26

Rullarn skrev:
Svwerker skrev:

Det blir ju bättre med Heli Coil än med en solid hylsa. Stål har ju större värmeutvidgning än blocket så det sätter sig hårdare när det blir varmt.

mmm, ja, det låter ju riktigt, dock blir det ju lite problematiskt i mitt fall, då jag redan har ett d=12mm hål, kan bli knepigt att få i en 8mm helicoil/v-coil.

Jo det är ju rätt självklart med Heli Coil finns i flera storlekar, exempelvis M12 vilket borde passa bättre..  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

27

Rullarn skrev:
michaelth skrev:

Hmm funderar.. har ju ett AS block som tanken e att borra för 90,5  cyl., men det blocket har ju 8 mm dragstänger i gängade hylsor.. men det e inga problem eller??
blocket är en vw utbytesmotor.. vad har dom då gjort.. planat halvor/arborrat  eller borrat till överdim??

Du torde väl ha samma problem som jag, fast har du tur så har du ju kvar m10-m8 blockräddare, istället för utbytta till m12-m8 som jag har.

En utbytesmotor skulle jag tippa att dom borrat och planat hela klabbet på, för att göra motorn "som ny" om jag var tvungen att gissa. Men en mer inbiten folkvagnsexpert kanske hävdar att utbytesverkstäderna bara åtgärdar det som är slitet utom toleranserna, och då kan det ju vara lite hur som.

Nominella måttet på ramlagrena i blocket är 65mm och dom överdimensionerna har jag fått sagt till mig går i 0.5mm intervaller, bredden på lagerläget för axiallagret är 22mm i standardutförande. Återigen inga hundradelsmått, så noga kan jag det inte ICQ/ab

Varför ska man byta ut något som fungerar? Är inget fel på M8 dragstänger, varför skulle det vara ett problem?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

28

Tvärtom brukar det ju vara blocken med m8 dragstänger man helst vill bygga på som jag fattat det

29

Nej jag vill inte byta ut m8 dragstängerna. Var mer frågan om matterialet räcker till..
Motorn är fabriks utbytes motor.. Om den inte duger klyver jag en annan motor.,

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

30

Nej visst är det så, men sen har det ju aldrig varit pinnbulten som har varit på agendan utan yttergängan på blockräddaren, eftersom de skjuter rakt ut och inte efterlämnar någon gänga utan endast ett hål med samma ytterdiameter som sin gänga så blir man ju tvungen att borra upp hålet i blocket och gå upp en utvändig gängdiameter när det händer, så som det gjort i mitt block, med en av mina m12-m8 blockräddare, som nu alltså borde behöva bli en m14-m8.

M8 pinnbulten blir kvar och gängas i blockräddarens invändiga gänga som fortfarande är m8, vilket är bra då en smalare m8 blir varm snabbare än den tidigare tjockare, långsammare uppvärmda/svalnande och därmed långsamt expanderande m10:an, som var en stor bidragande faktor till att sådant här hände till att börja med, på den gamla onda tiden och så vidare och så vidare.

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

31

Svwerker skrev:
Rullarn skrev:
Svwerker skrev:

Det blir ju bättre med Heli Coil än med en solid hylsa. Stål har ju större värmeutvidgning än blocket så det sätter sig hårdare när det blir varmt.

mmm, ja, det låter ju riktigt, dock blir det ju lite problematiskt i mitt fall, då jag redan har ett d=12mm hål, kan bli knepigt att få i en 8mm helicoil/v-coil.

Jo det är ju rätt självklart med Heli Coil finns i flera storlekar, exempelvis M12 vilket borde passa bättre..  Default/lol

Först nu fattade jag att du menade att sätta blockräddaren i en m12 helicoil och inte att byta ut blockräddaren mot en helicoil... Ibland går det fort... *suck*
Känns ju för övrigt som en mycket rimlig idé!  Default/yikes

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

32

Jag har sett folk gänga en bit alustav som sen skruvats och limmats med  locktites värsting i hålet som sedan borrats upp för casesaverns vanliga gänga

33 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-09-05 10:50:43)

HEJJJJJJ
Kul med buggy bygge
Vi startar med dina ramlager så är 131 105 543 2ans lager (delade) 1mm över än std (blocket har varit arborrat ) sen är vevaxelen slipad 0,50
Ps1 är det nedfräst vid motornr  eller sitter det en alu bricka med motornr
Ps 2 kolla kam lagrena om det är om borrat där om det är det så kan det vara svårt att hitta nya lager till kamaxelen
nästa sak att tänka på är Olje systemet För att en vw motor skall må bra så är det oljepumpen och kyl som skall vara i nyskick samma med ramlager läge
En sak som många glömmer är att kolla lyftar hålen om dom är för slitna så tappar man oljetrycket när motorn blir varm
Man kan göra pluggar i alu för dragstängerna (pinbult) Jag brukar göra så på vbx blocken och i 7075 alu
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

34

PPRMicke skrev:

HEJJJJJJ
Kul med buggy bygge
Vi startar med dina ramlager så är 131 105 543 2ans lager (delade) 1mm över än std (blocket har varit arborrat ) sen är vevaxelen slipad 0,50
Ps1 är det nedfräst vid motornr  eller sitter det en alu bricka med motornr
Ps 2 kolla kam lagrena om det är om borrat där om det är det så kan det vara svårt att hitta nya lager till kamaxelen
nästa sak att tänka på är Olje systemet För att en vw motor skall må bra så är det oljepumpen och kyl som skall vara i nyskick samma med ramlager läge
En sak som många glömmer är att kolla lyftar hålen om dom är för slitna så tappar man oljetrycket när motorn blir varm
Man kan göra pluggar i alu för dragstängerna (pinbult) Jag brukar göra så på vbx blocken och i 7075 alu
/// Micke

Hej och tack för att du läser!

Är du säker på ramlagrena? Så här ser det nämligen ut när jag stoppar ner mina nya std. lager i blocket:
http://i156.photobucket.com/albums/t37/JAFFA_LOWE/buggy/DSCF2642.jpg
http://i156.photobucket.com/albums/t37/JAFFA_LOWE/buggy/DSCF2647.jpg

En enkel snabbkoll med bladmått ger 1mm mellan lager och vev.
Jag har stansat motornummer.
Tack för tipsen!

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

35

Rullarn skrev:
PPRMicke skrev:

HEJJJJJJ
Kul med buggy bygge
Vi startar med dina ramlager så är 131 105 543 2ans lager (delade) 1mm över än std (blocket har varit arborrat ) sen är vevaxelen slipad 0,50
Ps1 är det nedfräst vid motornr  eller sitter det en alu bricka med motornr
Ps 2 kolla kam lagrena om det är om borrat där om det är det så kan det vara svårt att hitta nya lager till kamaxelen
nästa sak att tänka på är Olje systemet För att en vw motor skall må bra så är det oljepumpen och kyl som skall vara i nyskick samma med ramlager läge
En sak som många glömmer är att kolla lyftar hålen om dom är för slitna så tappar man oljetrycket när motorn blir varm
Man kan göra pluggar i alu för dragstängerna (pinbult) Jag brukar göra så på vbx blocken och i 7075 alu
/// Micke

Hej och tack för att du läser!

Är du säker på ramlagrena? Så här ser det nämligen ut när jag stoppar ner mina nya std. lager i blocket:
http://i156.photobucket.com/albums/t37/JAFFA_LOWE/buggy/DSCF2642.jpg
http://i156.photobucket.com/albums/t37/JAFFA_LOWE/buggy/DSCF2647.jpg

En enkel snabbkoll med bladmått ger 1mm mellan lager och vev.
Jag har stansat motornummer.
Tack för tipsen!

Då har du skrivit fel nr på mitten lagret (vw reservdels nr stämmer altid )
Sätt ihop lagerhalverna och mät  sen mäter du veven
Ytter D skall lagret vara en mm större än std   inner D är 0,5 minder än std (131 105 543)
så mäter du veven  och bör ligga 54,46-8 om inte så får du skaffa andra lager
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

36 Senaste redigerad av mettis (2013-09-05 20:05:13)

Kan ju bara nämna att insatsgängan till M8 pinnbultarna har samma M12 stigning som de 6 pinnbultar som håller ihop blockhalvorna.
Alltså inte std M12, ifall nu någon tänkt att Heli-Coila?

och edit; Den övre gänginsatsen på 3:ans cyl sitter oftast väldigt djupt, pga få bättre hållfasthet (?), och kräver då samma längd på pinnbulten som de undre. Lätt att bli "lurad" att gängan är bortborrad eller så....

37

m12x1,5 om jag inte missminner mig.

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

38

Kollade upp det, orginalinsatsen är M12x1,5/M8x1,25.

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

39

Mja, helgen har inte varit jätte produktiv efter en lååååång arbetsvecka och en del ölerier igår, men justerade in bromsarna idag och monterade huvudbromscylinder och luftade systemet så  det tråkeriet är klart.
Har också mätt upp och donat  med blocket och tagit en del beslut på den fronten, provar att köra  en m12 helicoil, tror faktiskt på den lösningen, stort tack till Svwerker för den idén, du sparade mig mycket huvudvärk, förhoppningsvis.
Så på måndag åker det här embargot iväg på bearbetning.
http://i156.photobucket.com/albums/t37/JAFFA_LOWE/buggy/motorgrejer.jpg

I övrigt har jag mest spånat på åt vilken riktning jag skall ta det här projektet utseendemässigt och regmässigt då detta fortfarande inte är något jag har beslutat något om.
Och ett ungefärligt schema för byggandet kändes bra så det har jag också satt upp ett:

Motorn byggs i två etapper, först skruva ihop den med nuvarande komponenter (ja, inte dom här lagrena då så klart) justera in den och få lite känn på vad mer som skall göras och riv den igen till våren/sommaren.
Efter att motoretapp 1 är klar så blir det att bygga elsystem och sen byggs alla infästningar klart i platta och kaross så allting är montageklart. Detta färdigställs under höst/vinter. Till vårkanten görs karosseriarbet och rutramen.
Vd det här laget borde det vara dags för motoretapp 2 och lackering och sen är det bara att krocka skiten som återstår.

Men nu blir det dött på ett tag då jag måste sätta ihop motorn på den mycket mindre roande Sprintern som skymtar i bakgrunden och resten av helgen kommer gå åt till mer fyllerier och att göra en skiss på hur buggyn ska se ut, vilket antagligen blir det avgörande för hur den skall reggas in sen.

http://i156.photobucket.com/albums/t37/JAFFA_LOWE/buggy/buggyhoumlst20132.jpg
http://i156.photobucket.com/albums/t37/JAFFA_LOWE/buggy/buggyhoumlst2013.jpg

Och under tiden kan jag ju "roa" mig med att gnugga bort den här vita sprayfärgen som förra ägaren tyckte skulle göra motorn superduperstark.
http://i156.photobucket.com/albums/t37/JAFFA_LOWE/buggy/avgas.jpg

Jag upphör fortfarande inte att förvånas över hur jäkla kompakt den här saken faktiskt är..
http://i156.photobucket.com/albums/t37/JAFFA_LOWE/buggy/buggyocykel.jpg

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

40

Buggy =skitkul=livsfarlig.. men vad är inte farligt ICQ/ad och kul e ju bra.. ICQ/ad
vad innebär .

Motorn byggs i två etapper, först skruva ihop den med nuvarande komponenter

och vad e det för komponenter?

E själv i tagen att strippa ett block och skicka på arborrning..+ borr för 90,5-92 mm cyl
+ toppar och stakar..
skall bara ta mig tid att strippa tvätta och packa i en trä låda.. ICQ/ad  ska ba... ICQ/am

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

41

michaelth skrev:

Buggy =skitkul=livsfarlig.. men vad är inte farligt ICQ/ad och kul e ju bra.. ICQ/ad
vad innebär .

Motorn byggs i två etapper, först skruva ihop den med nuvarande komponenter

och vad e det för komponenter?

E själv i tagen att strippa ett block och skicka på arborrning..+ borr för 90,5-92 mm cyl
+ toppar och stakar..
skall bara ta mig tid att strippa tvätta och packa i en trä låda.. ICQ/ad  ska ba... ICQ/am

Jah för f*n, häromdagen fantiserade jag om att fronta den här saken med en lastbil, det var ingen vacker syn alls! Eller ens volta den lilla satan, är det ens säkert att skrapa trottoarkanten när man parkerar en buggy? ICQ/ag
Ska bara, då borde det ju bli av när som helst, vanligtvis "imorn" eller "sen".  ICQ/ad

Ja, receptet än så länge blir:
AS41 (som sagt) 90,5 cylindrar, smidda kolvar, original vev och stakar, std. toppar 32/35 ventiler, std. stötstänger (efter att ha läst på lite vad olika ventilspel blir i en varm motor vs. en kall när man har stålstänger av lite sämre kvalitet, så som mina EMPI) och därmed std. ventilfjädrar, Engle w110, EMPI "Solex" 40 x2.

Det jag räknar med att göra om till etapp 2:
Större ventiler, hårdare fjädrar, bättre stötstänger och jag har svårt att tro att jag blir nöjd med den första kammen jag provar så lyftare och kam lär också bli bytt igen, byta/slipa om veven, sintherkoppling, omstyckning förgasare, oljefilter och säkert nåt mer.

Undrar vart I.R.S.-konverteringen ramlade bort i mitt schema?... *Suck* tillbaks till ritbordet..

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

42

mettis skrev:

och edit; Den övre gänginsatsen på 3:ans cyl sitter oftast väldigt djupt, pga få bättre hållfasthet (?), och kräver då samma längd på pinnbulten som de undre. Lätt att bli "lurad" att gängan är bortborrad eller så....

P.s. Upptäckte förut att det här var "problemet" hela tiden. Ehum.... Givetvis skulle ni inte göra narr av mig för att jag missade att kolla det.. så klart... Hyvens killar.

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

43

Menar du att olika stål har så olika värmeutvudgningskoffecient att man märker skillnad på ventilspelet?? Det tror inte jag och har inte sett några bevis på att så skulle vara fallet.
Problemet är att står har mindre värmeutvidgning än aluminium över lag, inte vilket stålkvalité det är.

W110 och 1776 räcker till över 140 hk utan problem så ska du över det kanske du ska fundera på en annan kam.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

44

Svwerker skrev:

Menar du att olika stål har så olika värmeutvudgningskoffecient att man märker skillnad på ventilspelet?? Det tror inte jag och har inte sett några bevis på att så skulle vara fallet.
Problemet är att står har mindre värmeutvidgning än aluminium över lag, inte vilket stålkvalité det är.

W110 och 1776 räcker till över 140 hk utan problem så ska du över det kanske du ska fundera på en annan kam.

En av killarna på Custom Speedparts sade till mig, och det är väl stål och konstruktion överlag snarare än olika stålkvaliter som är faktorn, därav priset på starkare alu-stänger.

"Min personliga favorit är JPM aluminiumstötstänger, de är lika starka som stålstötstänger men följer motorns värmeutvidgning bättre. Fördelen med detta är en tystare gång men också  att man får fullt ventillyft vid varm motor. Stålstötstänger kan ha upp till 0,5-0,6 mm spel när motorn är varm, det skramlar rejält. Nackdelen är priset, en uppsättning kostar 2995 kr. Vill du istället ha en stålstötstång av god kvalitet så rekommenderar jag Mantons 3/8” de kostar 895 kr för en sats."

Låter som en rätt rimlig teori i mina öron.

Det är väl snarare karaktären på kammen än effektuttaget jag är ute efter att ändra genom ett byte.

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

45

Fan du har mkt att stå i ICQ/ab

VW Bubbla Typ1 1964 "White lady"

Pulver is da shit!

46

Shomakie skrev:

Fan du har mkt att stå i ICQ/ab

Ja, lite för mycket just nu faktiskt.. Håller ju dessutom på att bygga en bättre verkstad  mellan dom andra projektena.

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman