har kört hela säsongen med ett 1200 big bore kit i rallyfolkan. Sitter även ett Reichert kit med dubbla 34pci förgasare på denna motor. Planade topparna ner till 31cc och monterade 1300 insugsventil för bättre flås. Kompet ligger över 10.0-1 och Den gjorde 100km/t uppför backen i Jönköping mot Göteborg på fyran. Kammen är en Babe Erson 302 grader för 1,4-1 vippor men jag kör 1,1-1 med ett lyft på nästan 13mm. Enkla hårda fjädrar och original stötstänger. En jävligt rolig motor som inte kostat skjortan.
Ok vad menar du med skjörtekantene? Är det kanten på cylindern som går in i blocket? Måste man då svarva ner till rätt mått? Eller är det kylflänsarna du menar? Kan de i så fall bara slipas ner lite?
Kolv-kanten/kolv-sidan tar noen ganger i blocket:)
Jäklar! De va inte dåligt, det är ju en enorm backe! Hur många hk har du plockat ut ur denna motor ca? Jag vet att du bygger motorer, hur mycket skulle det kosta mig om du byggde en hyvsad motor? Om man utgick från min 1200 som gått ca 500 mil och man siktade på ca 60 hk? Jag vet svårt att säga, men om man höftar lite. 
Typ1 64.
Early bay 71.
Svårt att säga men du behöver en sats 83 big bore plus ett förgasarkit. Insug från Reichert kostar 4500 och en ny kam ca 1000. Plana toppar +ventiljobb ca 3500 så i runda slängar runt 15000 förutsatt att din motor är frisk.
Om du tar en 1500S motor, och svarvar av toppen på cyllarna som då passar i ett par 1200:a toppar....
Motornumret sitter "uppepå" på dessa, du kan stansa in eget "1200:a-nr" under generatorfoten.
Vips så har du en högkompad "34Hkr" på 1500 cc utan större kostnad !?
(Har gjort detta själv - men bestycka om 34Hkr förgasaren, den vill gå varm annars!)