1 Senaste redigerad av Volkmaster (2013-08-26 09:10:46)

Tänkte jag skulle påminna lite om detta fina evenemang nu till helgen.
Nu är vi 7st som ska spöa våra folkor allt som går.
(lite osäker på Servais men hornen växer nog ut  ICQ/ad )

Sista anmälningsdag imorgon 27/8, men det går nog att efteranmäla sig om de inte har nått gränsen på 150 bilar.
Samtliga 7 VW-racers är inte anmälda än men vi är på G.
Vore kul om vi blir några till!

http://www.dragracing.eu/event_details.asp?id=109

/Herman

Volkmasters Sweden
East Hill Welding
Peace Performance
Nygrens Mekaniska
CSP
JP Motorsport

2

Såg just på FB att det nu är fullt. 150 teams har anmält sig. Kommer bli riktigt bra, hoppas vädergudarna kommer att fortsätta vara på bra humör. Är ni på plats kom gärna förbi och hälsa vid min depå plats

//Johan

Turbo Town "Home of overboost addicts"

3

Notchback Racing skrev:

Såg just på FB att det nu är fullt. 150 teams har anmält sig. Kommer bli riktigt bra, hoppas vädergudarna kommer att fortsätta vara på bra humör. Är ni på plats kom gärna förbi och hälsa vid min depå plats

//Johan

Hmmm, enligt deras sajt så är det "bara" 116 bilar anmälda. Hur fasen kan det lagga så?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

4

Jag har fått intrycket att det finns en lista offline också. Men anmäl er. Alla har ju inte FB.

5

Lycka till alla och håll oss uppdaterade. Har tyvärr ingen möjlighet att köra efter raset (nytt motorkoncept klart dock)!
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

6

Vi er en liten gjeng fra Norge som kommer til Kjula og Night of Fire den 21-22 september.

-BB-

7

BeetleBug skrev:

Vi er en liten gjeng fra Norge som kommer til Kjula og Night of Fire den 21-22 september.

-BB-

Bra Kalle!
Är bara grejerna hela så kör flera av oss också.
/Herman

Volkmasters Sweden
East Hill Welding
Peace Performance
Nygrens Mekaniska
CSP
JP Motorsport

8

På det racet kommer det att bli en Turbo Town Shootout. Se till att få ihop bilarna. Får se hur mycket det är att laga efter helgen.

9

Volkmaster skrev:

Tänkte jag skulle påminna lite om detta fina evenemang nu till helgen.
Nu är vi 7st som ska spöa våra folkor allt som går.
(lite osäker på Servais men hornen växer nog ut  ICQ/ad )

Sista anmälningsdag imorgon 27/8, men det går nog att efteranmäla sig om de inte har nått gränsen på 150 bilar.
Samtliga 7 VW-racers är inte anmälda än men vi är på G.
Vore kul om vi blir några till!

http://www.dragracing.eu/event_details.asp?id=109

/Herman

Jag hade tänkt åka men frun uppmärksammade mig på att vi skall på bröllop den helgen. Kommer kanske över i september i stället. Lycka till ni som tar er dit och Peter, se till att komma iväg nu :-)

Typ1 Zwitter 1952, Typ1 1955, Typ1 ragtop 1960, Typ14 Karmann Ghia Convertible 1965, Typ3 1600 TL Variant Automatic 1969, Typ 343 Karmann Ghia Automatic 1968,  T25 Kombi 1981, MCB E-type EKF -74

10 Senaste redigerad av BeetleBug (2013-08-27 11:48:18)

Notchback Racing skrev:

På det racet kommer det att bli en Turbo Town Shootout. Se till att få ihop bilarna. Får se hur mycket det är att laga efter helgen.

Tummen upp!

Håper virkelig at alt er OK etter helgens race slik at du stiller start på Turbo Town Shootout 21-22 sept. Fra Norge så håper jeg følgende biler er klare:

- Tekken
- Skinne
- Lars med sin flotte oval med T4 Efi motor
- Meg
- Erlend med 1915 NA
- Knasten med sin turboambulanse

Og kanskje vi klarer å få med oss noen flere.

Mvh
BB

11

Det är så jävla typiskt. Bilen ihop, bytt växellåda trimmat in förgaseriet, vad händer vädret vänder och ser ut som regn. Åker till Kjula utan bil imorgon och kollar om man kan få köra på söndagen. Regn imorgon och det blir jobb i verkstan. Enda trösten i det hela är att man kanske har en hel bil i början av nästa säsong. Höll på att kvadda hela motorn pga den jävla Holley tryckregulatorn som borde säljas till Lottodragningar där man drar på soppan och får olika psitryck varje gång. Regulatorn ställd på 3 psi, hoppade in i bilen för att starta, motorn går ett halvt varv och tvärnitar,stänger av allt och springer bak för att kolla, vänster förgasare full ända upp i tratten. Plockade bort allt (förgasare ) ut med stiften och drog runt motorn, yr trean och fyran sprutade det ut soppa. Oljebyte !!!!!. Pga en jävla skitdetalj höll jag på att skjuta en motor för 80 000. Regulatorn hade hoppat upp till 6psi och sprutade soppa överallt. Nästa års stora projekt är att ta bort alla amerikanska pumpar och tänddelar och ersätta med en magnet och italienska regulatorer (malpassi). Projektet har fått namnet KIS(keep it  simple). Jag är så jävla trött på dåliga eftermarknadsdelar som tror att dom kan ersätta vad 3000 ingengörer på volksvagen har forskat fram. Det behövs inga 30mm oljepumpar som suger tjuvluft, specielt inte i gjutjärn som inte växer med värme som alu gör. Själv kör jag med en 21mm originalpump som ger 5bar vid uppstart och 1bar vid glödhet motor. Pratade med Schley brothers på volksworld. Deras stora grej var att aldrig montera en del som kunde krångla dvs elektronik. Ha bara det du måste ha för att motorn skall gå,skippa resten. Msd i all ära men flera gnistor under 3000 varv. Vad är nyttan på strippen? vem kör under 3000varv på 402m. Du kan sätta in chip som styr varvtalet vid start och växling. Är det någon som har hunnit med att kolla att det verkligen stämmer när man kör. Själv ser jag aldrig varvräknaren på en repa. Det kanske finns några här på forumet som såg Jonny Steiros framfart på Tierp. Motorn gick som en klocka utan minsta misständning eller förgasarsmällar. Han kör en av Joe Hunt ombyggd magnet som enligt expertisen skäl effekt. Med dom tiderna tror jag inte den stal effekt utan snarare gav effekt. Min uppfattning är att det finns en övertro på elektronik som skall styra en motor som skall funka 402meter. Det behövs en stark gnista och mycket soppa och en chauför med snabba reaktioner, jag har bara två av tre så det ser ut som jag kommer att hyra in en jockey nästa år när ARPM-motorn blir klar.

12 Senaste redigerad av erich (2013-08-30 22:50:03)

Inte ett enda fel med elektronik .. DTA styr pumparna  ock sprutet/ + tändsystemet med fords coil  .. Mekaniska bitar , då ska du kjøra Malpassi regulator , Berg 26 mm pump enkelt ..
Min ger ju 470 Hk på detta utan fel ...

Hoppas vi kan hukka upp nästa sesong ...

mvh
erich

JETech , S. Halland

13

Håper virkelig at det blir kjøring på Kjula for alle som har tatt turen denne helgen. Hørte at Skinne også var på plass.

Mvh
Kalle

14

Erich några tider på 402m ? Allt som fungerar är naturligvis bra men om elektronik krånglar är det ett helvete att hitta felet. Åkte till Gardemoen ett år och tändningen la av. Felet var en liten diod i MSD-boxen som kostade 7kronor på ELFA. Helgen kostade mig ca 5000 och endast en repa. Om jag inte haft MSD hade jag kört hela helgen. Vad jag menar är att har man bara det absolut det nödvändigaste så är det få saker som kan bli fel. Söker en lätt person med grov högerarm och noll rädsla för motorras att köra ABSOLUT FOLKAN nästa säsong. Max 50kilo.

15

Hans Landelius skrev:

Erich några tider på 402m ? Allt som fungerar är naturligvis bra men om elektronik krånglar är det ett helvete att hitta felet. Åkte till Gardemoen ett år och tändningen la av. Felet var en liten diod i MSD-boxen som kostade 7kronor på ELFA. Helgen kostade mig ca 5000 och endast en repa. Om jag inte haft MSD hade jag kört hela helgen. Vad jag menar är att har man bara det absolut det nödvändigaste så är det få saker som kan bli fel. Söker en lätt person med grov högerarm och noll rädsla för motorras att köra ABSOLUT FOLKAN nästa säsong. Max 50kilo.

Jaha bara att börja med 5-2 diet då 37 kg ska bort  Default/lol  nej skoja bara rädslan för motorras går nog inte att banta bort

16

Jag har tung högerfot och grov högerarm!!
Bara 36kg som ska bort...

Jag gillar elektronik, när den fungerar!

/Han som kör automat på strippen  ICQ/ag

17

Hans Landelius skrev:

Det du söker är en tjej. Inte så svårt att hitta någon som uppfyller dina kriterier...
Det är väl just därför tjejerna många gånger är så framgångsrika inom DR. De sitter inte och lyssnar efter missljud utan gasar tills det rasar.

18

Jag och en kamrat hade tänkt åka till Kjula för att titta - men vi ändrade oss igår kväll pga vädret....
Nu ser det ju hyfsat ut, så beslutet var nog förhastat?
Några kommentarer ifrån Eskilstuna - förhållanden, tider ?

19

Jag tänkte åka men ändrade mig oxå igår.
De har relativt nyligen regnat i strängnäs.
2 mil från kjula

20

Prognosen för morgondagen ser dock bra ut ICQ/ag

21

sol hela dan, bara tanka pärlan o åka ICQ/af

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

22

Enda rapporten var från Landelius tidigare. Det var full fart på strippen iaf. Tony och Herman hade kört (har inga tider) och tydligen hade Fahlgren kört sönder  ICQ/ac

23

erich skrev:

Inte ett enda fel med elektronik .. DTA styr pumparna  ock sprutet/ + tändsystemet med fords coil  .. Mekaniska bitar , då ska du kjøra Malpassi regulator , Berg 26 mm pump enkelt ..
Min ger ju 470 Hk på detta utan fel ...

Hoppas vi kan hukka upp nästa sesong ...

mvh
erich

Jag skulle aldrig våga köra en turbo motor med en så lite olje pump när laddtrycket kommer och trycker bort oljan från vevtappen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

24

Peter S skrev:

Enda rapporten var från Landelius tidigare. Det var full fart på strippen iaf. Tony och Herman hade kört (har inga tider) och tydligen hade Fahlgren kört sönder  ICQ/ac

Ja Hasse och jag fick se fyrans kolv som han plockat ut utan att ta bort toppen och cylindern (som inte fanns längre!) Ingen vacker syn! Default/yikes

Bubbla -62

25

Johan, for oss som ikke er på FB. Hva har hendt?

-K-