1

Hallå !

Säkert har denna fråga kommit upp förr... men ställer den igen då jag inte hittade när jag sökte.

Hur många har sina vw-fordon försäkrade igenom MHRF ?
Man ska väl vara medlem hos en MHRF ansluten klubb... !?
Är det värt det ?
Just nu har jag min bubbla försäkrad hos Folksam med vanlig helförsäkring..
Hur täcker den vid eventuell brand eller liknande ?
Får man tillbaka vad bubblan är värd eller tycker dom att de e bara skrot & man får några tusen ?

Dum fråga kanske... ve vet jag ICQ/ae

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

2

Jag har min Notch MHRF-försäkrad via VWHK:

+ Billigt, kring 450 kr per år för helförsäkring
+ Finns ingen anledning att ställa av bilen när den inte körs
+ Låg självrisk för bärgning (ca 500 kr tror jag)

- Får aldrig köras till jobbet
- Måste stå i garage på hemorten

3

jag har precis betala min försäkring via bilsport & MC : "super classica"

Får inte köras till jobbet
Måste stå i garage

663 sek per år för helförsäkring   värde på 1600tl   35000 kr   ICQ/ab

2 problem:
- en renoverad 1950 bubbla var vardera till 30 000 sek (2010), VWHK vardera bilen till 100 000 sek.  ICQ/ac
- Jag har en 1954 soltak original icke renovera = Mycket patinera (ytrost) ... dom berätta till mig att jag var tvungen att renovera kaross för att teckna en försäkring. ICQ/ac

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

4

Jag har undersökt detta, men valde "vanlig" försäkring med en värdering gjord på LF.
detta då jag ogillar nyttjandebegränsningarna (pendlar med buggy 16 mil när det är bra väder)

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

5

Ja just nyttjandebegränsningen ser jag som en oerhört stor nackdel.

Mera känd som jb...

6 Senaste redigerad av Peter S (2013-09-10 11:06:56)

Sedan har väl många av dessa försäkringar krav på att man måste ha godkänt larm installerat i bilen (svårt med 6V), märka samtliga rutor (vill man kanske inte göra) samt som sagt ovan begränsningar i hur fordonet får användas (till och från träffar etc) samt maximal körsträcka på några sketna mil per år.
Allt detta sammantaget gör att dessa specialförsäkringar inte är intressant för mig och mina bilar.

Så länge det finns bra dokumentation på fordonet i fråga, så skall det inte vara några problem att få ut en skälig ersättning.

Däremot så har jag haft ett antal diskussioner med mitt bolag (IF) angående hur man på ett vettigt sätt skall försäkra de många (extra) bildelar man gärna samlar på sig med tiden.
I mina ögon så ser jag ingen skillnad på att försäkra "lösöre" i form av bildelar med i många fall betydande värde eller en fin målning som hänger på väggen hemma. Det borde ju ändå vara upp till mig hur mycket jag vill betala för min hemförsäkring.
Så resonerar inte IF. Visst har du ett försäkringsskydd för lösa delar på en isärskruvad bil, men om jag har fler uppsättningar motorer, fälgar etc än vad jag har bilar att montera dem i, så är det kört ICQ/am
Väldigt stelbent...

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

7

Peter S skrev:

Sedan har väl många av dessa försäkringar krav på att man måste ha godkänt larm installerat i bilen (svårt med 6V), märka samtliga rutor (vill man kanske inte göra) samt som sagt ovan begränsningar i hur fordonet får användas (till och från träffar etc) samt maximal körsträcka på några sketna mil per år.

MHRF har krav på huvudströmbrytare och brandsläckare. Inget krav på larm eller märkta rutor.

8

Hmm får inte köras till & från arbete... & lär stå i låsbart garage !?
Nä då får det vara....
Kan man be Folksam att kika på bilen & värdera den ?
Eller vet försäkringsbolagen ungefär värdet på en 59:ans bubbla ?
Nä jag vet... den kanske inte är värd 70 papp men man lär väl få ut en liten slant i alla fall..
& bolagen kanske tycker det e bara skrot.... å betalar ut par tre tusen om bilen brinner upp !?

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

9

Läs mer om MHRF:s försäkring på deras hemsida, www.mhrf.se. Det går att försäkra så gott som alla entusiastbilar i vilket skick som helst. Försäkringsalternativen har förändrats rejält under senare tid för att passa fler fordon och fordonsägare. Det viktiga är att det försäkrade fordonet inte är en bruksbil utan man ska använda den i sin kulturella gärning. De krav som ställs är inte speciellt höga. Brandsläckare, huvudströmbrytare och ett låst garage är inte speciellt höga krav. Att du samtidigt har möjlighet att vara med i en MHRF-ansluten klubb, det finns två VW-klubbar, är inte fy skam.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss