1

Tjen! har en 1200 motor från 64, va lite strul med fläkten så ja plockade av några kylkåpor bland annat fläktkåpan och det var då den här kom fram, satt en på varje sida förstår att de har nått med att styra alt sprida luften men är den nödvändig eller kan man ta bort den?

Post's attachments

vad är detta.jpg, 124.88 kb, 934 x 473
vad är detta.jpg 124.88 kb, 130 downloads since 2013-09-05 

23år ung, bomba med vw kunskap vill lära mig alla tipps o trix:) 
Haft en 64, 66, 62 nu har ja en 60 och 61

2

Den som satt på andra sidan gick att ta bort

Post's attachments

Attachment icon IMG_4649.JPG 717.02 kb, 58 downloads since 2013-09-05 

23år ung, bomba med vw kunskap vill lära mig alla tipps o trix:) 
Haft en 64, 66, 62 nu har ja en 60 och 61

3

Det är luftspjäll. De ska styras med hjälp av ett stag som går ner mellan cylindrarna till termostaten. Termostaten reglerar spjällen genom att den ändrar längd beroende på temperatur.

Man kan köra utan spjällen, men då tar det längre tid för motorn att komma upp i arbetstemperatur eftersom den får full kylning hela tiden, den kan också (kanske mindre troligt, iaf vid någorlunda inspirerad körning) fortsätta att gå "för" kall under körning.

4

Fast båda borde ha suttit fast/kvar i fläktkåpan, menar du att de låg lösa som på bilden?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5

Jo men de sitter ju bara med skruvar.. som antingen var urskruvade innan eller så gjorde han det när han lossade kåpan (som egentligen bara fästes på kortsidorna, och av generatorn förstås).