26

Fattigmansporsche skrev:

Då jag var i närheten av min polare i Ransta så åkte jag förbi där och snackade lite skit. Inlåst i hans loge står många roliga projekt bilar tillhörande Car_l En fin samlig med renoverings objekt som skulle hålla mig sysselsatt resten av min livstid iaf! Men med Car_l:s tempo så är dom nog snart rullande allihopa. Killen verkar ju ha energi som avkomman från en RedBull och Duracell kanin... ICQ/ag

Default/lol  Om jag hade sån energi ändå!
Du skulle ha hört av dig när du var på G så kunde du fått se ett par projekt till...  ICQ/af

27

car_l skrev:
Fattigmansporsche skrev:

Då jag var i närheten av min polare i Ransta så åkte jag förbi där och snackade lite skit. Inlåst i hans loge står många roliga projekt bilar tillhörande Car_l En fin samlig med renoverings objekt som skulle hålla mig sysselsatt resten av min livstid iaf! Men med Car_l:s tempo så är dom nog snart rullande allihopa. Killen verkar ju ha energi som avkomman från en RedBull och Duracell kanin... ICQ/ag

Default/lol  Om jag hade sån energi ändå!
Du skulle ha hört av dig när du var på G så kunde du fått se ett par projekt till...  ICQ/af

Det vart lite improviserat! Men det blir fler ggr! Måste ju se den vita du bygger! Helt i mi. Smak ICQ/ad

Learning by experience is a great way to spend money...

28

Fick några timmar i garaget idag och stötte ju givetvis på problem direkt. När kag börjar mäta på min platta för att se hur kortningen blir så upptäcker jag att halvorna inte kommer att stämma mot varandra då 65:plattan har en "midja" efter infästningen för bältena.

Hur löser man det?  På 66:orna och nyare så är det rakt och lika hela vägen
Ska jag behöva byta platta igen?!?  Suck.

Learning by experience is a great way to spend money...

29

http://forumbilder.se/CFG01/image.jpg

Learning by experience is a great way to spend money...

30

RPB Piraya skrev:

Det är bara att göra en ny avsmalning av den kantigare delen av ramtunneln när du har kapat bort den befintliga.

Problemet med det är att handbomsen sitter nästan direkt vid den fyrkantiga änden.. Får kolla på det igen i morgon.

Learning by experience is a great way to spend money...

31

Fick iaf loss alla vajerrör som är svetsade i bakkant. Har även markerat var främre kapningen av
plattan ska bli. Ibland är det bra med leksaker som tex ett självlodande laser för raka kapningar. ICQ/ad

Learning by experience is a great way to spend money...

32

http://forumbilder.se/CFG05/image.jpg

Learning by experience is a great way to spend money...

33

Fick även hem en låda med grejer till IRS bakvagnen.

Learning by experience is a great way to spend money...

34

http://forumbilder.se/CFG05/1image.jpg

Learning by experience is a great way to spend money...

35

Hmm inte skall du väl skarva plattan rakt.. en förskjuten skarv brukar man göra..
fast det vet du säkert.... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

36

Bra instruktioner här. Bl.a. pan shortening där man ser just detdär fenomenet du nämner om kantiga vs. runda tunneln.
http://www.tjkustoms.com/__Buggy_Manual … nuals.html

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

37

michaelth skrev:

Hmm inte skall du väl skarva plattan rakt.. en förskjuten skarv brukar man göra..
fast det vet du säkert.... ICQ/ad

Tack för input! Hade faktiskt koll på det. Har ett kortnings instruktioner både från Delta Trading och en fin instruktion om kortning (tack RPB Piraya) av 68:a platta.

Men då min platta är från 65:så ser den inte riktigt likadan ut. Det jag syftade på med rak skarv var att jag helst hade haft ett rakt snitt över själva ramtunneln för bästa styrka. Nu får jag försöka forma om tunneln och ändå på nått sätt behålla styrkan.

Learning by experience is a great way to spend money...

38

Hebster52 skrev:

Bra instruktioner här. Bl.a. pan shortening där man ser just detdär fenomenet du nämner om kantiga vs. runda tunneln.
http://www.tjkustoms.com/__Buggy_Manual … nuals.html

Suveränt Tack! Precis vad jag behövde! Ska studeras ingående!

Learning by experience is a great way to spend money...

39 Senaste redigerad av michaelth (2013-09-09 11:13:25)

När jag kortade min platta gjorde jag snittet genom tunneln i 45graders vinkel med 3mm plåt remsor bakom som pluggsvetsades på ömse sidor. Sen svetsar i fogberedda skarvar.. Har man en stark svets och kunnandet blir det säkert bra.!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

40

Då har man fått några timmar till i garaget!
Fortsatte med kortning av plattan. Blir många timmar med
Finlir för att ställa in lasrarna och sen dubbelkolla allt 10ggr med måttband innan jag vågar rita ut linjen jag ska kapa efter. Förhoppningsvis ska nogranheten löna sig  ICQ/ab

http://forumbilder.se/CFGFR/image.jpg

Innan jag kan sätta kapen i plattan så vände jag på den för att öppna upp ramtunnelbotten för att se hur rören ligger i tunneln
Den är också förskjuten med 20cm mot hålet som ska bli i ramtunneln.

http://forumbilder.se/CFGFR/1image.jpg

Lirkade ut värmerören som jag tidigare låssat i bakant. Då min motor inte ska ga några värmekamrar och bilen öppen så blir rören bara ivägen.
Planerar även att byta ut bränsleröret mot nytt grövre.
Någon som vet nått bra passande rör typ?

http://forumbilder.se/CFGFR/2image.jpg

Har även tänkt mig en inspektionslucka på motsatt sida om pedalstället.

Learning by experience is a great way to spend money...

41

Hmm tänker bara.... skall du inte ha en framruta???  framruta= defrosterkrav...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

42 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2013-09-14 07:20:46)

michaelth skrev:

Hmm tänker bara.... skall du inte ha en framruta???  framruta= defrosterkrav...

Har funderat på det. Blir troligtvis en 12v k
upevärmare då den endast ska användast vid/för besiktning.

Learning by experience is a great way to spend money...

43

Lite värme e myyyycket trevligt på råa sommarkvällar. om inte annat livar det upp kvinnor med bara ben  ICQ/ae  been there. en varm kvinna e mycket trevlig ICQ/ag  ... har flertalet gånger ångrat att jag ännu inte har värme i buggyn men det kommer, för jag sparade ett värmereglage.. helt klart är annars elslingor i sitsarna trevligt.. säg du åker till kompisar på dagen.. sen hemfärd på kväll/natt .dagg rått och fuktigt . bara lite värme e guld då.. eller vid ett sommar regn.. så lätt att sätta i nu...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

44

Hur fixar man värmerören fram till rutan då?
Lägger man dem på insidan trösklarna?

45

Hmm får fundera på det. Men värme i stolarna är ju iaf lätt att fixa..

Learning by experience is a great way to spend money...

46

Finns ju nya fina eberspächer att köpa för en relativt billig slant. Kan ju vara ett alternativ..

Learning by experience is a great way to spend money...

47

Marantz skrev:

Hur fixar man värmerören fram till rutan då?
Lägger man dem på insidan trösklarna?

Om jag inte mins fel så kunde man leda värme i tröskeln på karossen?
En flexslang borde funka. När det gäller att få upp det på rutan tänkte jag kolla lite på skroten för att se om jag kunde hitta lämpliga rör/utblås jag kunde nyttja.

Learning by experience is a great way to spend money...

48

Njae, finns ingen sluten tröskel.
Då hänger röret i det fria under/i tröskeln.

49 Senaste redigerad av Marantz (2013-09-14 20:35:36)

Lite svårt i denna Speedster då det är 3st fyrkantsjärn lagda på varandra och svetsade. Default/hmm
Får bli en kanal insidan tröskel.

50

Pga tillökning så har det inte hänt så mkt.
Idag när damen bestämde sig för att ta med barnen och åka till Örebro och shoppa så passade jag på att smita ner till garaget.

Började med att kapa ur golvet.
http://forumbilder.se/CFHRE/image.jpg

Ingen återvändo nu!
http://forumbilder.se/CFHRE/1image.jpg

Vände på tunnelbiten och med hjälp av index markeringarna kunde jag börja masera ihop änden på tunneln så den passar

http://forumbilder.se/CFHRE/2image.jpg

Fick ett tips om att använda spänband för att tvinga ihop plattan!

http://forumbilder.se/CFHRE/5image.jpg

Det visade sig funks perfekt!
http://forumbilder.se/CFHRE/6image.jpg

Timmar med lasrar och mätningar lönade sig passningen var helt ok! Nu ör det bara att värma upp svetsen.

Learning by experience is a great way to spend money...