Som rubriken lyder! ??
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ1: KDF, Split, Oval » Passar ett växelspakslås från en 59.a på en 55.a ?
Du måste logga in eller registrera för att svara
Som rubriken lyder! ??
Ingen som vet?
Menar du spearwolf?
Vet tyvärr inte vilket märke det är, hur många olika fanns det?
Tja jag har sett sperrwolf och ett annat märke , kommer inte ihåg namnet jusst nu.
Tror till och med att wolfen finns i olika utföranden.
Är det denna modellen?
Ja jag tycker det ser ut som att det är ett sånt.
Hur tar man loss det? Krävs det myckeet verktyg eller är det snabbt och enkelt?
Är det någon speciell växelspak som krävs eller är det en vanlig spak för att låset ska fungera?
Tror du det passar på min 55.a?
Satt o surfade runt lite på nätet om Sperrwolf och såg att det fanns tydligen med ett eletroniskt lås oxå, dock ser ju inte detta ut att vara det utan endast ett mekaniskt!?
Man använder sin ordinarie växelspak
du måste ha nyckel till låset för demontering .
Däremot den som är på bild tror jag är upp till 57 , men observera jag är inte säker.
Är nyckeln det enda som krävs för att kunna demontera det eller sitter det även skruvat på något vis?
är låset monterat i en 59? eller har du den lös?
Det är monterat i en 59.a och jag hämtar bilen imorgon och skickar iväg den igen på lördag så därför behöver jag veta hur man får loss det så jag kan sätta det i min 55.a istället!
Brukar det vara samma nyckel som till tändningslåset om det suttit sen bilen var ny?
Nej tyvärr inte .
är den låst växelspakslåset? annars så är det bara att lossa skruven i bakkant och vrida överdelen till höger tror jag eller vänster det märker du...sen kommer du åt skruvarna som sitter under där.
mvh Rickard
Ok tack så mycket!
Får se imorgon om det är låst eller inte och om nycklarna finns kvar!
Då håller vi tummarna ! 
Har inte provat med de låset på en -55:a, kan krångla pga böjd spak i -56-> medans det är rak spak i -55 o tidigare, du får testa 
Fan oxå... han hade aldrig haft nån nån nyckel till. låset så de sker sig:'(
borra ur låset ,sen montera ett nytt tydligen skall det gå med en moped låscyl..
Vad ska man borra med för diameter, någon som vet?
Det man kanske inte behöver borra ur hela diametern på låscylindern?
Men om det är olåst så skruvar du bara loss skruven i bakkant, vrider locket så det lossas och lossar sen de två skruvarna i botten.
Sen skruvar du ur låscylindern och går till en hjälpsam låssmed som slipar till en ny nyckel. Det är en väldigt enkel nyckel så det fixar dom om dom bara vill, jag vill minnas att jag betalade 20 kr för min nyckel.. 
Nej nej borra inte, en låssmed kan pilla upp låset o fixa nyckel till dig.
58ghia här på forumet har hjälpt mig, hör med honom.
Olåst...det måste det ju vara för jag kunde ju växla :-)
Nu blev jag glad igen!
Vad är det för skruv....tänkte bara så jag får med mig rätt vertyg!?
Stor spårskruv till locket, liten spårskruv till cylindern och 13mm till själva vxl.spaksplattan och en klubba att knacka loss allt med.
Alltså tar man som vanligt en hel kasse diverse verktyg och glömmer det enda verktyget man verkligen behöver.... 
Ok.
Då bör det ju inte ta många minuter att ta loss det!
Har en bild på alla delarna utlagda om du vill ha. Kommer inte ihåg hur man lägger upp bilder här bara. kan maila.
Vad jag vet så finns det tre lås av speerwolf. Det med rak kant fram. själva nyckelhuset. Det äldre som har en vinkel fram på nyckelhuset och det med start i. Start i låset fanns på ghia 62 vet jag i alla fall. 58ghia har det på sin 62.
Om du behöver hjälp med låset så prata med 58ghia. Om han kan, så hjälper han dig är jag säker på.
Har ett roligt problem själv, Köpte två lås för länge sen på en skrot och hittade även en originalnyckel. Tyvärr passade inte nyckeln till något av låsen 
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ1: KDF, Split, Oval » Passar ett växelspakslås från en 59.a på en 55.a ?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.