Hur gör man
2 2013-09-02 04:19:47 Senaste redigerad av Svwerker (2013-09-02 04:46:12)
Det beror på om du ska behålla din motor eller byta till en som redan har 12V.
I princip byter man alla förbrukare såsom lampor, motorer osv. För att byta generator så måste även generatortornet bytas då 12V har större diameter.
För att byta startmotor så måste man byta svänghjul och har du tur så har du idag ett O-ringtätat svänghjul. Har du inte det så finns inget 130-kuggars som passar mot din vev och du är hänvisad till att åka med 6V startmotor. Funkar om man inte kör så länge med den.
Ali G
Ok hur ser jag om det är ett 0 ringat svämghjul ?
Skit i att kika och kör på 6 voltarn :-)
Finns bara ett sätt och det är att ta bort svänghjulet och titta.
Ali G
har kört 6v start på alla mina utan problem lixom de flesta, man behöver ju inte nöta allt för länge.
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg
Ok lite synd å inte kunna sätta in stereo bara blir lite tjutit å åka lugnt med bara motor ljudet : ) sen skulle jag vilja ha lite bättre ljus
Finns ju köpa omvandlare.
Om du vill ha bra lampor, så tycker jag du ska testa night breaker.
Var hittar jag dom
Internet, mekonomen och så :-)
Kostar lite extra men tycker är värt. Om man inte ska ha xenon förstås
11 2013-09-02 23:39:40 Senaste redigerad av pät (2013-09-02 23:40:03)
Såna där "omvandlare" från 12 till 6v (a.k.a motstånd) man köper på classicvw är ren skit så det ska du försöka undvika så gott det går iaf.
Varför inte behålla 6 volt och (om det behövs)
- Köpa en ny startmotor om den gamla är slut
- Renovera generatorn eller hitta en med bra funktion
- Byta laddrelä
- Köpa ett friskt 6v batteri
Lite dyrare kanske, men enklare. Gjorde det här på min och startmotorn snurrade som aldrig förr. Sedan finns det en lite grej hos Karmann Konnection
för att få mer ström i startögonblicket. Har inte provat, men ska nog ha en sådan.
http://www.karmannkonnection.com/acatal … le_26.html
/christer
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966