1

Tjennare!

Tja, jag börjar väl med en snabb presentation av mig själv, ny på forumet och allt.
Heter Mange, kallas ibland för Rullarn men för det mesta Arpi, som är mitt efternamn.
Jag är då Molkomsbo, d.v.s. Karlstad kommun och jobbar som skadereparatör på Volvo lastvagnar där jag opererar riktbänk och sliter lastbilar och bussar i småstycken och sätter ihop dom igen mest hela dagarna. Jag har då drömt om en buggy ända sedan små barnsben då farsans granne huserade sin i våran loge om vintrarna, men aldrig varit direkt VW-intresserad förrens jag började riva isär mitt nyinskaffade projekt vilket denna tråden kommer handla mestadels om.

Plattan till att börja med är en -66 i vilken det huserade en uttröttad 1200 som numera ligger utströdd i lådor runt om i verkstaden.

http://i156.photobucket.com/albums/t37/JAFFA_LOWE/buggy/buggy.jpg

Som ni ser så har den en röd växelspaksknopp.

http://i156.photobucket.com/albums/t37/JAFFA_LOWE/buggy/plattan.jpg

En av mina första förbättringar var det här:

http://i156.photobucket.com/albums/t37/JAFFA_LOWE/buggy/DSCF2606.jpg

Motorreceptet ser för närvarande ut som såhär:
Invändig renovering först och främst. Oljesystemet är vad jag har förstått väldigt precist uträknat med ventiler och kanaler och allt så det lämnas standard, dock behöver jag en pump, 26mm, 8mm bulthål och 3-nit, kontakta gärna mig om nån vill sälja en.
AS41 block med blockräddare, dubbel reducering och så klart dom stora kanalerna.
Engle w110 med std. lyftare. Hårdare fjädrar?
Tänkte prova EMPIs chrom moly stötstänger om ingen avråder mig (nån som har ett bra tips för hur man mäter fram den korrekta längden när dom skall kapas?).
32/35 ventiler, 1776 cyllar och smidda kolvar.
Std. vev och stakar.
EMPI-sats med dubbla "inte-riktigt-men-nästan-solex" 40or.

Visst blir det en del justeringar senare efter hand, men nu gäller det att få ihop en spis som snurrar och går a justera utifrån, och alltså inte mest ser ut så här om dagarna:

http://i156.photobucket.com/albums/t37/JAFFA_LOWE/buggy/grejor.jpg

Sen har jag en sån här, men det tar vi nån annan dag.

http://i156.photobucket.com/albums/t37/JAFFA_LOWE/buggy/irs.jpg

Och det sammanfattar väl läget för just nu.

///Rullarn

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

2

Spännande "Rullarn",välkommen! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

3

kul Projekt.
jag utgår från att ditt "nya" motorblock har fått en arborrning av lagerlägena... annars börja med det för tillförlitlighet i framtiden... (då dom i princip) alltid är utslagna där..
Buggy kul,jag hade själv drömmar om det i många år, tills det blev av.. och jag satte ihop en från grunden..
Att montera en IRS växellåda i en buggy som inte har det original monterat (-68halv aut) är igentligen det samma som krav på en ny SFRO besiktning som amatörbyggt fordon, då man anser att en avkortning av schassiet och kaross byte är på gränsen till ombyggt fordon.. men inte säkert någon på besiktningen fattar det... ICQ/ad
Bara mata på med bilder efterhand ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Hej och tack för välkomsthälsningarna!
Nej, blocket är inte genomborrat, har en uppsättning std. lager liggandes och dom passade som en smäck, värt att investera i en överdim för hållfasthet? Alla lager var i övrigt fräscha och blocket var väldigt skonat från ärg och fastbränd olja så jag funderar på om det är en föredetta lågmilamotor.
SFRO har jag framför mig  i vilket fall så det gör mig inget. Målsättningen är att ha hela skapelsen reggad med denna motorn, IRS och större bromsar, detta är på inga sätt och vis ett projekt jag räknar med att få pengarna tillbaka på. Någonsin.

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

5

Nja blockhalvorna sätter sig i lagerlägena det är standard..  om inte motorn är en utbytesmotor som bara stått/knappt används. man får mäta upp spelet..
Är plattan reggad som buggy med avkortad platta?? i sådant fall är den klassad som "ombyggt fordon".. Gör du mer förändringar .bromsar/växellådsbyte till IRS med den, blir den klassad som amatörbyggt fordon,och som sådant måste man bla ha E märkta lampor, blinkers 3 punkts bälten osv och bilen får en ny identitet och ny årsmodell. osv.  och både byggbesiktning ursprungskontroll slutbesiktning reg besiktning och vägning .+ att man måste betala skatt på bilen.
Men det visste du kanske redan..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Plattan är inte omreggad alls än och planen har vart amatörbyggt fordon från början, det där har jag hyffsad koll på, men det är en sån sak som jag kanske ändrar mig om allt eftersom projektet löper på och det börjar närma sig och saker och ting dyker upp. Just nu gäller det att få ihop ett bromsande, styrande, växlande och körbart chassie i första hand.
T.ex. att få till godkända infästningar till bälten kan ju bli en jobbig bromsklots.

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

7

T.ex. att få till godkända infästningar till bälten kan ju bli en jobbig bromsklots.

ja dom nedre blir ju i Plattan man för in en mutterplatta  och pluggsvetsar fast i ytterkant en stadig vinkel med 2 genomgående bultar genom platta/förstärkning med en fördelande "bricka" under. sen den övre lämpligen genom en båge. alt bara 2 punkts bälten, i dom först nämnda fästena. men en skyddande båge e ju alltid trevligt.
Har en hemmasvetsad på min buggy som mer e för utseendet... ICQ/ad billig vart den hur som.. ICQ/ad byggde hela bilen under 10tusen.
http://www.forumbilder.se/images/99420111048057a37.jpg
http://www.forumbilder.se/images/f94201110535701d4.jpg

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Älskar stuket på den där,  bågen är ju hur läcker som helst! Har du några stag från plattan till dom bakre infästningarna eller är den bara bultad i karossen? Själv vill jag nämligen ha buren i nåt annat än bara glasfiber där bak.  ICQ/ad

Men 2-punktsbälten släpper dom väl inte igenom?

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

9

Gjorde några arbetsminuter idag också, veven är nu demonterad och uppmätt. Kan konstatera att den är omslipad men till vilken överdim.? Mäter 54,5mm på ramlägena och 54.0 på stakarnas lägen, gissar 0.5 över på ramlager? och antingen std. eller huvaliga 1.0 på stakarna?

VW# ramlager:131.105.543, Vevlager: 113105725

http://i156.photobucket.com/albums/t37/JAFFA_LOWE/buggy/vev.jpg

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

10 Senaste redigerad av michaelth (2013-09-01 20:22:05)

Rullarn skrev:

Älskar stuket på den där,  bågen är ju hur läcker som helst! Har du några stag från plattan till dom bakre infästningarna eller är den bara bultad i karossen? Själv vill jag nämligen ha buren i nåt annat än bara glasfiber där bak.  ICQ/ad

Men 2-punktsbälten släpper dom väl inte igenom?


Det ligger massor av timmar bakom karossen,plastade som f... den var frontsmäld, och utan sidor, så hela dom är byggda från början.. framhuv förlängd  200mm och ett lock över baksätet.. .. växelspak flyttad 200mm bakåt och handbroms flyttad lite åt sidan.
lackerade i min trädgård ,under ett partytält.. ..

Nja bågen är fäst i den över 1 cm ICQ/an  tjocka plasten baktill..fläcktkåpan ligger under så det är ont om plats..jag ville ha rör i mitten så då fick det bli såhär.
Tanken var att bygga stöttor från huvudbågen, ner till  bakre stötdämpar infästningen.. men har inte blivit så än ICQ/ad . Finns tankar på annan motor andra stolar och hjul,delarna ligger och väntar på montering, detta vart ett snikbygge ,bägge bågarna är beg. som jag fått gratis, sen svetsat ihop med dom längsgående rören.. plattan är en -66 så inga bälten behövs, har dock 2 punkts rullbälten från baksätet på en Porsche 928. Har man båge, måste man ha 3 punkts bälten , finns ingen lämplig övre infästningspunkt får man ha 2 punkts.. mao kör in utan bågen ..så är det okey med 2 punkts.
Om man som jag ,bara har vindavvisare. max 150mm höjd.(hemmagjorda "brooklands rutor"). så behövs inga torkare eller defroster.. ICQ/ad
så bara jobba på.
/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Där sade du mycket anteckningsvärda grejer! Särskilt vindavisarreglementet var tilll nytta. Menmen, allt det där blir ju en senare historia.

Diggar backspeglarna förresten!

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

12 Senaste redigerad av michaelth (2013-09-01 22:43:38)

http://www.forumbilder.se/images/40420111052590f91.jpg
http://www.forumbilder.se/images/9242011101421d8bd.jpg
backspeglarna är gamla Sebring där jag gjort nya karossfästen
varvräknaren i gammalt moped lyse, hastighetsmätaren från 1303 i gammalt buggy lyse. mittmonterad pga. längre fram huv.
demonterbar ratt med eget snabbfäste..
jobbade i 4 år med buggyn.. så en del små meck.. bla hel omklädsel av råttiga (gratis )stolar..:rolleyes:

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

då det är en -66 kan du skita i bälten... iaf om den ska vara ombyggt fordon.
Vad gäller vindruta så kan du skippa den med... och har du ingen sådan behöver du inte heller torkare och spolning.
Finns inte heller krav på båge...
DÄREMOT... OM du har en kraftig båge och bälten ska det vara 3-p.

Har 3-p i min blåe, men den röde saknar helt bäten och båge...

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

14

Kolla min byggtråd. Jag har dragit strävor från huvudbågen till stötdämparinfästningarna bak på min bur

15

Läste nyss Alexx82's tråd, fyfan vilket jävla jobb du lagt på karossen, blir en del glasfiber på jobbet (krockade bussar t.ex.) så jag vet vad roligt det är, stor eloge till dig! Och läckert värre blev det!

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

16

Om du har en vev omslipad 0,5mm på ramlagren, så är det "2:a överdim"
Jag har råkat köpa några sådana ramlagersatser, för std-block - 0,5vev... PM:a om du vill köpa?
Buggyn ser bra ut!
Min störtbåge har jag byggt efter bilsportsförbundets dragracingregler med 45mm dia och stora plattor bultat i golvet.
Strävorna bakåt svetsade i "gafflarna" för att staga upp dom som hjälp mot "hjulstuds".

17

Originalmåtten på en vev ska vara 54,97-54,99 på ramlager 1,2 o 3 sedan är det bara att dra av 0,25 mm för varje överdimension, fyran ska ligga mellan 39,98-40,0.
Vevlagren ska vara 54,98-55,0.

Du har fått jämna tiondelar på det du "mätt upp" och det indikerar att du mätt med vanligt skjutmått vilket i sammanhanget blir lika noggrant som med tumstock om du frågar mig.  ICQ/ag
Det är micrometer som gäller om man ska mäta motordelar annars kan man lika gärna låta bli och hoppas att det stämmer.  ICQ/ad
Som du ser ovan så ska måtten ligga inom två hundradelar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

18

Skjutmått stämmer precis, jag hoppades att ingen skulle märka faktiskt, för ja, lite amatörmässig känner jag mig nu, men med en tolerans på tiondelar så resonerade jag som så att med tillräckligt många kontrollmått så missar man ju ändå inte på en kvartsmm, (iofs kanske det var dumt av mig att bara anta att överdimmarna gick i stora 0.25-etapper "bara för att det brukar vara så"), och om jag sedan bara kunde ta reda på vad std. måttena skall ligga på så skulle jag ju veta vilket lager som gäller och eftersom jag ändå inte tänker slipa om veven så känns det tillräckligt. Så tänkte iaf jag.

Tack för att ni tar er tid att skriva förresten!

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

19

Någonting annat man kan missa om man slarvar är att man har 12mm blockräddare, vilket i samband med bearbetning för 90.5 cylindrar inte lämnar mycket gods alls kvar runt pinnbulten, är man ännu slarvigare så kanske man till och med missar att en har skjutit och måste borras till m14 och det skulle ju innebära att det inte blir gods alls kvar mellan cylindervägg och blockräddare. å nu blir det en stunds tystnad i den här tråden från mitt håll då jag måste bege mig ut på blockjakt.

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

20

Det brukar gå att få dit dem ändå och slipa bort det som sticker in. Kan det inte funka med Heli Coil?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

21

I teorin skulle väl en helicoil funka, frågan är vad som händer med värmeexpansioner och dyliga lustigheter om inte alla är samma? Blir inte blocket lite väl försvagat då?
Vore ju trevligt om det gick, rätt hyffsat block att bygga på ju.

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

22

Det blir ju bättre med Heli Coil än med en solid hylsa. Stål har ju större värmeutvidgning än blocket så det sätter sig hårdare när det blir varmt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

23

Hmm funderar.. har ju ett AS block som tanken e att borra för 90,5  cyl., men det blocket har ju 8 mm dragstänger i gängade hylsor.. men det e inga problem eller??
blocket är en vw utbytesmotor.. vad har dom då gjort.. planat halvor/arborrat  eller borrat till överdim??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

24

Svwerker skrev:

Det blir ju bättre med Heli Coil än med en solid hylsa. Stål har ju större värmeutvidgning än blocket så det sätter sig hårdare när det blir varmt.

mmm, ja, det låter ju riktigt, dock blir det ju lite problematiskt i mitt fall, då jag redan har ett d=12mm hål, kan bli knepigt att få i en 8mm helicoil/v-coil.

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

25

michaelth skrev:

Hmm funderar.. har ju ett AS block som tanken e att borra för 90,5  cyl., men det blocket har ju 8 mm dragstänger i gängade hylsor.. men det e inga problem eller??
blocket är en vw utbytesmotor.. vad har dom då gjort.. planat halvor/arborrat  eller borrat till överdim??

Du torde väl ha samma problem som jag, fast har du tur så har du ju kvar m10-m8 blockräddare, istället för utbytta till m12-m8 som jag har.

En utbytesmotor skulle jag tippa att dom borrat och planat hela klabbet på, för att göra motorn "som ny" om jag var tvungen att gissa. Men en mer inbiten folkvagnsexpert kanske hävdar att utbytesverkstäderna bara åtgärdar det som är slitet utom toleranserna, och då kan det ju vara lite hur som.

Nominella måttet på ramlagrena i blocket är 65mm och dom överdimensionerna har jag fått sagt till mig går i 0.5mm intervaller, bredden på lagerläget för axiallagret är 22mm i standardutförande. Återigen inga hundradelsmått, så noga kan jag det inte ICQ/ab

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman