvs lackera taket för sig. huvar och luckor för sig. insida för sig och  utsidan för sig.. ta dig tid.. bra resultat kommer inte kvickt. dela upp jobbet på flera dagar.
allt som är bortplockat behöver inte maskeras.. kanske låter enkelt, men många lägger mycket tid, på att klistra papper/tejp runt saker med blandat resultat.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Kul tråd, tummen upp. Dock har min spruta kastat in handuken,

Så tips på vettiga hobby sprutor & kompressor storlek vore tacksamt.
Även erfarenheter av färg val dvs Biltema, 2komp, faluröfärg... ja va använde ni?

****************************************************************************
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

16

Verkar som det har blivit glömt. Det viktigaste med att lacka är underarbetet. Det spelar ingen roll hur duktig man är på att lacka, det blir aldrig bättre än hur bra underarbetet är.

Things to do:
58 typ1