1

Köpte mig en 1302 -71a idag. Kanske inte den roligaste modellen, men kunde inte låta bli då priset var rätt, och det var otroligt mkt nya grejer med bilen, bla nyklädda stolar/baksäte, nya dörrsidor, nya gummilister, nya däck, ny framruta, nya fotsteg etc.
Dock sitter det en väldigt konstig motor i bilen. Det finns inget motornummer under generatortornet, men det är en DP-motor, men frågan är om det är en 1300 el 1600cc?
Det verkar vara en bussmotor eftersom den har bussbalkfästena samt att det på blocket står nr 211 101 101. Motorn har också separat oljefilter.
Oljestickans placering känner jag ej igen från en "vanlig" typ 1 motor, (den sitter "längre ner"), men den kanske sitter så på en bussmotor? Är det ngn som kan svara på det genom att titta på korten nedan (sorry för väldigt suddig kvalité).

http://www.forumbilder.se/CF7G9/dsc02595-1.JPG
http://www.forumbilder.se/CF7G9/dsc02597.JPG
http://www.forumbilder.se/CF7G9/dsc02599.JPG

VW 1200 -60
VW 1300 -66

2

71 an hade en motor som är 1300 dp och dom hade bussfäste

3

Banco skrev:

71 an hade en motor som är 1300 dp och dom hade bussfäste

Ok, då kanske det är originalmotorn då...
Konstigt bara att den inte har nåt motornummer (AB....för 1300 DP).

VW 1200 -60
VW 1300 -66

4

Ja de är ju lite skumt

5

Jag kan ju bara säga att 1302 är den roligaste modellen! ICQ/ad
Bra köp, mycket rolig bil! ICQ/ab

Bubbla 1302 -72 (såld)
Buss Late Bay -77

http://www.TimsFotoBlogg.blogg.se

6

Det är förmodligen en typ3 motor med den oljestickan..

7

Kollar du uppe på blocket bakom generatorfoten står nog nummret där.

8

jonas n skrev:

Kollar du uppe på blocket bakom generatorfoten står nog nummret där.

Tack för tipset. Ska kolla det :-).

VW 1200 -60
VW 1300 -66

9

Köpt i Karlskoga?
Påminner om en arbetskamrats projektbil, Uno heter han

/Tony

Opel Rekord P2 1962
Ferguson TED 20 1953
Volvo T31
Suzuki K50 1976

10

Det kan vara även vara ett universal utbytesblock som saknar nummer. Ser ut som en 1300 på den suddiga bilden men kolla vad det är för förgasare.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

TonyD skrev:

Köpt i Karlskoga?
Påminner om en arbetskamrats projektbil, Uno heter han

/Tony

Yes, det är den bilen.

VW 1200 -60
VW 1300 -66

12

Svwerker skrev:

Det kan vara även vara ett universal utbytesblock som saknar nummer. Ser ut som en 1300 på den suddiga bilden men kolla vad det är för förgasare.

Ska kolla det. Ska även försöka ta en lite tydligare bild. Det som jag tycker är lite underligt är placeringen av oljestickan. Har aldrig sett den placeringen på ett typ 1-block förut.

VW 1200 -60
VW 1300 -66

13

Det kan bero på att det bara sitter där på Typ3 och universalblock.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Men hade det varit ett universalblock hade det väl haft hålet för typ1-stickan?

15

Nej för då funkar det inte i Typ3.

Ali G

16

Jomen,  men då är typ1 röret pluggat med en liten alu-plugg:)

17

De jag har sett var inte borrade alls och då använder man den adapter som sitter på din motor.

Ali G

18

Nu har nörderiet eskalerat totalt, jag låter Sverker få rätt
och går å gör mig en kopp kaffe;)

19

ICQ/ab

Ali G

20

Svwerker skrev:

Svwerker, det sitter en 34PICT-3 förgasare på motorn.

VW 1200 -60
VW 1300 -66

21

Nyna skrev:
Svwerker skrev:

Svwerker, det sitter en 34PICT-3 förgasare på motorn.

Den är till typ AD- och AS-motorer så har det byggts en ny motor med befintliga delar så kanske du har en 1600.

Ali G

22

Sorry för att jag fortsätter i nörderiet, men min pickis har en universal utbytesmotor och där sitter det en bricka för typ3s uttag för oljesticka och oljestickan i vanliga hålet. Fast det kanske inte är så svårt att borra upp eller säger så mkt. Bussen min har en motor från typ3 och där sitter också en bricka och stickan på rätt plats.

23

Det är ju inte direkt raketforskning att borra ett hål. Fanns säkert de som hade fixtur för att få det helt rätt så det förekom säkert.

Ali G

24

ICQ/ag

25

Grattis, inga basketbollar in i den va?? ICQ/ad
Håller dessutom med Timandersson44 om att det är en Riktigt rolig bil!

412 ls variant -74 ( min 1:a bil, borta sen länge...)
1302s -71
Typ 2 -74
412 le variant -73
Typ 3 variant -64
412 pickup -73