Jag har en 76:a buss som nån tidigare ägare har kopplat in dubbla batterier i. Varför behöver man två ??
Och jag har ingen ström till soppa pump eller signal till tändspole och om jag drar kablar direkt till batteriet så funkar pump och bilen startar med startgas men får ingen soppa och pratade med en polare och han sa till mig spridare har konstant ström och öppnar via minus.
Så jag tog bort det ena batteriet och satte pluskablar på plats och minus på plats mätte även att jag har jord mellan motor och kaross och det är ok.
Nu går inte startmotorn runt heller längre tips och idéer på detta vore guld då mina elkunskaper är mycket begränsade kan vi väl säga....
Tacksam för hjälp ska ta bild imorgon så ni ser hur motorrummet ser ut
2 2013-08-26 20:10:50 Senaste redigerad av Björn J. (2013-08-26 20:11:58)
Jag har två gissningar varför man har två batterier.
Har bussen används som husbil eller liknande?
Isåfall kan det ju vara bra att he ett andra batteri som förbrukarbatteri i bodelen, för belysning, kylskåp etc, och det ursprungliga sparas till startmotorn.
En andra idé kan vara det att man inte tyckt att startströmmen räckt till och kopplat två batterier parallellt för att få mer kraft i startögonblicket.
Bussen är en transporter men kan ju vara nåt sånt ändå men ska ju inte behöva två batterier de var ju hemmameck får försöka forska mer i de hade varit kul att få igång den innan vintern och se hur den går i motorn