1

en funderare...


Har några oöppnade burkar shell 20w-40 från -60 talet...
hypotetiskt sett...funkar det att ha i dem i en 1200/1300/1600?

antar att framställningen av oljor har blivit bättre med tiden.
...men samtidigt gjordes ju våra motorer efter det som fanns då?

vad kan skillnaden vara mellan mina gamla mineral shell 20w-40 mot nyare dito...

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

2

Långt ifrån kunnig på området men mina filosofiska tankar.. ICQ/ad
En av orsakerna att raka oljor hängde med så länge var väl att multigradeoljorna förr fungerade si och så? Även om vissa nya oljor har mindre av tex ZDDP, så har nog generellt tillsatserna förbättras. Gammal olja kan väl också oxidera/ fälla ut tillsatserna och även om de är oöppnade (skydd mot fukt och viss syre) gör nog 40-50 år gammal olja sig bäst på finhyllan. Oöppnade burkar brukar väl ha visst samlarvärde i sig, så du får nog riktig bra ny olja för vad de är värda i prydnad.

3

Det är mycket stor skillnad mot dagens oljor, då dessa numera är krackade, till skillnad från destillationsprodukt.
Men främst för att dagen additiv (tillsatser) är helt annourlunda (Inte alltid nödvändigtvis bättre) nu än förr.

Om oljan trots allt skall användas, kontrollera att den har rätt färg (inte oxiderat) samt inte kristalliserat (grynig)
Den har sannolikt mycket kort livslängd och passar bäst i veteranbilar. Den har inte hängt med i API klassificeringen
så den bör inte användas i moderna fordon.

4

Dom hamnar på hyllan som garagekonst  ICQ/ab

Har några st så kan tänkas sälja eller bytas mot nå skoj till ovalen eller nån annan garagekonst...

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity