1

Hej.

Jag har en typ 3 från -69 med en vanlig 1600 motor i som jag byggt om till förgasare från insprut.

Just för tillfället så har jag ett otrevligt knackande oljud ifrån den när jag äntligen fått den att gå. Vet ni vad det kan bero på? Jag länkar till ett videoklipp med så ni lättare kan förstå. Jag har justerat ventilerna till 0.15 men ändå så knackar det. Jag har justerat dem både en och två gånger.

Det som jag har funderat en del på är att när jag ska ställa ventilerna så kan man röra på dem när de är i de läget man ska ha för att justera dem. Det känns inte alls bra, jag funderar på om det kan vara därför det knackar?

mvh calle

2 Senaste redigerad av Nobbe (2013-06-25 18:04:30)

På cylindern du justerar måste kolven vara i tdc (längst upp ) fördelar armen ska peka på rätt tändkabel för den cylindern, då kan du justera. ventilvipporna.
annars blir det inte bra... kamaxel och fördelare snurrar hälften så många varv som veven , därför kan man justera i fel cykel..


Calle skrev:

Hej.

Jag har en typ 3 från -69 med en vanlig 1600 motor i som jag byggt om till förgasare från insprut.

Just för tillfället så har jag ett otrevligt knackande oljud ifrån den när jag äntligen fått den att gå. Vet ni vad det kan bero på? Jag länkar till ett videoklipp med så ni lättare kan förstå. Jag har justerat ventilerna till 0.15 men ändå så knackar det. Jag har justerat dem både en och två gånger.

Det som jag har funderat en del på är att när jag ska ställa ventilerna så kan man röra på dem när de är i de läget man ska ha för att justera dem. Det känns inte alls bra, jag funderar på om det kan vara därför det knackar?

mvh calle

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

3

Ja de har jag koll på. På den cylinder man ska justera så ska ju inte ventilerna röra på sig om man snurrar fram och tillbaka på motorn. Alltså när den är i övre dödläge. Allt ska vara rätt. Jag funderar på om de kan vara så att den har blivit så sliten att det knappt går att justera längre. För det är väl möjligt antar jag?

4

Typ3-motorerna brukar vara oerhört slitna,men det ska ju ändå gå att ställa ventilerna.. Default/hmm

5

Är du 100% att ventilspelet är bra så är det till o gå vidare i felsökningen ICQ/ad ( även om jag tycker det låter som stort ventilspel )
Kolvbult eller vevstakslager som gett med sig ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

6

Ja de borde som sagt gå att ställa ventilerna i alla fall tycker jag med. Sen att den kanske inte ger alla hästkrafter som om den vore ny är ju en annan sak.  ICQ/ae

Hm, jag ska gå över ventilerna en gång till så får jag se. Klattrandet försvinner lite mer om jag kör den lite varm. Men de måste vara för att metallen expanderar antar jag.

7

Om ventiler och justerskruvar är slitna så blir det fel när man ställer med bladmått så det kabn vara anledningen till att du inte får bort ljudet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Så om jag nu ska byta lager i motorn och liknande, finns det något mer som jag skulle kunna göra på samma gång när jag har den öppen? Och vad för lager behöver jag? Jag har aldrig öppnat en vw motor, men har okey koll på hur det ser ut. Har väl ingen tanke på trim, utan bara en lättare renovering för och få en motor som går.
Fast kanske 1641 vore skoj och en mild kam...  ICQ/ad Hmm..

9

lättare renovering

Inte direkt något man kan göra på en luftkyld vw motor... antingen kör till det rasar, eller göra riktigt direkt= inte helt lätt eller billigt.. tyvärr !!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Sådär lät min när jag hade 4mm ventilspel på en ventil :-D

11

michaelth skrev:

lättare renovering

Inte direkt något man kan göra på en luftkyld vw motor... antingen kör till det rasar, eller göra riktigt direkt= inte helt lätt eller billigt.. tyvärr !!

Hehe jag antog att någon skulle säga det. ICQ/ad Jag ville bara försöka neka faktum, men verkligheten hann ifatt. Haha!  ICQ/ae Jo, är väl så. Då är väl antagligen de enklaste att få tag i en "bättre begagnad" motor?

12

pät skrev:

Sådär lät min när jag hade 4mm ventilspel på en ventil :-D

Haha, jo de är ju nåt skapligt fel med ventilerna i alla fall! ICQ/bt Senast jag hade igång den så poffade det även till i motorn sen så gick den ännu ojämnare. Ingen aning om vad som hände. Tröttnade lite på skiten då.

13

Men om det är vevstakslager och/eller kolvbultslager som är kass, räcker det med att plocka isär och byta dem och plocka ihop?

14

Ingen?

15

Jo det räcker att byta det som är trasigt, men det blir inte riktigt bra  ICQ/ad  Jag säger som många här har sagt innan, arborrning och nya lager är det som gäller. Men jag tänkte ge dig ett råd angående ventiljusteringen, ta ner bägge kåporna, då ser du när en ventil är nertryckt max, då justerar du ventilen på motsvarade sida. Eftersom två ventiler går på samma nock så vet du att du är rätt när ventilen är fullt öppen på motsatt sida.

16

jonas n skrev:

Jo det räcker att byta det som är trasigt, men det blir inte riktigt bra  ICQ/ad  Jag säger som många här har sagt innan, arborrning och nya lager är det som gäller. Men jag tänkte ge dig ett råd angående ventiljusteringen, ta ner bägge kåporna, då ser du när en ventil är nertryckt max, då justerar du ventilen på motsvarade sida. Eftersom två ventiler går på samma nock så vet du att du är rätt när ventilen är fullt öppen på motsatt sida.

Hehe jo så är det väl. ICQ/ae Tack för input ändå. ICQ/ab

Hm, okey jaa ska testa det! Inte helt säker om jag är med på hur du menar, men jag tror jag förstår! Tack för tipset! ICQ/ab

17 Senaste redigerad av Hasse 1 (2013-08-23 20:37:59)

Tycker det låter vevlager om den, när du varvar upp så är det tystare än när varven är på väg ner, hörs tydligare när du varvar till andra gången. Var den tyst innan ombyggnationen?

18

Jo, jag lyssnade med en träpinne mot blocket och örat i andra änden och tyckte det lät mer från mitten av motorn, men jag var inte säker.

Vad jag kommer ihåg så knackade den inte alls när jag väl fick den att gå halvt på insprutningen.

19

Det här historien låter skumt värre...... ICQ/an
Kan vara svårt att placera var oljud kommer ifrån, kan du köra bilen så är det lättare att höra hur motorn låter under belastning och under motorbroms, men varför kom oljudet efter en ombyggnation kan man ju fråga sej......
Har du tänkt rätt när det gäller tändföljden?

20

Jag hade exakt samma oljud på min typ4 motor. Efter mycket om och men så visade det sig att kulan på änden på stötstången gett med sig. Rota i mina trådar så finns även ett youtube klipp som låter exakt som din motor.

Det skulle förvåna mig om det inte är samma fel. Glöm inte plocka bort eventuella metallflisor med magnet innan du pillar vidare. Efter det är det bara att köra i nya stötstänger, justera ventilerna och köra igen ICQ/ab

Lycka till!

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90

21

Och hur gick det sen ?

22

Tänk att ingen längre bygger något med kvalitet. bara för att den är mellan 35 och 40 år ska den väl inte låta sådär. Jag vet hur det känns för min tv från 64 verkar ha gjort sitt. Bilden rullar hela tiden och färgen har tydligen försvunnit. Förra året gav våran nya panna från 1962 upp och började läcka vatten. Jag ringde förstås till CTC och klagade på den undermålig kvaliten. Allvarligt talat boys motorerna i de flesta VW-bilar som inte har renoverats sen dom var nya på Tage Erlanders tid är slut. Det är meningslöst att svara på frågar om vad dessa ljud kan vara,motorn är slut. Spelar ingen roll om du lyckas ställa tändning och ventiler när hela skiten är slut. Visst du kan köpa en till begangnad motor som är nästan lika slut och försöka sparka liv i den. Jag har rivit ca 90 motorer och har bara hittat en som jag slog igång utan renovering.

23

ja och om de är nå litet enkelt så att den går minst 5år till så är de fel o fixa de då?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

24 Senaste redigerad av pät (2013-09-03 22:03:32)

Men bara för att du, Hans, kallar den slut kan man ju fortfarande försöka lokalisera felet och optimera motorn så det går så bra som möjligt.. Alla har inte kunskap, och definitivt inte pengar att lägga ner på en sketen gammal VW-motor. Så länge man kör som folk kan motorn som du kallar helslut fungera utan problem i tio år.

25

Hade samma oljud i min 1600 kom å gick i omgångar men de visade sig vara fullt i gammal olja som stelnat  å täppt igen kanalerna så eget ett bar duschar med diesel å olja så slängde ja in nytt filter å ny olja å nu går den hur bra som helst