1

Ska bygga en speedste replika och vill ha IRS bakvagn på den. Problemet är att den har samma spårvidd som 68:ans swingaxel och karossen verkar vara  anpassad för den korta axeln på 66 och äldre. Dessutom är min plan att använda mig av fälgar som är 7,5 tum breda.  För att dom ska få plats så måste swing armen och axeln kortas. Finns det kortare axlar att få tag på? Eller någon som vet om det går att korta axlarna? Andra alternativet är ju att modifiera karrosen dvs skärmbredda den. Men det är jag mindre sugen på då jag gillar linjerna på porschen.
Default/hmm

Learning by experience is a great way to spend money...

2

Ställde samma fråga för några veckor sedan:

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=19898

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

3

Ah det var den tråden jag sökte. Kortningen som Micke talar om blir ju inte mer än 1-1.5cm.. jag måste nog korta mer om jag ska kunna ha min fälgar.
Får fråga han var han hittade dom rören han pratade om. Tack ändå!

4

3" eller 5" kan man ju korta bakvagnen med en blandning av svärd och korta torsionsstavar!
Bärarmen är bara att korta därefter så den passar.

Problemet blir drivaxeln som skulle behöva göras ny.
Dom går att kapa/svetsa ihop men håller inte för så mycket effekt.

5

Lustigt att vi har samma problem med bakvagnarna,,,,,, Default/hmm

Fattigmansporsche skrev:

Ska bygga en speedste replika och vill ha IRS bakvagn på den. Problemet är att den har samma spårvidd som 68:ans swingaxel och karossen verkar vara  anpassad för den korta axeln på 66 och äldre. Dessutom är min plan att använda mig av fälgar som är 7,5 tum breda.  För att dom ska få plats så måste swing armen och axeln kortas. Finns det kortare axlar att få tag på? Eller någon som vet om det går att korta axlarna? Andra alternativet är ju att modifiera karrosen dvs skärmbredda den. Men det är jag mindre sugen på då jag gillar linjerna på porschen.
Default/hmm

6

Jag har 15 cm (7.5 per sida) avsmalnad IRS bak på min Ghia.
Kortade torsionsrören och använde stavar från svingaxel.
Problemen för mig blev kort avstånd mellan lagringspunkterna samt geometri (lagringspunkter linjerar ej "bryt" samt camber vid fjädring).
Med mindre kortning blir det såklart mindre problem.

Det rör som sticker ut ur IRS svärden/torsionsstavsfäste använde jag för att flytta ut lagringspunkten, samt bygga dubbelsvärd.
Kan ju också lätt modifieras beroende av längd på torsionsstav.

Original drivaxlar kortades av Nisse Mannerfeldt http://www.mannerfeldt.n.nu/ till överkomligt pris.
Axlarna varierar endast 6mm i längd under hela fjädringsvägen så det borde inte vara problem med mindre kortning.

Ta på er varmt pojkar, och glöm inte dynamiten...

7

Nu är väl detta lite OT men skriver iaf
Jag har kortat bay irs (mycket enklare än bubbla), då kortade jag både torisionsröret och armarna(dessa fick vinklas om)

Om jag behöver korta irs (har det på ghia cabben) så kommer jag bygga nya bärarmar från scratch(ev kapa ner hylsor och lagerhus och återanvända) i lämplig längd, sen en liten jigg på det så är det klart

Nytt mob nr...

8

Dr Düsseldorf skrev:

Problemen för mig blev kort avstånd mellan lagringspunkterna samt geometri (lagringspunkter linjerar ej "bryt" samt camber vid fjädring).

Det rör som sticker ut ur IRS svärden/torsionsstavsfäste använde jag för att flytta ut lagringspunkten, samt bygga dubbelsvärd.

Original drivaxlar kortades av Nisse Mannerfeldt http://www.mannerfeldt.n.nu/ till överkomligt pris.
Axlarna varierar endast 6mm i längd under hela fjädringsvägen så det borde inte vara problem med mindre kortning.

Jag hade tänkt mig att flytta ut fästet för svärden på s-armen istället för att korta torsionsröret och byta stavat. dvs bara bygga om s-armen och korta drivaxlarna? Är jag helt ute och cyklar då?

9

Jag tycker inte du är ute och cyklar.
Bättre att slippa modifiera torsionsrör/stavar. Du måste ju i alla fall göra jobb på
svärd och bärarm.

Ta på er varmt pojkar, och glöm inte dynamiten...

10

Fattigmansporsche skrev:
Dr Düsseldorf skrev:

Jag hade tänkt mig att flytta ut fästet för svärden på s-armen istället för att korta torsionsröret och byta stavat. dvs bara bygga om s-armen och korta drivaxlarna? Är jag helt ute och cyklar då?

Frågan är då bara om 7 tum breda får rum mellan svärden och skärmkanten

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36