1

Halloj. Nån som vet något om Yard konverterade folka motorer till flygplan? Jag ringde på en motor på Blocket (finns tipsad i säljtråden)

Det är en 1835 cc.

http://www.blocket.se/jamtland/Flygmoto … 17&w=3

Mina funderingar går så här: Om den är byggd för flygplan av ett företag (Yard) så borde det vara ganska seriösa grejer vad gäller uppmätningar, balansering, val av prylar mm

Det jag vet så här långt är att den har aluminium kolvar och vad som ser ut som orginaltoppar. Kammen är okänd. AS  block går det att tyda sig till som saknar svänghjul och remskiva men enligt ägaren så tror han inte att det är någon åverkan gjord på vevaxeln utan  propeller infästningarna är i befintliga hål.

Den skall enligt dokumentation ge ca 80 hkr men vet inte vad för förgasare som är tänkta. Vridmoment fanns inga uppgifter om.

Vad tror den samlade expertisen skulle denna funka i bil?

2

Enl säljaren så tror han att svänghjul etc skall gå att återmontera.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Om jag inte är fel ute så är blocket bearbetat för att fästa ett lager i bakkant vilket gör det omöjligt att bara montera en remskiva och få det tätt. Det brukar nog sitta en Stromberg eller SU-förgasare på dessa.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Om det är så som Du skriver Svwerker så faller nog bilkonverteringen av denna. Jag får ringa honom ingen och försöka luska lite mer hur det ser ut.

5

Det var någon som byggde en motor på Typ1.com och han beskrev det så och om man tittar på bilderna så ser det ut att stämma.

Förstår inte riktigt vitsen med att sätta propellern i den svagaste delen av veven och blocket men det har väl med rotationsriktningen att göra antar jag.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Enligt säljaren så är det propellerinfästningar på båda sidorna, alltså även istället för svänghjulet (som inte finns på denna motor) vilket har att göra med om motorn skall sitta i ett  flygplan eller i en hydrokopter (tror jag det var) dvs om propellern skall "dra eller skjuta på" farkosten.
Ja så fick jag det förklarat i alla fall.