1

Har haft bort min växellåda. När jag monterade bort kränghämmaren gick den ju sönder.
Behövs den verkligen? Antar att den sitter där för att den  behövs men tänkte ändå höra med alla proffs här.
Var hittar man stagen till ett vettigt pris?

/tommy

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

2

Återigen en tråd som jag kapar lite. ICQ/ad
Har en 68 platta som jag renoverar och har ingen aning om var krängningshämmaren bak sitter då plattan var i delar, någon?

3

Är det här stagen du söker?
http://www.paruzzi.com/webstore/?full=1 … woord=1459

4

Expert, NEJ men jag kör iaf utan, den fick man kasta bort när man åkte sänkt... bra eller anus?!? Känns inte som denna 40+ år gamla bil är någon kurvslukare iaf Default/smile

Håller faktiskt på att städa ur garaget nu för flytt och hittade delarna, saknade dock fästena ner mot svärden så orkar nog inte skruva tillbaka den, får se vad expertisen säger

5

Såg inte rätt ut på bilden. Är mer som en gängstång med bussningar uppe o nere! Ska försöka lägga upp en bild senare idag. Men då lutar de nog åt att köra utan kanske. Annars kan man ju montera efteråt. Men finns delarna så kanske de e bättre!

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

6

Bild???? :-)

Grandell79 skrev:

Såg inte rätt ut på bilden. Är mer som en gängstång med bussningar uppe o nere! Ska försöka lägga upp en bild senare idag. Men då lutar de nog åt att köra utan kanske. Annars kan man ju montera efteråt. Men finns delarna så kanske de e bättre!

7

Fixar det efter jobbet. De jag hade var knappt man såg va de va! ICQ/ag

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

8

Det som sitter bak på dessa bilar är ingen kränghämmare utan en hjälpfjäder, kallas allmänt för Z-stag.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Jag har hört att bilar med z-stag har tunnare torsionsstavar bak? Isåfall borde man väl byta till tjockare torsionsstavarna i samband med avlägsnandet av z-staget? ICQ/ab

Fat chick fanatic

10

Så här ser den ut.
http://img19.imageshack.us/img19/6098/ax4w.jpg

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

11

OK, men hur sitter den fast?

12

Det sitter en "kopp" på röret. Nr 20 på bilden.http://img824.imageshack.us/img824/2417/wxaf.png
Får inte bilden o bli större....Långt ner till höger.
Koppen sitter ihop med svärdet.

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

13

Nästan som "koppen" för genomslagsgummit?

Var finner man dessa bitar?

14

JAg tar bilder på detaljerna idag. De ligger i elektrolysbad nu.

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

15

Herr Grandell, förklara hur denna del hämmar en krängning ??

Hazzan

16

Banansvamp skrev:

Jag har hört att bilar med z-stag har tunnare torsionsstavar bak? Isåfall borde man väl byta till tjockare torsionsstavarna i samband med avlägsnandet av z-staget? ICQ/ab

Stav tjocklek med Z är 21mm utan 22mm
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

17

Grandell79 skrev:

JAg tar bilder på detaljerna idag. De ligger i elektrolysbad nu.

Inte så bra för du kan tappa späningen i fjäderstålet i sådana bad ( kan bli sköra och spricka )(samma sak som kroma fjäderstål )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

Jag har inte en aning om hur denna funkar! Om den inte är en krägningshämmare, vad är det då?

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

19

Svärden är inte i badet!

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

20

Det är en grej som hjälper till när man lastar tunga saker i baksätet kort och gott. ICQ/ab en hjälpfjäder som någon innan sa.

21

Jag har ett NOS sånt stag (ena sidan) med bussningar o så.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

22

OK, inget som förbättrar väghållningen då?
Inte nödvändigt att monteras då jag inte har för avsikt att överlasta Porschen?

stenis
orust

pät skrev:

Det är en grej som hjälper till när man lastar tunga saker i baksätet kort och gott. ICQ/ab en hjälpfjäder som någon innan sa.

23

Lyfter denna tråd.
Har också samma funderingar som Marantz om krängninghämmarna är nödvändiga i en porsche replika med IRS? Har ju inga original fästen i karossen för dom i och med att originalkarossen är putsväck! ICQ/ag

Vore det lika bra att byta torsionsstavarna till korta och grövre istället?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

24

Marantz skrev:

OK, inget som förbättrar väghållningen då?
Inte nödvändigt att monteras då jag inte har för avsikt att överlasta Porschen?

stenis
orust

Jovisst förbättrar den väghållningen.
Fungerar likadant som EMPI "cambercompensator" som såldes fr o m 60-talet.
"Hjälpfjäder" kan man väl säga, men när man svänger och bilen vill kränga så förflyttas kraften från ytter till innerhjul och "neutraliserar" vältningstendenser....

http://1.bp.blogspot.com/_4RHGHnd4sIw/R7dPunxhZwI/AAAAAAAAA-s/i4WiQyygam8/s400/ccbrochure1.jpg