Jag har en Transporter T3/-80 vilkens motorvariant lär vara ovanlig i Sverige men kanske det finns ändå sakkunskap i Nordisk samarbetets anda (jag är från Vasa, Finland).
Den är registrerad november -79 men är 1980-års modell. Beteckning är i Finland: 1600-25-Kombi/2460
Tillverkningsnummer: 25A0033130
Är försedd med 1,58 l motor med en förgasare. Inga hisnande farter!
Den har konstig tändning (utan brytarspetsar, med någon slags tändningsmodul > kretskort vid sidan av motorn). Tändningen kan dock justeras via strömfördelaren.
Kretskortet måste vi en gång lite glöda (det var mycket svårt att hitta felet när symptomen var att en fick för litet bränsle!).
Köpte bilen med motor isärplockad pga kolvhaveri. Efter många om och men fick en kille ihop den med nya kolvar o alla lager. Den funkade bra flera år (kanske 300 mil /per år) .
Men nu i juni började alvarliga motorproblem. Motorn blev väldigt het, olja sprutade kom ut via avgasröret och det läckte även under motorn. Motorn öppnades och "tredje" kolvet såg ut så här .
Den har smält, även under kolvringar.
Nå, nya kolvar (Mahle) sattes in, bra tändstift med säkerhet rätta värden och allt var frid o fröjd nar jag körde korta sträckor i staden.
Men när jag for första gången till landsbygden, efter 2 mil samma sak. Het o "tredje" cylinder ur bruk, oljedos började komma ur avgasrören. Mycket tyder på att exakt samma fel igen!
Kanske tredje gången.
Det måste finnas någon vettig orsak till att tredje cylinder blir så het?!