1

Funderar på att bygga en lite roligare motor till min Typ1 -66.Håller på att laga rost nu för att kunna rulla med bilen till nästa vår igen.Tanken är att till en början åka med original 1300 på 40hk,men har även en "D" motor som sitter fast ståendes,dvs 1200 på 34hk.Har funderat på att använda det blocket för att bygga någon lite roligare motor,ingen värsting,men något liiite rappare,och kanske till största delen för att det är kul att bygga  Default/lol  Är det någon idé att bygga tex en 1585 motor med DP-toppar på ett D-block? Ev dubbla förgasare av något slag,ormbo,extra oljekyl och lite sådant...
Då det är många år sedan jag skruvade med luftkylda VW-motorer så minns jag inte riktigt vad max-storlek på cylindrar var innan man är tvungen att borra upp motorblock.Är det 85,5mm eller minns jag fel? Tar gärna emot tips,råd,synpunkter osv när det gäller att bygga en något roligare än original-motor!  ICQ/ae
Mvh

2

Bästa vore väl att få tag på en 1600 dubbelportare och utgå från det.. Känns lite "meningslöst" att lägga ner pengar och tid på en 1200, enligt Mig. :-)

3

Ja du har nog alldeles rätt Pät...  ICQ/ad  Verkar tyvärr aldrig dyka upp någon till salu inom rimliga avstånd bara!  ICQ/am
Mvh

4

pät skrev:

Bästa vore väl att få tag på en 1600 dubbelportare och utgå från det.. Känns lite "meningslöst" att lägga ner pengar och tid på en 1200, enligt Mig. :-)

X2

Learning by experience is a great way to spend money...

5

Du var 16 sekunder snabbare att svara  ICQ/ag

Learning by experience is a great way to spend money...

6

Haha!  ICQ/ag  Vann jag en AD-motor nu?
Mvh