1

Efter många om och men har jag nu fått tag i ny kam och undrar bara vad man ska smeta in de nya lagrena med då man monterar? Alltså nya lager men begagnad kam.

Har även nya ram/vevlager som säkert också ska smörjas med nåt.

Men vad?

Nåt annat man ska tänka på då allt är nytt i lagerväg?

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

2 Senaste redigerad av Silverbug (2011-01-28 20:10:05)

Smörj alla lager med vanlig motorolja (glidytan på kam, ram, vevlager och inget på utsidan mot blocket). Ny kamaxel (nockarna) och eller kamföljares ytor  finns det speciell kladd till men jag brukar använda oljetillsatsen STP, som också funkar bra till att ha på oljepumpsdreven innan uppstart (du får upp oljetryck snabbare).

Du har väl kollat så att blocket är friskt, inga uppslagna lagerlägen?  ICQ/ad  .

Ett tips är att provmontera blocket med alla lager och se att ingenting kärvar. Kan också vara läge att kolla vevstakarnas axialspel.

Sätter du i en ny kam och eller lyftare så brukar man köra in delarna vid uppstart. Efter du fått oljetryck och startat så direkt upp till 2000-3000varv i 15-20 minuter sedan oljebyte... Men det är en senare fråga  ICQ/ab .

/Peter.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

3

Blocket är rätt okej. Ska det köras in trots begagnad kam? Och visst finns det nån särskild smörja avsedd för just nymontering? Kör på oljevarianten dock men kul att veta ändå.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

4

Nej ,du behöver inte köra in kamaxeln och kamföljarna om de är begagnade.
Men då måste grejerna vara friska och återmonteras på samma plats.

Det finns speciell "smörja" för ny kamaxel och följare som du säger men STP funkar enligt mig lika bra  ICQ/ad  .

För alla lager så använder man bara vanlig motorolja, det får inte vara något som täpper till,  eller blir kvar. Hela grejen är att få upp oljetryck och olja runt i hela motorn innan man lägger på någon belastning .

/Peter.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab