1

Antar att mitt blinkersrelä har gjort sitt.
Det har 5 stift, 30,31,56,P och S,
Relät heter 5WD 002789-01, märke hella.

Nu till min fråga, går det att bygga om till ett relä med 3 stift med 31,49 och 49a?
Eller är det bara att jaga nytt relä?

http://forumbilder.se/CF7PJ/4image.jpg

Öka eller bryt!!

2

Detta relät är inget blinkrelä, utan ett hel/halvljusrelä,  eller avbländarrelä, vad du nu vill kalla det.

Blinkreläets anslutningar skall heta:
49, 49a samt 31.
49 är ingången från säkringsdosan.
49a är utgången som kopplas till blinkspakens ingång.
31 är jord eller minus.

(Men hel/halvljusreläet kopplas in så här:
31 är - eller jord.
56 från utgång 56 på ljusströmställaren.
30 är + direkt över batteriet via säkringsdosan.
S koppls till tjustuetknappen i blinkerspaken, vars andra tråd sedan är jordad.
P kopplas till jord.)

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Köp ett nytt relä!
Biltema har ett passande för 49,90, samt ett med bara två anslutningar som är billigare.
Samma firma har också ett trestifts anpassat för LED, lysdiodsblinkers, vill minnas att det kostar 79,90kr

4

Hmm okej. Men vad kan det vara för fel på min bil om inte blinkers via spaken funkar, men varningsblinkersen funkar som den ska?
Känner jag på relät till varningsblinkersen så känner jag när det slår till, lika med hel och halvljusreläet när jag "bländar på/av" ?

Öka eller bryt!!

5

Kolla först spakens anslutningar.
Innan spaken, elektrisk sett, sitter ju blinkreläet, kolla anslutningarna först, sedan kan ju relät också vara trasigt. På gamla bilar är ju jordfel vanligt kolla attanslutnigar märkta med 31 verkligen har galvanisk kontakt med karossen.
Ja du kan ju kolla säkringen också förstås, funkar tutan, torkarna och bromsljuset? Om så är fallet och du har originalkopplat elsystem, är säkringen hel, eftersom dessa grejer har samma säkring som blinkersen.

6

Okej kanon. Vet du/ni var exakt relät sitter?

Öka eller bryt!!

7

Oavsett årsmodell, på bubblorna, så sitter hela elsystemet framför hastighetsmätaren, ungefär.
På senare modeller, 1302, 1303 är säkringsdosan och hållarna för reläerna samma enhet, så allt sitter samlat. Eftersom du visade ett "svart" avbländarrelä på bild, så gissar jag att du har en 1303, och då ser blinkreläet ungefär likadant ut, en svart plastkapsling med litet vit text på.
Kan vara fukt och eller oxid, eller bara torr glappkontakt i anslutningarna, eller heltmenkelt nån lös kabel. Du får krypa in under huven, ta bort pappskivan och syna elsystemet, kabel för kabel... ICQ/ab

8

Okej tack så mycket!! Bes 16 sep så måste få ordning på det innan det ICQ/ab

Öka eller bryt!!