hej
som trådrubriken säger hur får man bort dom utan att förstöra dom..
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » tips lys / vindrute knapp
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
hej
som trådrubriken säger hur får man bort dom utan att förstöra dom..
Innanför knappen finns det en "slät mutter" med en skåra i. Det finns speciella verktyg att köpa till dessa, men man kan själv snida till någonting av en plåtbit, eller anpassa en stor spårskruvmejsel. När jag plockade sådana på skroten gjorde jag det med enbart handkraft, genom att försiktigt vrida på strömställarens hus, framifrån bagageutrymmet
Strömställaren till vindrutetorkarna med spolning i mitten minns jag inte riktigt hur den var konstruerad, möjligtvis skriver jag fel, men det var nog så att man skruvade bort själva knopen till torkarna, kvar var ventilen till spolaren, och den släta mutterns centrumhål var så himla stort att denna kunde träs igenom när den var avskruvad, det var nog så att hålet i panelen var större för torkarknappen också... Men som sagt här har herr Alois Alzheimer varit inne på hårddisken och raderat.
Knappen eller knoppen är gängad på axeln. Här gäller det att vara försiktig då man skruvar loss dessa, då plasten kan vara åldrad och spricker lätt, gissningsvis är det nån slags fenoplast, det vi kallar för "bakelit" eller liknande. Senare bubblor, 1302, 1303 etc, sent 60 tal och "to the bitter end" hade i princip samma brytare , men med vred i ett mjukare material, där axeln sitter fast i knoppen, och kan ha belysning, exempelvis den gröna till elbakrutan och den röda till varningsblinkersen, även Ebesbrechern hade en grön med belysning...tror jag. Nån gång runt 1973 kom 1303, som hade en modernare vippströmställare till belysningen, men nu kanske du fick reda på mer än vad du frågade om. Fela mig gärna om jag har rätt ang årsmodellerna, eller något annat, för det har hänt förr, men inte speciellt ofta... att jag haft litet fel... Men bara lite...
Hursomhelst så säljer de olika VW affärerna på nätet sådana här nytillverkade strömställare, men det verkar av priset att döma, att dom är tillverkade i 24 karats guld eller åtminstone i platina...
*fotnot, Bakelit, liksom Jeep, Catepillar, Frigolit, Vespa, Plexiglas och Märklin, registrerade varumärken, som används felaktigt för en hel grupp liknande företeler inom material, entreprenadmaskiner och andra motordrivna köksredskap. 
tack, ska prova
Kollade just nu på Classic VW Up North och strömställarna var inte så himla dyra, där. Dom har vita och gråa knoppar också, om du skulle råka ha sönder någon.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » tips lys / vindrute knapp
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.