1

Håller på att förlora det lilla förstånd jag har kvar...bil fan går som ett 25öres luder! För att summera vad som hänt och vad som är utbytt. Bilen va svårstartad , inte så konstigt efter att inte varit använd de senaste 10 åren. Sen när den väl gick igång på startgas så gick den på tomgången men vid gaspådrag så bluddrade den å man fick som lirka med gasen för att komma upp i varv. Åkte och köpte följande: tändstift bosch , rotor , fördelarlock och brytare. Ingen skillnad. Åkte å köpte packningssats till förgasaren å rengjorde den med. Avsevärd skillnad faktiskt men bluddrar fortfarande.  Det som förbryllar mig är att jag har tre hack i remskivan för tändningsinställningen. Vilket av hacken ska jag ställa i läge för bra tändning? Hur justerar jag skruven på förgasaren , finns det nåt "normal" läge man kan utgå ifrån? Bifogar bild på remskivan.


http://img59.imageshack.us/img59/7307/9rod.jpg

VW typ1 -66
Das Auto Skellefteå

2

Kan det inte vara dålig soppa/skit i soppan då?
Bara en tanke.
Om du misstänker att det kan vara tändningen så skruva lös muttern och vrid fördelaren tills du hittar läget som den går bäst på, då märker du ju om det är det som är orsaken till bluddrandet.
För att veta vilket hack du ska gå efter och hur förgasaren ska ställas måste vi veta vad det är för motor/förgasare. :-)

3

Det kan ju vara bra att veta oxå... ICQ/ab Det är en 1200 motor med en 28 pict förgasare. Lånade en tändningslampa av farsan så tändningsinställningen ska väl lösa sig bara jag vet vilket av hacken jag bör ligga på. Men jag funderar över justerskruven på förgasaren , om jag skruvar in den får den en fetare blandning soppa eller tvärtom?

VW typ1 -66
Das Auto Skellefteå

4

Beroende på vilken fördelare som sitter på (tror detta gäller 009 och den med enkel vakuumtjohejs) så har du skivan med rätt hack i toppläget för att ställa tändningen. 7,5 grader va? nästa hack du har är isåfall 10 grader. det ensamma hacket till vänster är TDC.
Detta är vad jag lärt mig, att ställa tändningen på 7,5 grader med lampa. Kan ha fel, kan ha rätt. 1200 och pict 28 har jag inte pillat med, har du annan fördelare vet jag inte hur man ställer tändningen.
Sen om det löser dina problem är en helt annan sak, men ställ tändning, ventilerna osv innan du ger dig på förgasaren.

5

Konfunderad...ställer in den med 7, 5 grader jacket mot blockskarven , går ändå dåligt. Men vrider jag tändningen på måfå så börjar den gå hyffsat. Å då är markeringar inte ens i närheten av blockskarven...nåt är galet. Men nu går den då...det är bara att hoppa på nästa problem då. Luftning av bromsarna....

VW typ1 -66
Das Auto Skellefteå

6

Ta isär soppapumpen och gör rent,  mjuka upp membran med lite 2taktsolja, sätt dit ett nytt bränslefilter innan pumpen. I tanken häller du ny soppa och en skvätt blyersättning. Antar att du även kollat ventiler (0,15mm kall motor)

7

Hade inte kollat ventilerna men gjorde det där glappade det friskt. Sen gjorde jag som du sa med soppa pumpen. Plockade ur stiften som va rejält sotiga. Å tametusan , tror att det ordnade sig. Körde en sväng på 6-7 km å den gick avsevärt bättre. Nu får jag försöka finlira ihop det efter besiktningen som i skrivande stund endast är 4 timmar bort. Det blev lite sent inatt.... ICQ/ab

VW typ1 -66
Das Auto Skellefteå

8

Undrar om den remskivan hör ihop med din motor... Default/hmm

9

Nej jag tror faktiskt inte det....men hur som helst så gick bilen igenom med blanka papper! ICQ/ab Så ni får jag försöka finslipa lite på motorn så den blir lite trevligare.

VW typ1 -66
Das Auto Skellefteå