Brorsan var i Stockholm på fotbolls EM final Matchen, och när han kom ut därifrån gick inte bilen igång.
en omgång startkablar inköptes sen bar det av hemåt Linköping, och bilen gick inte på tomgång.
klart spännande i alla köer som var efter matchen. i vilket fall som helst blev det batteribyte.
och då anmälde jag mitt intresse, idag kom han förbi och leverade det trasiga batteriet.

Batteriet hade skruvkorkar.

lite dåligt med vatten var det

Tog en startkabel, och duttade för att se om det var helt avbrott i det, det var det inte men nästan
http://www.brandow.eu/div/k/6volt.wmv
Då den dåliga cellen var nummer 5 från Pluspolen så var det var en kandidat till ett 6 volt batteri.

Delade på batteriet med en gammal fogsvans.

Skyddshandskar och ögonskydd är bra att ha, batterisyra svider.

Rensade bort den överflödiga cellen, och tvättade noga med mycket vatten.

Sen blev det till att ladda.

letade reda på Nycklarna, i sin fina nyckelknippa

Såg ju riktigt hoppfult ut

Höger bakljus var det enda som fungerade för övrigt

Tyvärr var starmotorn stendöd, inte ens lite 12 Volts stöd hjälpte
Starten gick runt om man kortslöt över solenoiden, men solenoiden är/var stendöd.
Och sitter som fastsvetsad.

Hazet verktyg måste man ju använda på sin VW, den här nyckeln är dock lite för ny för en 56'a så helt termos är det inte.

Efter att trälat en halvtimme med att försöka få loss starten , så blev beslutet att plocka ut hela motorn.
Och ett av barnbarnen anmälde sig frivilligt att ta passet under motorn

Men tyvärr sitter den som berget!? kan det vara att lådan är fastrostad i stödlagret.
har lossat de fyra bulten, gaswire, choke wire, bränsleslang, elkablar , värme wire.
verkar som jag får ta ner allt till garaget och lossa både låda och motor som en enhet, så jag kan klyva den lättare löst på golvet.

Men lite kul är det har inte legat under en folka och skruvat på 40 år

"ljushuvud"