1

Har en liten fundering då jag håller på att bygga en liten landsvägsräääser på runt 100-130hk
Har en IRS låda från en 1302:a.  Håller den eller bör man förstärka modifiera den?
Är ju lättare att göra nu när den ligger på golvet än när den sitter i bilen...

Learning by experience is a great way to spend money...

2

Är lådan frisk så brukar den effekten inte vara några problem.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Då hoppas vi på det och håller tummarna. Är inte ute efter någon rödljuskörning eller strippenrundor men vill ju gärna att grejerna håller ifall hornen växer ut någon gång...

4

Man brukar höra att de ihopkrympta 3-4:ans dreven släpper över 100Hkr... Och detta har hänt mig.
Även originalkilen på 3:ans drev kan gå av.. (Har oxå hänt m.....) Härdade/crommolly finns för 100-lappen.

(Är du händig, så plocka isär och fixa detta ?)

5

Det är ingen kil på 1302-lådorna.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

1302 har vxl. märkta AM. Dessa vxl. har "den klena axel" /mainshaften #1/# 3,80/2,06 och kil för hubben mellan #3/#4. Pinjongaxeln(R/P 4,37) är splinesad för #4. Synkringskonerna(#3/#4) i AM-lådan är bara pressade och bör svetsas, oavsett effektökning eller ej. #3 har aldrig haft låsning med kil(oavsett årsmodell), utan sitter på splines.
1303S (AT) som kom aug. -72(årsmodell 73), hade från början inte "den grove axeln"/mainshaften #1/#2 3,78/2,06. Den ändringen kom först okt.(nov.?) -72. (osäkerheten beror på att verket gör hela 4 ändringar på AT-vxl. mellan aug. och dec. -72). På den grova axeln låses hubben mellan #3/#4 med splines. Med den grova axeln följde att synkringskonerna på #3/#4 hårdlodades fast, då friktionsytan minskade till följd av den splinesade hubben hade vuxit. Pinjongaxeln(R/P 3,88) är splinesad för #4.

7

ICQ/ab

Ali G

8

Jag slutar aldrig att förvånas över vilken kunskap folk på det här forumet besitter! Får kolla namn och nr på lådan och se vad det är jag har! Tack för info!

9 Senaste redigerad av mettis (2013-06-18 23:56:43)

Svwerker skrev:

Det är ingen kil på 1302-lådorna.  ICQ/ab

På swing är det både 3-4:an, och de mina IRS jag byggt om till swing har jag bytt kilen till lock-titad crommolly....
Det är väl medbringaren där växelföraren 3-4:an sitter som har kil...Dvs där drivkraften överförs.

10

MH skrev:

1302 har vxl. märkta AM. Dessa vxl. har "den klena axel" /mainshaften #1/# 3,80/2,06 och kil för hubben mellan #3/#4. Pinjongaxeln(R/P 4,37) är splinesad för #4. Synkringskonerna(#3/#4) i AM-lådan är bara pressade och bör svetsas, oavsett effektökning eller ej. #3 har aldrig haft låsning med kil(oavsett årsmodell), utan sitter på splines.
1303S (AT) som kom aug. -72(årsmodell 73), hade från början inte "den grove axeln"/mainshaften #1/#2 3,78/2,06. Den ändringen kom först okt.(nov.?) -72. (osäkerheten beror på att verket gör hela 4 ändringar på AT-vxl. mellan aug. och dec. -72). På den grova axeln låses hubben mellan #3/#4 med splines. Med den grova axeln följde att synkringskonerna på #3/#4 hårdlodades fast, då friktionsytan minskade till följd av den splinesade hubben hade vuxit. Pinjongaxeln(R/P 3,88) är splinesad för #4.

ok. Min låda är en dubbelgavlad AH låda! (AH3283625) Är det bra eller Anus?

11

Jag har inga andra uppgifter på AH än att den har 4,125 som slutväxel och är väl om jag förstått rätt föregångaren till AT.

Om det är bra eller dåligt beror ju lite på användningsområde. Jag har piskat en sådan låda rätt hårt innan jag byggde min tätstegade och den höll.

Ali G

12

Skulle rekomendera att ge lådan en bättre chans att hålla för lite mer effekt genom att se till att lådan rör sig så lite som möjligt.
Nytt förstärkt stag mellan chassibenen som håller lådan, Logmec har ett ypperligt både främre och bakre. Sätt i typ 2 växellådsgummin.
Och sätta i ett förstärkningsstag mellan stötdämpartornen som även håller i chassibenen. Så rör sig inte lådan när du laddar på, för det går inte låta bli när du har mer pulver i motorn.

Mitt dåliga omdöme har skänkt mig mycket glädje