1

Frågade SFRO killen hur noga det var med rätt motor och han nämnde i förbifarten att "inte allt för stor" och då undrar jag vad som skulle vara passande i min 1500 69/Porsche Speedster replica bygge?

2

Kolla annonerna på Blocket, stundtals finns det en handfull likadana/liknande fordon där, och vad jag vill minnas är motorfloran högst varierande, men en och annan tvålitersmotor har jag sett.
Undvik bara den där helikopterturbinen, den passar dåligt under huven.... ICQ/ae

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

För att det ska bli minst problem så är väl det bästa att börja med ett 1500-block och sedan förse det med delar som stämmer bättre med bilen. Det är ju i princip bara märkbokstaven som skiljer blocken åt. ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

1500 med lite större cyl/kolvar toppar kanske, eller räcker det med en original 1500 för att inte skrämma SFRO killen??

5

Sorry såg inte att du redan skrivit det.

Svwerker skrev:

För att det ska bli minst problem så är väl det bästa att börja med ett 1500-block och sedan förse det med delar som stämmer bättre med bilen. Det är ju i princip bara märkbokstaven som skiljer blocken åt. ICQ/ab

6

Har gjort SFRO besiktningarna med 550 spyder bygget och det var inga problem med min 1915cc på ca 170hp, byggd på 1600-block

Life is a bitch and then you die

7

Om du tänker bygga efter reglerna för ombyggt fordon så får du igentligen inte frångå org motorvolym. Verkar ju inte som SFRO killen var så petig i det här fallet. Men reglerna säger
"Vissa ändrigar gör att ditt fordon,byggt på VW platta kommer att klassas som Amatörbyggt fordon. Till dessa ändringar hör:
*motorbyte (annan typ eller cylindervolym)"

När det gäller godkända ombyggnader så står det
*ekonomitrimning av motorn"

Vad det innebär är ju svårt att säga och troligen grunden till ditt något svävande svar "inte allt för stor."

Om inte jag minns fel så fick du med en 1500 med 1600 cyl?
Skulle använda det då dom mig veteligen inte kan kolla cyl storlek när dom är monterade på motorn. Och nr på motorn är ju rätt! Med dubbla förgasare (som iaf jag tycker borde hamna under ekonomitrim regeln och bearbetade toppar så borde du kunna få ut 70-80 hk till en vettig summa.

Learning by experience is a great way to spend money...

8

Marantz skrev:

Frågade SFRO killen hur noga det var med rätt motor och han nämnde i förbifarten att "inte allt för stor" och då undrar jag vad som skulle vara passande i min 1500 69/Porsche Speedster replica bygge?

Det som är intressant i o m en reg-besikting är ju vad man får inskrivet på motor/effekt.
Är det samma regler som "förr" med Buggy's så får du ju inte byta motor alls - men idag när man måste SFRO-bes dessa kanske det är annorlunda ?
Att man "fått igenom" bilen med 170Hkr motor EN gång, är ju inget argument för att det skulle vara OK...jag bes sist med min 2,4l och jag har "ökad effekt" till  50Hkr i reg-beviset. Polis och försäkringsbolag kan ju ställa till trassel ändå, menar jag ?

9

mettis skrev:
Marantz skrev:

Frågade SFRO killen hur noga det var med rätt motor och han nämnde i förbifarten att "inte allt för stor" och då undrar jag vad som skulle vara passande i min 1500 69/Porsche Speedster replica bygge?

Det som är intressant i o m en reg-besikting är ju vad man får inskrivet på motor/effekt.
Är det samma regler som "förr" med Buggy's så får du ju inte byta motor alls - men idag när man måste SFRO-bes dessa kanske det är annorlunda ?
Att man "fått igenom" bilen med 170Hkr motor EN gång, är ju inget argument för att det skulle vara OK...jag bes sist med min 2,4l och jag har "ökad effekt" till  50Hkr i reg-beviset. Polis och försäkringsbolag kan ju ställa till trassel ändå, menar jag ?

men inte får du ut MER än 50 hk på dina 2,4l    ICQ/ae

Learning by experience is a great way to spend money...

10

Om bilen, porsche 356 replikan skall registreras som amatörbygd så är det ju dom reglerna som gäller. Viss motorefekt i förhållande till vikt förutsatt att bromsar och annat kan klara effekten. En diskusion med besiktningsmannen, Uno så bör ju han kunna svara på vad som gäller. Mitt förslag är att besiktiga med så mycket effekt som möjligt, blir ju lättare om det händer något med bilen om det ex står 100 hk i papprena. i stället för 50hk. (var ett tag sedan jag räknade men 700 kg bil går att besiktiga med 165hk tror jag det var, har ett super 7 replika bygge stående)
Du skall ju också uppgradera till skivor fram vilket ökar möjligheten att få stopp på bilen. Försök att få tag på enbil med liknande bromsskivor och ok vilket du kan hävda att du plockat bromsarna i från.

Se om du kan låna en besiktningsmotor som har ett papper med lagom effekt för besiktningen, det gör ju inget om du kör med lägre effekt senare  ICQ/ag

11

Jag forskade lite i detta med effekt i ombyggt (ändrat) respektive amatörbyggt fordon och det som förr bara gällde amatörbyggt, dvs 15 kW/100 kg bil, gäller numera även ombyggt. Det öppnar ju lite för lite andra motoralternativ.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Alltså skulle jag kunna öka till 225 hk i min splitbuss, om jag fixar skivbromsar ICQ/ad
Typ...

Ät gul snö, det kan vara öl.

13

Njae, fick med en 1300 med 1600 toppar enkelportare TROR jag måste  kolla hur gör jag det?
Därför undrar jag om det är bättre att gå upp till 1500 (om det inte är en redan) och montera 1600 cyl och dubbla knasare?

Fattigmansporsche skrev:

Om du tänker bygga efter reglerna för ombyggt fordon så får du igentligen inte frångå org motorvolym. Verkar ju inte som SFRO killen var så petig i det här fallet. Men reglerna säger
"Vissa ändrigar gör att ditt fordon,byggt på VW platta kommer att klassas som Amatörbyggt fordon. Till dessa ändringar hör:
*motorbyte (annan typ eller cylindervolym)"

När det gäller godkända ombyggnader så står det
*ekonomitrimning av motorn"

Vad det innebär är ju svårt att säga och troligen grunden till ditt något svävande svar "inte allt för stor."

Om inte jag minns fel så fick du med en 1500 med 1600 cyl?
Skulle använda det då dom mig veteligen inte kan kolla cyl storlek när dom är monterade på motorn. Och nr på motorn är ju rätt! Med dubbla förgasare (som iaf jag tycker borde hamna under ekonomitrim regeln och bearbetade toppar så borde du kunna få ut 70-80 hk till en vettig summa.

14

Förutom de olika generationer av block så är 13-15-1600 lika så man kan bygga en 2,4-litersmotor av en 1300. Gör om det med en riskokare.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15

Lite mer än skivbromsar krävs det nog för att passera gränsen till ombyggt och sen måste andra komponenter som växellåda mm svara upp till den effekten. Det är en maxgräns som inte är självklar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Vägverkets författningssamling, VVFS 2003:22 kapitel 41, säger:
(http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022.pdf)

1 § Följande begrepp används med angiven betydelse

Ombyggt fordon

Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats av
enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats.
Ursprungsfordonets grundkonstruktion skall utan svårighet kunna igenkännas trots de utförda ändringarna.

Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.

1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad
ombyggnad.

1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.

Fordon med chassi byggt på ram eller bärande bottenplatta och vars ursprungliga karosseri bytts ut
mot annat karosseri anses också som ombyggt fordon under förutsättning att chassit med avseende
på bl.a. axelavstånd, hjulupphängning och motoreffekt i allt väsentligt är oförändrat.
Ombyggnader i mindre omfattning än vad som definieras här regleras i kapitlen 4 – 37.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

17

Stefan F skrev:

Vägverkets författningssamling, VVFS 2003:22 kapitel 41, säger:
(http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022.pdf)

1 § Följande begrepp används med angiven betydelse

Ombyggt fordon

Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats av
enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats.
Ursprungsfordonets grundkonstruktion skall utan svårighet kunna igenkännas trots de utförda ändringarna.

Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.

1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad
ombyggnad.

1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.

Fordon med chassi byggt på ram eller bärande bottenplatta och vars ursprungliga karosseri bytts ut
mot annat karosseri anses också som ombyggt fordon under förutsättning att chassit med avseende
på bl.a. axelavstånd, hjulupphängning och motoreffekt i allt väsentligt är oförändrat.
Ombyggnader i mindre omfattning än vad som definieras här regleras i kapitlen 4 – 37.

Det finns ett tilägg till dom reglerna för just byggen på vw plattan.
Där man kan få även kortatplatta (axelavstånd) godkänt som ombyggt fordon.

Learning by experience is a great way to spend money...

18 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2013-09-03 09:28:24)

Svwerker skrev:

Jag forskade lite i detta med effekt i ombyggt (ändrat) respektive amatörbyggt fordon och det som förr bara gällde amatörbyggt, dvs 15 kW/100 kg bil, gäller numera även ombyggt. Det öppnar ju lite för lite andra motoralternativ.  ICQ/ab


Är du säker? Iså fall stämmer inte reglerna i SFRO:s nya bygghandbok!
Då buggy har lite specialregler där det för att bli godkänt som ombyggt fordon trots kortad hjulbas (vilket i normala fall kräver amatörbyggt reggning) krävs att man använder orginal typ motor med oförändrad cylindervol.

Att man däremot kan bygga ett ombyggt fordon med 15kw/100kg kom vi fram till i tråden "max effekt i en Typ1" ( http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 04&p=2 )
Tror tyvärr inte det gäller buggy byggen.

Learning by experience is a great way to spend money...

19

Jo men om man byter motor i en buggy så övergår den till amatörbyggd, med allt vad det innebär.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

20 Senaste redigerad av Marantz (2013-09-03 16:09:01)

Ok, då är det lika bra att behålla 1300 och bygga på den.
Eller är det olika lager beroende på olika vevar-ramlager-vevlager i de olika blocken?
Hur stora  cylindrar utan bearbetning av block-toppar?
Alla dessa frågor,,,,,, ICQ/ad


Svwerker skrev:

Förutom de olika generationer av block så är 13-15-1600 lika så man kan bygga en 2,4-litersmotor av en 1300. Gör om det med en riskokare.  Default/lol

21

Det som skiljer motorerna åt är cylindrar och toppar, i princip. Det största som går att få i ett originalblock är 88 mm, det blir 1680. Till det måste du ha toppar från 15 eller 1600. 1300 är för små.
1500-toppar finns bara som enkelport men både 13 och 1600 finns som både enkel och dubbel.

Vev, kam, stakar + en massa andra småsaker är lika.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

22

Kanske lika bra att behålla 1300 motorn med 1600 cyllarna på då.
Hur är det med stötstänger, 1300 eller 1600 är det någon skillnad?

23

Nä!

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

24

Efter som du redan lagt ribban högt med finish på plattan så föreslår jag att du gör ett lika grundligt arbete med motorn.
Montera ner motorn och lämna bort blocket för AR-borrning. Då vet du att du har ett krytt block att börja med. Dessutom kan du passa på att borra för lite större cyl. Då har du valet att senare kunna bygga en tex 1776:a med 90.5 cylindrar om du tycker att 1600 blir för litet utan att behöva öppna blocket och borra igen!  (Trimning är farligt beroendeframkallande.) Om 1600 cyllarna är krya så använd dom och lägg krutet på bearbetning av topparna. Bearbeta och flödesmät topparna och på så vis få reda på vilken kam och förgasarstorlek som passar bäst till din motor. 
Visst kostar det något mer än att "bara" slänga ihop en bruksmotor. Men åandrasidan sidan så är det ju en 200tkr+ bil du bygger Och ingen billig råtta...

Learning by experience is a great way to spend money...

25

Nu måste den gå igenom SFRO mannens nålsöga så det där med att "bearbeta" blocket för större cyl, njae.