1 Senaste redigerad av jladenfors (2013-09-05 11:42:49)

Har en bubbla med en 34hk snurra. Har gått bra i något år men har på senaste tiden börjat gå sämre när man accelererar. Ligger man på två:an och lägger gasen i botten baktänder motorn och hostar/spottar, är man försiktig på gasen kan man få upp varv men motorn upplevs väldigt orkeslös?

Nån som känner igen beteendet som har några tips på vad/var man skulle kunna felsöka?

2

Starta med att göra rent förgasaren  För motorn får ingen soppa
nästa sak är soppa pumpen som inte vill vara med att leka längre

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Låter mer som trasig vacumförställning (för sen tändning=baktänder. orkeslös noll förtändning.

4 Senaste redigerad av jladenfors (2013-09-05 20:53:32)

Tack för tipsen!

plockade isär förgasaren och allt "såg ok ut", sedan tog jag isär soppapumpen och där hittade jag den lilla fjädern som skall se till att "länkaget" som styr att pumpmembranet hålls tillbaka hade gått i två delar. Lyckades fixa fram en ny fjäder och monterade ihop allt. Provade lite på garage uppfarten och tycker det känns bättre. Men skall man vara petig tycker jag inte det blev perfekt Default/hmm men bättre. Men fick aldrig upp värmen i motorn riktigt, skall prova lite längre med varm motor.

Hans, med trasig vacumförställning, menar du att "vacumklockan" som sitter på fördelaren har gett upp? hur kan man testa det?

5

Sug i röret och se om fördelarplattan inuti fördelaren rör sig

6

Når min 1200 har vært slik, har det vært en svak tennplugg.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

7 Senaste redigerad av jladenfors (2013-09-10 15:44:57)

Förövrigt en lite status uppdatering, bilen går skit ICQ/ab Tog en tur igår och bilen startar lätt och går på tomgång utan problem. När man åker iväg tvekar den lite och känns svag. Tänkte att jag skulle köra motorn varm för att se någon skillnad, vilket fick effekten att bilen går "ok" när man trycker pedalen i botten men sedan när man släpper gasen och varvet går ner så dör motorn men det är inga problem att vrida på nyckeln och få igång bilen igen. Tomgången då är helt ok.

Vettefan vad man skall göra men jag har beställt en ny bensinpump och lite tänddelar (nya tändkablar) för att vara säker på att de är ok. Sprejade startgas runt förgasaren och hittade inga vacuum läckor där. En grej är att jag tycker ljudet blivit lite ruffigare, ev att den läcker lite avgaser någonstans.

åja återkommer när pumpen är installerad, manana ICQ/ab

8 Senaste redigerad av ozeo (2013-09-10 16:17:03)

prova tanka lite 98, tycker faen de e skillnad på min med 95 och 98.
inte för att de kanske fixar problemet men kanske lite.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

9

Åh ahhh... känslan när motorproblem löser sig ICQ/ab

Monterade min bränslepump och nya tändkablar idag, å det är en helt ny bil. Har (alltid) haft ett metalliskt klinkade ljud i motorn som jag trot var dåligt justerade ventiler/paja lyftare så jag har inte bryt mig så mycket men det visade sig vara pumpen som lät.

Så nu spinner (nåja) motorn och går riktigt skönt igen:) Så för alla som har nåt liknande problem är bränslepumpen ett tips. Classic tog ca 280 spänn för en helt ny så det var ingen farligt pris heller (renoveringssatsen kostade 250, vilket känns skumt)

Slutet gått allting gott!

Post's attachments

bild.JPG, 109.47 kb, 640 x 480
bild.JPG 109.47 kb, 229 downloads since 2013-09-12 

10

Härligt att det löste sig för dig.

Anders

11

Hej!
Jag ser att du har bränslefiltret mellan pumpen och förgasaren...
Om du istället monterar det innan pumpen så skyddar du även den från skräp i bränslet.
Dessutom är det inte alla filter som tål trycket från pumpen, onödigt att få bränleläckage och kanske brand i motorrummet.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

12

Björn J. skrev:

Hej!
Jag ser att du har bränslefiltret mellan pumpen och förgasaren...
Om du istället monterar det innan pumpen så skyddar du även den från skräp i bränslet.
Dessutom är det inte alla filter som tål trycket från pumpen, onödigt att få bränleläckage och kanske brand i motorrummet.

Du behöver inte vara orolig för tryck för det är max 0,18bar där filtret sitter
Det är aldrig fel att ha filtret före pumpen men tänk efter före du monterar dit det
Jag brukar montera det dår soppa röret kommer ut från plattan  till motorn för det sitter gummi slang där
Ps kolla så det inte kommer för nära avgasröret
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Jag brukar sätta filtret fram under tanken. Då slipper man alla extra skarvar i närheten av motorn.