Tjennare!
Tja, jag börjar väl med en snabb presentation av mig själv, ny på forumet och allt.
Heter Mange, kallas ibland för Rullarn men för det mesta Arpi, som är mitt efternamn.
Jag är då Molkomsbo, d.v.s. Karlstad kommun och jobbar som skadereparatör på Volvo lastvagnar där jag opererar riktbänk och sliter lastbilar och bussar i småstycken och sätter ihop dom igen mest hela dagarna. Jag har då drömt om en buggy ända sedan små barnsben då farsans granne huserade sin i våran loge om vintrarna, men aldrig varit direkt VW-intresserad förrens jag började riva isär mitt nyinskaffade projekt vilket denna tråden kommer handla mestadels om.
Plattan till att börja med är en -66 i vilken det huserade en uttröttad 1200 som numera ligger utströdd i lådor runt om i verkstaden.
Som ni ser så har den en röd växelspaksknopp.
En av mina första förbättringar var det här:
Motorreceptet ser för närvarande ut som såhär:
Invändig renovering först och främst. Oljesystemet är vad jag har förstått väldigt precist uträknat med ventiler och kanaler och allt så det lämnas standard, dock behöver jag en pump, 26mm, 8mm bulthål och 3-nit, kontakta gärna mig om nån vill sälja en.
AS41 block med blockräddare, dubbel reducering och så klart dom stora kanalerna.
Engle w110 med std. lyftare. Hårdare fjädrar?
Tänkte prova EMPIs chrom moly stötstänger om ingen avråder mig (nån som har ett bra tips för hur man mäter fram den korrekta längden när dom skall kapas?).
32/35 ventiler, 1776 cyllar och smidda kolvar.
Std. vev och stakar.
EMPI-sats med dubbla "inte-riktigt-men-nästan-solex" 40or.
Visst blir det en del justeringar senare efter hand, men nu gäller det att få ihop en spis som snurrar och går a justera utifrån, och alltså inte mest ser ut så här om dagarna:
Sen har jag en sån här, men det tar vi nån annan dag.
Och det sammanfattar väl läget för just nu.
///Rullarn
-Edward H Harriman

tjocka plasten baktill..fläcktkåpan ligger under så det är ont om plats..jag ville ha rör i mitten så då fick det bli såhär.