1

Läste lite om Fertan som tydligen är en rostomvandlare.

Såhär står det på sidan som importerar:

FERTAN är en patenterad produkt som pulveriserar rost och som lämnar kvar en svärtad metall. Inga sura produkter eller torra lager blir kvar på ytan. Enkelt omvandlas rosten till ett overksamt damm som löses från ytan. På den rena och avtäckta metallen blir det kvar en film som skyddar mot nya angrepp.

FERTAN har dubbla funktioner: Bryter rosten ned till den underliggande metallen samt skapar en tunn film av Zink fosfat som är helt olöslig och en utmärkt bas för ett efterföljande rostskydd, till exempel målning eller vax behandling.

Är detta något att satsa på?
Tänkte att det hade varit fint och först rengöra med stålborste för att få bort den värsta rosten och sedan pensla på detta för att ta det som ligger i porer. Det är balkarna på min buss som jag främst tänker på.

2

Kostar?

3

1 liter = 378 kr
http://www.wiklundsimport.se/fertan-2/fertan

Nytt mob nr...

4

Har det någonsin funkat?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5

25hpman skrev:

Har det någonsin funkat?

You tell me... jag vet inte?

6

Ja varför inte använda Google?

http://www.ybw.com/forums/showthread.ph … ertan-work

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

7 Senaste redigerad av david (2013-09-08 18:49:05)

Wompa skrev:

Ja varför inte använda Google?

http://www.ybw.com/forums/showthread.ph … ertan-work

Därför att jag var intresserad av att få reda på om någon här använt det på en bil i svenskt klimat.
Inte om det funkade för någon jänkare som använt det på sin båt.

Dessutom litar jag mer på vad folk skriver här än vad som står på ett för mig okänt båtforum.
Hittar du det på Google kan du ju skriva igen...

8 Senaste redigerad av Wompa (2013-09-08 18:56:58)

Så saltvatten duger inte för herrn... jadu ta fram lädret och köp istället.

Jag kan säga att alla medel jag har testat så är alla minst lika bra som det grundarbete du gör!

Dem flesta medlen baseras på tanninsyra och ett bindemedel som håller kvar syran på plats. Bildar en lila/svart yta vilket gör det otroligt starkt. Men har du inget bra grundarbete vilket kan innefatta bläster så kan du lika gärna byta ut plåten!
Att medlen skulle gräva ner sig till grunden på rostet och stoppa är bara bull. Det du måste göra är i princip en metalren yta.

Tror du att du sparar mycket tid så kanske du får tänka om en och annan gång.

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan

9

Att du inte kunde svarat så direkt istället för ett klassiskt tyket "googla svar".
Men tackar för infon. ICQ/ad

10

Ha inget med saken att göra men många är bra på trampa ner på folk och säga hur skit vissa saker är och ha jävla skit attityd. Han ställde en fråga för han var nyfiken om någon testat och inte ha han begärt något annat.
Bara vill veta OM MEDLET är bra eller inte.
Tänk den dagen du vill ha hjälp eller funderar och du vill ha svar.
Skulle yro du vill ha ett respektfullt svar tillbaka..

Nämner infa namn då det finns många sådana.

Finns inga dumma frågor. Bara dumma svar.

11

Jag skulle nog kunna testa detta för skojs skull och se om det funkar.
Men om någon annan har testat så är det bättre att den ge resultat hur den fungerar mot rost.

12

alpinebubblan skrev:

Ha inget med saken att göra men många är bra på trampa ner på folk och säga hur skit vissa saker är och ha jävla skit attityd. Han ställde en fråga för han var nyfiken om någon testat och inte ha han begärt något annat.
Bara vill veta OM MEDLET är bra eller inte.
Tänk den dagen du vill ha hjälp eller funderar och du vill ha svar.
Skulle yro du vill ha ett respektfullt svar tillbaka..

Nämner infa namn då det finns många sådana.

Finns inga dumma frågor. Bara dumma svar.

Ska det bli såna disskusioner direkt eller?

Jag gav en jävlig bra tråd på ett helt annat forum än detta och det tycker jag borde ha gett svaret.

Sen om Fertan är helt olikt något annat rostgjojs på marknaden har jag svårt att tro. Dem flesta märken är minst lika bra så länge man har rätt inställning.

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan

13

david skrev:

Att du inte kunde svarat så direkt istället för ett klassiskt tyket "googla svar".
Men tackar för infon. ICQ/ad

Jag körde med ett medel som heter Orbital (tillverkas inte längre) var från 80-talet någon gång.

Innehöll mestadels garvsyra och ett bindemedel. Och detta var för industribruk.

Så dagens medel är kort och gott så bra dem kan bli utan att du ska behöva ha ansiktsmask och heltäckande overall...

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan