1

Hej! Har en bubbla -73 med 1600-motor i den sitter en likströmsgenerator. Tänkte nu byta till en växelströmsgenerator har då köpt denna: http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid … ad97382357 frågade dalhems om det var något mer som behövdes bytas i samma veva, dom sa att det var allt jag behövde + fläktrem. Men känner mig endå osäker, tänker på relän osv. Någon som har erfarenhet av detta och kan dela med sig?

1303 s -73

2

laddrelä är ju olika men den där har väl inbyggt om dom säger de inte behövs nå mer.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

3

Under förutsättning att allt för infästning av fläkt och remhjul passar så tror jag inte att du behöver något mera. Regulatorn som sitter under baksätet måste kopplas förbi men det är enkelt. Grov till grov, tunn till tunn kabel så är det klart. Var noga att isolera bara, kortis till jord är ingen skoj.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

era ord stämmer bra efter några samtal, inbyggd laddrelä och koppla bort gamla skiten ICQ/ab

1303 s -73

5

Dom där gamla laddningsregulatorerna både i sex volts och tolv volts utförande brukar vara eftertraktade reservdelar, om dom funkar. Så sälj den för några hundringar om den fungerar!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Björn J. skrev:

Dom där gamla laddningsregulatorerna både i sex volts och tolv volts utförande brukar vara eftertraktade reservdelar, om dom funkar. Så sälj den för några hundringar om den fungerar!

Tack för tipset ICQ/ab

1303 s -73

7

Om du har originalförgasare och originalbensinpump måste du troligtvis byta det också. Accpumpsaxeln är annorlunda på VW med växelströmsgenerator och bensinpumpsfoten lägre.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

8 Senaste redigerad av Björn J. (2013-08-30 10:15:17)

Bränslepumpen, javisst, vissa äldre typer kommer i konflikt om utrymmet med generatortornet.
Men förgasaren..? Då har jag haft en himla tur det är ju gott om utrymme kvar mellan 34 PICT och den vanligaste boschgeneratorn, minst två tiondelar.. Default/hmm
Den förgasaren som passar är 34 PICT-3. Länkamren till acc-pumpen skall vara vinklad inåt förgasarhuset.
Om man inte har förvärmningen kopplad kan man fuska litet genom att skjuta insugsröret litet åt höger, alltså på dubbelportsmaskiner.

Edit: VÄNSTER skall det ju vara, alltså skjuta det mittersta insugningsröret i gummibussingarna, det brukar gå att göra någon centimeter där.

Sedan har jag lärt mig den hårda vägen, att om ansluningarna till förvärmningen saknas antingen på insugsföret, eller på avgassystemet, så hänger hela paketet med förgasaren och mittersta insuget liksom bara i dessa gummibussningar, som då får ta emot onödigt mycket slitage. Så jag slöjdade till en liten konsoll, en vinklad plåtbit, som popnitades i fläktkåpan, och som sedan skruvades fast i den inre/främre av förgasarens pinnbultar.

9

Björn J. skrev:

Bränslepumpen, javisst, vissa äldre typer kommer i konflikt om utrymmet med generatortornet.
Men förgasaren..? Då har jag haft en himla tur det är ju gott om utrymme kvar mellan 34 PICT och den vanligaste boschgeneratorn, minst två tiondelar.. Default/hmm
Den förgasaren som passar är 34 PICT-3. Länkamren till acc-pumpen skall vara vinklad inåt förgasarhuset.
Om man inte har förvärmningen kopplad kan man fuska litet genom att skjuta insugsröret litet åt höger, alltså på dubbelportsmaskiner.

Edit: VÄNSTER skall det ju vara, alltså skjuta det mittersta insugningsröret i gummibussingarna, det brukar gå att göra någon centimeter där.

Sedan har jag lärt mig den hårda vägen, att om ansluningarna till förvärmningen saknas antingen på insugsföret, eller på avgassystemet, så hänger hela paketet med förgasaren och mittersta insuget liksom bara i dessa gummibussningar, som då får ta emot onödigt mycket slitage. Så jag slöjdade till en liten konsoll, en vinklad plåtbit, som popnitades i fläktkåpan, och som sedan skruvades fast i den inre/främre av förgasarens pinnbultar.

vissa äldre, men på 1303s (-73) bör det la funka att bara byta generatorn? känns som det finns "bra" med plats i jämnförelse

1303 s -73

10

Soderblom skrev:

vissa äldre, men på 1303s (-73) bör det la funka att bara byta generatorn? känns som det finns "bra" med plats i jämnförelse

Ja gissningsvis är det så. Men betänk att växelströmmarna har en större diameter än vad likströmmarna har. Och de är ju som fetast just där länkarmen till accelerationspumpen sitter.
Om man har dubbla förgasare så har man ju iallafall inte detta problem... ICQ/ad
Det är på just AS 1600 motorerna som sitter i /satt i/ 1302 och 1203 som det kan vara trångt.
AD hade ju vx-strömsgenerator som original.

11

Björn J. skrev:
Soderblom skrev:

Ja gissningsvis är det så. Men betänk att växelströmmarna har en större diameter än vad likströmmarna har. Och de är ju som fetast just där länkarmen till accelerationspumpen sitter.
Om man har dubbla förgasare så har man ju iallafall inte detta problem... ICQ/ad
Det är på just AS 1600 motorerna som sitter i /satt i/ 1302 och 1203 som det kan vara trångt.
AD hade ju vx-strömsgenerator som original.

Fasen va skumt minns jag rätt så har jag AD, ska kolla igen men då ska det egentligen sitta en växelströmmare i redan? Har la gubbtjyven innan kanske kört en billigare variant och satt in en likströmmare som utbyte..

1303 s -73

12

Men nog är det AD som har likströmmare, den motorn kom augusti -70.  ICQ/ab
AS har M8 till topparna och växelströmmare, kom augusti -73.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

ADHD är det nog...
Nej Den "äldre gentlemannen" har inte lurat dig, det var jag som i hastigheten skrev fel, AD hade liktrömsgenerator, emedan AS skall ha växelströmmare precis som Svwerker redan skrivit.
Så fela mig om jag skulle ha rätt... ICQ/ad