1

Jag har en Transporter T3/-80 vilkens motorvariant lär vara ovanlig i Sverige men kanske det finns ändå sakkunskap i Nordisk samarbetets anda (jag är från Vasa, Finland).

Den är registrerad november -79 men är 1980-års modell. Beteckning är i Finland: 1600-25-Kombi/2460
Tillverkningsnummer: 25A0033130
Är försedd med 1,58 l motor med en förgasare. Inga hisnande farter!
Den har konstig tändning (utan brytarspetsar, med någon slags tändningsmodul > kretskort vid sidan av motorn). Tändningen kan dock justeras via strömfördelaren.
Kretskortet måste vi en gång lite glöda (det var mycket svårt att hitta felet när symptomen var att en fick för litet bränsle!).

Köpte bilen med motor isärplockad pga kolvhaveri. Efter många om och men fick en kille ihop den med nya kolvar o alla lager. Den funkade bra flera år (kanske 300 mil /per år) .

Men nu i juni började alvarliga motorproblem. Motorn blev väldigt het, olja sprutade kom ut via avgasröret och det läckte även under motorn. Motorn öppnades och "tredje" kolvet såg ut så här .
Den har smält, även under kolvringar.

Nå, nya kolvar (Mahle) sattes in, bra tändstift med säkerhet rätta värden och allt var frid o fröjd nar jag körde korta sträckor i staden.

Men när jag for första gången till landsbygden, efter 2 mil samma sak. Het o "tredje" cylinder ur bruk, oljedos började komma ur avgasrören. Mycket tyder på att exakt samma fel igen!
Kanske tredje gången.
Det måste finnas någon vettig orsak till att tredje cylinder blir så het?!

2

Lägg frågan i nåt av bubbla-forumen, där de kör luftkylt.

3

Det finns bara två saker som kan orsaka detta och det är mager blandning eller fel tändpunkt. Jag gissar på tändningen i detta fall.

Frågan är om du har en 1600 Typ1-motor eller en Typ4-motor. Kan du kolla vad du har för motorkod?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4 Senaste redigerad av Tapio-60 (2013-08-20 21:20:50)

Svwerker skrev:

Det finns bara två saker som kan orsaka detta och det är mager blandning eller fel tändpunkt. Jag gissar på tändningen i detta fall.

Frågan är om du har en 1600 Typ1-motor eller en Typ4-motor. Kan du kolla vad du har för motorkod?

Jag skall försöka få motorkoden från verkstaden i morgon.

5

En möjlig orsak är att tändningen är fel instäld och är för sen vilket förorsakar överhettning. Vid justering av tändningen på dessa skall sladdarna som går tändmodulen kopplas ihop och efter slutförd justering  igen kopplas till modulen.  De första som kom hade en del bekymmer och på garanti byttes toppar, oljekylare och reducerventil för oljetrycket.
Är det den vita bil som brukar stå parkerad på Kyrkoesplanaden?

6

Kjell T skrev:

En möjlig orsak är att tändningen är fel instäld och är för sen vilket förorsakar överhettning. Vid justering av tändningen på dessa skall sladdarna som går tändmodulen kopplas ihop och efter slutförd justering  igen kopplas till modulen.  De första som kom hade en del bekymmer och på garanti byttes toppar, oljekylare och reducerventil för oljetrycket.
Är det den vita bil som brukar stå parkerad på Kyrkoesplanaden?

Vad sägs om man tog bort hela modulen ur bruk och lägger en enkel tändning med brytarspetsar?
Jag har för mig att tändning har faktiskt varit för sen (= startproblem, den har "slagit" tillbaka dvs. när man har startat har den inte genast börjat "gå runt" utan först efter en sekunds tänketid).

(Jo, på Kyrkoesplanden i Vasa brukar den stå sommartid.)

7

Det är fysikens lagar som är till grund för tändregleringen, men när motorerna miljöanpassats för att uppfylla politikernas (ursäkta) krav har man hittat på en massa olika lösningar.
Det som är speciellt med dessa är att tomgångsvarvalsregleringen sker genom reglering av tändtidpunkten på elektronisk väg i modulen. Har då tändtidpunkten ställts in utan att koppla ur sladdarna och förena dom blir tändtidpunkten fel och motorn gång blir störd. (Hur miljövänlig är då en sådan motor?)
En Bosch 009 (torde finnas på HotCars)  med enbart centrifugalreglering bör fungera. Kan ev kräva vissa övriga ingrepp.

8

Om motorn hugger emot när den ska startas så är tändningen mycket för tidig och går då varm.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Det är helt riktigt som Svwerker skriver att motorn hugger emot med för tidig tändning. Tidig tändning brukar höras också genom spikningar vid varm motor. En annan orsak till kolvsmältniong kan vara mager blandning. En avgastest med fyrgasanalysator avslöjar en del når man tittar på HC  , Co , O2 osv .
Dessa 1600 motorer justerades ofta fel redan når de var nya pga att verkstäderna inte hade rätt information. De var något slöare än föregångaren AS och AD fastän allt var rätt justerat.

10

Kjell T skrev:

Det är fysikens lagar som är till grund för tändregleringen, men när motorerna miljöanpassats för att uppfylla politikernas (ursäkta) krav har man hittat på en massa olika lösningar.
...
En Bosch 009 (torde finnas på HotCars)  med enbart centrifugalreglering bör fungera. Kan ev kräva vissa övriga ingrepp.

Ja eller hur. Jäkla politker som bara ska vara emot hela tiden.
Kan lugnt påstå att jag är rätt nöjd att skitbilarna från 80-talet inte längre är i majoritet på gatorna i stan.

Jag har monterat dessa i flera bilar och de är smått fantastiska. Ska du ändå byta kan jag rekommendera dem.
http://www.hot-spark.eu/