1

Jagar jag väderkvarnar eller är det för mycket spel i växellådan?

Jag får inte riktigt ordning på växlarna, justerar fram och tillbaka men får inte de där klockrena växellägen.
Alla delar är nya (utom växelspaken) även lilla kopplingen längst bak 20 cm från växellådan.
Den ser lite trött på clip #2 men blir utbytt. Den nuvarande är lite pömsig men fungerar.

Min fråga: Jag vrider fram och tillbaka på växellänkaget under förarkabinen:
[video]

och det resulterar i det (som jag tolkar eller inbillar mig) lite för mycket glapp i växellådan:
[video]

Är detta kanske helt normalt? Vad säger experterna? Är det inte i lådan problemet ligger?

Jag får psoriasis i hela pannan och tix av blotta tanken på att plocka ner växellådan...

Orka.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Det du testar genom att vrida på växellänkaget är bara att växelföraren rör sig mellan växelgafflarna i noskonen på växellådan. Helt normalt.

Testa i stället att låta någon sitta på förarplatsen och växla igenom alla växlar medan du ligger under och kollar om du ser något glapp någonstans. I slutändan var nog aldrig växelkänslan i en splittbuss speciellt exakt och man får nog vara realistisk om hur bra det kan bli.

3 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-08-27 21:24:35)

Det jag märker är att växellägena är ganska o-exakta, det var de inte på min gamla 67:ans buss.

Jag trouble shootar just nu. Växelplattan, fjädern, spaken, växellänkaget allt sitter som det ska och har
justerats fram och tillbaka för att hitta optimalläget.

Tvåan rasslar när den ska in men när väl växlarna kommit in så kör det fint, de hoppar inte ut.

Håller med om att rörelsen mellan växelgafflarna ska finnas men har svårt för att avgöra om
det är för mycket.

Vet om att det kan inte bli hur bra som helst, but still. Ska kolla mer i morgon. Återkommer.

Vad är klassiska symptom på att växellådan inte är frisk?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│