151

Intressant..MERA! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

152

PPRMicke skrev:

Sten hårt bygge
Det är bara att lyfta på hatten
Ps sådan här skulle passa in
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/WP_000172.jpg
/// Micke

Jag funderade faktiskt på att montera denna typ av fönstervevar, men valde ändå att montera dit original. Det är en liten balansgång i hur och vilka delar man väljer att montera och blanda med varandra för att få en harmoni.

rogga skrev:

Otålig.... är bara förnamnet... är hemma med VAB...  ICQ/ad
Ser fram emot motor å låda....
Hade på känn att du inte sett dom bilderna....

Snart är väntan över ICQ/ag

johan_l skrev:

Otroligt jobb, en underbar kombination av god smak och otrolig detaljfinish. Har kikat på din hemsida några gånger över årens lopp, men den har ju inte uppdaterats alls senaste deceniet nästan, har sett att du gjort nåt inlägg då och då men har nästan trott du slutat med VW... Tänk så fel man kan ha... Imponerande!

Hehe, nej inte har jag lagt av. Har inte ens varit ifrån VW-scenen som vissa som säljer av sina bilar, ägnar sig åt annat några år och sedan får återfall. Jag har bara valt att inte vara så "offentlig" med mitt mekande och mina bilar.

David, Luleå skrev:

Om utställning har jag hunnit höra nu, men hur är det på stripen? är den testad där ännu?

Nej. Jag har inte kört bilen mer än 23km sedan den sattes ihop (nollställde ju mätaren under renoveringen). Tanken är dock att ordna med det allt finlir under vintern/våren för att till sommaren besiktiga och prova lite på strippen. En tolva vore skoj, men jag gör mig inga föreställningar om att det är snutet ur näsan.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

153 Senaste redigerad av Peter S (2013-03-09 00:58:21)

Motorbygget, del 1

Anledningen till att jag överhuvudtaget rev bilen var att jag satte ihop en 2165cc motor till bilen sommaren 1999 och genast fick blodad tand. Nu skulle det byggas en räser!

Den gamla motorn skruvades isär och såldes i delar allteftersom jag gjorde bedömningen att delarna inte passade i den motor jag skissade på. Det enda som egentligen kom att återanvändas från den visade sig bli S&S 1 5/8" mergesystemet, 5.5" H-profilstakarna samt kolvar/cylindrar.

När jag följde med Hans Landelius till USA 2000 passade jag på att handla på mig mycket av de delar jag behövde. Jag skrev lite om denna resa på min hemsida, se http://user.tninet.se/~xnf969f/htmlfile … geles.html

Hur som helst. Vi börjar med ett motorrecept:

Vevaxel/stakar:
82mm smidd vevaxel från CB Performance som fått alla vassa kanter avrundade samt att samtliga pluggar i oljekanalerna bytts ut då de som satt från fabrik inte var något vidare. Denna vev är köpt innan "kinavevarna" började göra sitt intåg och skall således vara av bättre kvalitet. Hur det är med den saken återstår att se.

Stakarna:
CB Performance H-profil 5.5" långa. De skulle enligt reklamen vara viktjusterade i set om 4. Sanningen visade snarare att det var i set om 3.
3st var nämligen klockrent inom toleransen medan den 4:e naturligtvis var 8 gram lättare (ungefär samma mängd material som i en vanlig M8 mutter). Detta resulterade i att de andra 3 fick lättas motsvarande. Tänk så mycket enklare det varit om den bara varit tyngre än de andra....
Svarvade sedan täckbrickor för att "maskera" lagerytorna och stakarna kulpenades för maximal styrka.

Toppar:
När jag besökte CB Performance år 2000 hade de precis lanserat de helt nya 044-topparna med mer gods ovanför insugskanalerna. Detta var innan de fanns att köpa med CNC-portning, så de var helt råa.

Topparna skickades sedan till JPM där Johannes portade dem och insugen från "scratch" och monterade i rostfria Manley ventiler (44x37,5mm) samt dubbla ventilfjädrar och chromoly retainers. Senare byttes ventilfjädrarna ut mot JPM's egna Oteva-fjädrar och det blev även titanretainers.

Kolvar/cylindrar:
Cima/Mahle 94mm B-kolvar.

Block:
Nytt VW original AS41 block. Upptaget för 94mm cylindrar och urslipat för långslagig vev. Samtliga oljekanaler har fått sina pluggar borttagna och ersatta med gängade pluggar för att kunna göra rent.
Vidare har blocket försetts med shuffle pins.

http://imageshack.us/a/img198/3972/1000118liten.jpg
Verktyg för att hålla staken i rätt vinkel

Pillade ihop detta verktyg för att kunna hålla vevstaken i rätt vinkel när alltsammans snurrades runt för att kontrollera frigång mot block. Att försöka hålla staken för hand kanske fungerar, men nu fick man bägge händerna fria och kunde koncentrera sig på själva tittandet.

Kamaxel/lyftare/kamdrev:
Gene Berg GB315 (motsvarande Engle FK87), Gene Berg lyftare samt Gene Berg Magnum rakskuret kamdrev.

Oljepump:
Melling 30mm som blue printats och utgången pluggad för fullflöde.

Vipparmar:
Scat smidda 1.4:1 med lash caps

Stötstänger:
Logmech aluminium

Stötstångsrör:
Logmech teleskop

Lamell/tryckplatta:
Daikin 200mm och KEP stage 2

Förgasare:
Gamla italienska Weber IDA som plockats isär och fått skiljeväggen mellan flottörhuset och "döutrymmet" bortfräst (för ökad mängd bensin i flottörhuset).

http://imageshack.us/a/img546/3075/1000091liten.jpg
http://imageshack.us/a/img59/8497/1000092liten.jpg
Bortfräst skiljevägg för ökad volym i flottörhuset

http://imageshack.us/a/img849/8366/1000095liten.jpg
"Hembyggt" verktyg för att kunna ställa flottörhöjden

http://imageshack.us/a/img41/7905/1000099liten.jpg
Då lägger vi locket på!

Har även nitat fast spjällbrickan för maximalt flöde då skruvskallarna som original håller dem är stora.

Gaslänkage:
Gene Berg

Fördelare:
Scat/Mallory som försetts med Pertronix Ignitor

Tändsystem:
MSD 6AL tändbox med MSD Blaster Coil

Vevhusventilation:
Hembyggd modell Porsche fast med VW factory look.

Bensinpump:
Holley röd som renoverats och försetts med "made-by-me" fästplatta (som ersätter Holleyns ändlock) i underkant för att kunna montera stående och gummiupphängt på golv.

http://imageshack.us/a/img405/7281/img5126liten.jpg
Här ser vi bensinpumpen med ny fästplatta. Här ser vi även Line-locken till höger

Fortsättning följer...

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

154

Den här detaljrikedomen och snygga upplägget med text och bilder gör det här, förutom det fantastiska bygge som redovisas, lika spännande som att läsa din hemsida en gång i tiden när man var helt ny på VWs.

Man vill bara läsa vidare och surfa in på alla flikar för att hitta alla detaljer som går. ICQ/ab

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

155

Skön uppdatering! mycket intressant!

156

Peter!
Det blir den vackraste och mest välbyggda tolvan på svensk mark - by far!!
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

157

Peter S skrev:

Mars 2006

Då bilen är byggd i 70-talsanda så ville jag lackera bilen i en för den tidsepoken typisk färg. Om inte i någon av originalkulörerna så i alla fall någon kulör som var poppis då.

Valde mellan att lackera om bilens i sin originalkulör savannbeige eller Porsche sepia brun. En riktigt chokladbrun kulör som jag gillar. Lät t.o.m. bryta en sprayburk med nämnda färg och lackerade upp en extra skärm jag hade för att se hur det såg ut.
Det är som bekant inte alltid lätt att få en korrekt uppfattning utifrån ett litet färgprov i en provkarta. Efter detta var jag fortfarande ganska säker på att det var brun bilen skulle bli.



Efter att ha besökt Bug Show på Spa i belgien 2005 och där sett en belgisk 67:a med gasburners och lackerad i Sepiabrun svängde jag dock lite. Det blev lite för mycket choklad.

Det fick bli bilens originalkulör savannbeige. Lite trist kan tyckas, men jag gillar den och den är inte helt vanlig heller.

måste vara denna bil? här med Fuchs....

http://static.skynetblogs.be/media/85382/182191807.jpg

158

Nej, det var denna:

http://i19.photobucket.com/albums/b166/yvre/P1010724.jpg
http://www.autobahn.be/ddday/fr/librairie/cr4/159.jpg

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

159 Senaste redigerad av Peter S (2013-03-15 13:10:27)

Motorbygget, del 2
När blocket väl slipats ur för 82mm vevaxeln monterades stakar, kolvar och cylindrar för att kunna räkna ut hur tjocka cylindershims som behövde tillverkas.

Av en ren slump så hittade jag ett tjockväggigt ämnesrör som var klockrent för detta ändamål. Röret svarvades med rätt inner och ytterdiameter och stacks sedan av något för tjocka. För att få till alla fyra shims lika i tjocklek så planslipades de hos en arbetskollega med fullutrustade verkstad hemma i garaget. Har tyvärr inga bilder på detta, sorry.

Med detta gjort hade motorn rätt yttermått och det var dags för att slöjda till kylplåtar.

Jag hade från början tänkt köra med original doghouse oljekyl, men var inte sugen på att åka med en ful 70-tals fläktkåpa. Det är trångt nog som det är med dubbla förgasare och då är en 30hp-kåpa att föredra.

Har haft ett par 30hp eftermarknadskåpor och inte varit speciellt imponerad av kvaliteten och passformen.

Dessutom är hålbilden för plattan som håller generator/fläkt i kåpan inte i våg, utan vriden moturs. Detta tänker man normalt inte på, men om man som jag skall använda Gene Berg gaslänkage så använder man sig av de två övre hålen för denna platta samt det övre hålet för tändspolefästet. Dessa skall bilda en rak vågrät linje. På en eftermarknadskåpa kommer länkaget att hänga snett samt att man måste borra hålen för tändspolefästet då dessa inte finns.

Ett gott råd rent generellt till alla som planerar att bygga motorer och funderar på att köpa nya motorplåtar. Glöm det!! Det är bortkastad tid och pengar och det kommer att sluta med svordomsramsor över usel passform. Använd hellre originalplåtar som även om det är lite jobb med dem (som bucklor och hål som måste svetsas igen) är så mycket roligare att jobba med.

Det om det, tillbaka till fläktkåpan. Det blev till att bygga en egen 30hp-kåpa av två originalkåpor.

http://imageshack.us/a/img845/4898/flktkpa1.jpg
Två kåpor skall bli en...

En original 30hp-kåpa slaktades ur bakifrån så att endast frontskinnet återstod, och en doghousekåpa slaktades på samma sätt fast tvärt om.
70-talskåpan har som bekant en annan profil, så den tidiga kåpans profil mallades av och överfördes till den senare som klipptes till. Ytterkanten på bakstycket veks bakåt för att skarven mellan de bägge bitarna skulle kunna punktsvetsas precis som original.

http://imageshack.us/a/img138/6436/flktkpa2.jpg
Ihopsvetsat och klart!

Näst på tur var att bygga om cylinderplåtarna. För att göra plats för insugen fick hålet runt insugskanalerna tas upp. Plåten klippes itu, veks in och en plåtbit fick skarvas i.

http://imageshack.us/a/img35/6585/motorpltar.jpg
Här har jag gjort plats för Scat-insugen

http://imageshack.us/a/img17/2387/1000276liten.jpg
Insug provmonterad

På undersidan valde jag att montera typ 3 "glömplåtar". Dessa sitter egentligen bara klämda på plats, men jag svetsade fast en plåtvinkel med nitmuttrar för att kunna dra ihop cylinderplåtarna och glömplåtarna till ett paket så att allt sitter fast.

http://imageshack.us/a/img203/1232/motor2i.jpg
Typ 3 glömplåt

Här har bakplåten kommit på plats. Även denna är en VW originalplåt som fått ett antal hål igensvetsade. Just denna plåt kommer från en industrimotor så den saknade hålen för värmekammarslang, men hade istället ett för startvev. Någon sådan kommer inte att behövas. Hade i och för sig varit kul att behålla det hålet och montera remskivan med en startvevsmutter ICQ/ag 

http://imageshack.us/a/img221/4078/1000354liten.jpg

http://imageshack.us/a/img194/6937/1000355liten.jpg
Motorn påklädd

Nej, nu är det dags att nanna kudde. Det här får räcka för ikväll...

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

160 Senaste redigerad av rogga (2013-03-15 08:18:36)

Ah, den bilen... ja, den har man ju sett förrut.

Trevligt motorbygge.

161 Senaste redigerad av Peter S (2013-03-19 11:59:21)

Motorbygget, del 3

Vi fortsätter.

http://imageshack.us/a/img809/6102/1000275liten.jpg
Länkaget provmonterat

Här ser vi hur Gene Berg gaslänkaget sitter monterat. På en eftermarknadsfläktkåpa hade inte detta gått utan att behöva fila upp det mittre och högra hålet (som håller plåten för generator).

Av någon outgrundlig anledning har eftermarknadskåporna hålbilden för denna plåt vriden moturs och har så haft sedan de lanserades för +20 år sedan. Att man på alla dessa år inte justerat verktyget är för mig en gåta.

Som oviktigt vetande hade de allra första serierna av nämnda kåpa inte ens hål upptaget för gasvajer som ju går igenom kåpan Default/yikes
Det fick de första kunderna snällt borra själva. Att de senare fick detta direkt från fabrik kan vi tacka svenska CSP för som tjatade och skickade mått.

http://imageshack.us/a/img17/9241/bakplt.jpg
Bakplåt med usel passform

Här är ytterligare ett exempel på hur illa eftermarknadsplåtarna man köper till motorn passar.
För att slippa svetsa igen alla de stora hålen för förvärmning och värmekammarslang så köpte jag trots min dåliga erfarenhet bakplåten.

Jag var fullt inställd på att behöva justera den, men att den passade så illa som den gjorde överraskade t.o.m. mig. Den korta och långa röd linjen skall vara parallella på denna plåt eftersom cylinderbankarna sitter förskjutna, men de är ju inte vridna!!
Pilen pekar (om jag kommer ihåg rätt) på ett hål som inte alls passade mot grannplåten.

Klurade länge på bästa sätt att få fason på plåten, kapade itu den och klurade lite till, gav upp, slängde den i skotbingen och rotade fram en VW original som passade som handsken. Trots att jag behövde svetsa igen en massa hål på den så var det i slutändan mindre jobb att använda den än plåten som var tillverkad av "T. Aiwan"

http://imageshack.us/a/img826/7448/1000277liten.jpg
VW "Original" 30hp-fläktkåpa med doghouse

http://imageshack.us/a/img69/4246/1000369liten.jpg
Motorn fullt påklädd

Här har jag även slöjdat till en vevhusventilationsburk, dock inte helt klar på bilden. Ville ha en Porsche look-a-like burk, men med VW-twist och resultatet blev denna. Locket kommer från en VW original oljepåfyllning och allt under är hemtillverkat.
 
http://imageshack.us/a/img72/174/1000481liten.jpg
Blästrat och väntar på pulverlack

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

162

jaha....

vw typ-1 1967

163

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm typ  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

164

Missade prisutdelning på Bug Run men såg nu att de uppdaterat hemsidan och det är på sin plats med ett stort:

Grattis!!  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

165 Senaste redigerad av Peter S (2013-06-16 23:41:41)

Svwerker skrev:

Missade prisutdelning på Bug Run men såg nu att de uppdaterat hemsidan och det är på sin plats med ett stort:

Grattis!!  ICQ/ab

Tack och bock!
Jo, det var kul.
Det var en hel del folk som undrade varför jag inte testade på strippen.
Visst var jag lite sugen, men tycker nog att jag skall försöka bekanta mig med bilen innan det är dax att kliva på.
Har inte kört den mer än ett par-tre mil och inte hunnit göra någon som helst justering på motor eller chassi.

Om någon undrar varför det inte händer så mycket i denna tråd så är det för att jag är slö helt enkelt  ICQ/ag

Skall ta mig i kragen och lägga upp lite bilder på motorns ihopsättning, filmsnutt från första uppstarten samt mina vedermödor under våren med att komma till rätta med ett glapp i lådan/drivaxlarna.

Detta innebar det föga inspirerade jobbet att behöva riva ur motor och låda vilket jag helt saknade  motivation till att göra fram till i senvintras/våras då jag äntligen fick tummen ur.

Dessutom har jag plågats av ett oljetryck som låter vänta på sig när motorn startas. Operation felsökning pågår och jag hoppas på att kunna åtgärda detta så att jag kommer vidare i utsorterandet.

Jag bjuder på en liten aptitretarbild från i våras...

Post's attachments

DSC_0420_liten.jpg, 78.53 kb, 800 x 450
DSC_0420_liten.jpg 78.53 kb, 259 downloads since 2013-06-16 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

166 Senaste redigerad av Peter S (2013-06-19 22:55:20)

Motorbygget, del 4
Insåg att min tid inte skulle räcka till för att både bygga garage och sätta ihop en motor, så jag körde mina motordelar till Janne A i Norrtälje som fick bygga den.

Bilderna är tagna av Janne och den kursiva texten hans kommentar. Det blir lite dagboksform över det hela, men håll tillgodo:

http://imageshack.us/a/img10/627/dsc00622liten.jpg

http://imageshack.us/a/img28/24/dsc00623liten.jpg

"Topparna volymmätta och nu såg det lite bättre ut med ett snitt på 41,5 cm3. Alla ligger inom samma cm3.

Vändhöjderna ligger på
1:an 0.40
2:an 0,46
3:an 0,56
4:an 0,50

Cylinderlängderna kontrollmättes som en följd att resultatet ovan och dom ligger inom 3 hundradelar.
Veven ligger mao någon hundradel snett i blocket men det är inget att oroa sig över.

Mitt förslag för fortsättningen:

Nya cylinderchims som ger 1 mm squisch och urtag i kolvarna på Diam 74 mm (10 mm ring runt om som sparas) samt djup på 0,13 mm. Det ger en volym på 5.5 cm3 och ger i sin tur ett komp på 11:54."

Hade egentligen siktat på ca 45cc i topparna, men ett misstag gjorde att det blev lite mindre. Dessutom svarvades cylindrarna av några tiondelar i överkant för att få bort den onödigt stora fas de har "ur kartong" och därmed få en större kontaktyta som minskar risken för att cylindrarna käkar sig in i toppen.

Kontaktytan på cylindern mot toppen svarvades inte helt vinkelrät, utan svagt konisk, någon grad bara, så att man får en effektivare tätning mot toppen. Detta trick kör tydligen Porsche med för övrigt.

Tyvärr medförde allt detta att vändhöjden minskades med motsvarande och mina redan tillverkade cylindershims blev lika mycket för tunna ICQ/ac

Nu löste vi det inte genom att tillverka nya shims som Janne ovan först föreslog. I och med att kolvarna ändå skulle upp i svarven för att svarva en "skål" för ökad cc och sänkt komp, så svarvades hela toppen på kolven av lika mycket som cylindrarna innan de begåvades med sin skål.

Sumpen

http://imageshack.us/a/img28/4264/dsc00913liten.jpg

http://imageshack.us/a/img687/4489/dsc00914liten.jpg

"Ytan för oljetempgivaren planad, hål borrat o gängat. Packningsytor lättplanade o gradade. Pinnbult i form av skruv isatta. Två vinster: Tätt + dom följer garanterat inte med ut."

Insug

http://imageshack.us/a/img690/3374/dsc00917liten.jpg

http://imageshack.us/a/img837/6093/dsc00918liten.jpg

"Passningen mellan insug o toppar lämnar en del att önska. Lika så är det stort glapp i monteringshålen i insugen.

Jag får börja med att sätta i bussningar i monteringshålen alterativt stifta o sedan markera hur mycket som difffar o därefter porta så det passar utan negativ kant."

Jag valde dock att inte sätta bussningar i monteringshålen i insugen för att få bort glappet, utan att istället vara noga med att alltid skjuta dem mot mitten på motorn så att pinnskruven ligger mot hålkant när de dras fast (det är så de är matchportade).

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

167 Senaste redigerad av Peter S (2013-06-20 13:21:36)

Motorbygget, del 5

http://imageshack.us/a/img407/107/dsc00922liten.jpg

"Dina förgasare behöver åtgärdas. Spjällen sitter rejält kass och du kommer ha problem med framförallt tomgång. Se bilder. Jag föreslår att vi startar motorn med förgasarna som jag tidigare hade på buggyn och där spjällen sitter perfekt.
Samma problem med mina 51,5:or löste jag genom att dra smärjelduk mellan stängt spjäll o förgasarväggen. -Tog åtta timmar totalt... Kul jobb..."

Förklaringen till att mina spjällbrickor sitter som de gör är att jag har bytt ut skruven som håller dem på spjällaxeln mot nit som sedan filats ner för att inte sticka ut. De stora skruvskallarna som håller brickan är en restriktion.

Killen som först gjorde detta åt mig (ingen VW-kille) gjorde inget vidare jobb. Visst är det lite pillrigt att hålla brickan på plats och i rätt läge samtidigt som man skall hålla ett dorn, mothåll, hammare och förgasaren själv och sedan klappa till. Den däringa tredje armen vore inte så dum...

Fick borra ur samtliga nitar, bygga ett special mothåll för detta och göra om det själv. Nu sitter de mycket bättre, inte perfekt, men det duger tillsvidare.

http://imageshack.us/a/img811/3518/dsc06299liten.jpg

Här håller kolvarna på att förses med ett spår för att man skall kunna pilla ur de kolvbultlås från VW Golf som Janne ville använda. Dessa sitter mycket säkrare och kan inte öppna sig på samma sätt som originallåset eller de vanliga spårryttare som säljs för dyra pengar av bl.a. Gene Berg (och som jag hade köpt och tänkt montera... Default/hmm )

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

168 Senaste redigerad av Peter S (2013-08-15 22:36:18)

Motorbygget, del 6
Efter att tråden legat i träda så spurtar vi vidare mot målet.

http://imageshack.us/a/img17/4170/dsc06302liten.jpg
Passning förgasare/insug var inte heller något vidare, detta fick filas till


Janne noterar att pinnskruven som håller förgasarna är tumgängad vilket är obegripligt korkat på en motor som för övrigt är metrisk. Vad gör man om man råkar försnilla den tumgängade muttern på en tävling Default/hmm

http://imageshack.us/a/img706/5578/dsc06303liten.jpg
Motorn "torrmonterad"

http://imageshack.us/a/img823/8395/img1316liten.jpg
Delar till topparna rengjorda och färdiga för montering

http://imageshack.us/a/img716/1706/img1319liten.jpg
Ventilerna (Manley rostfria) monteras med Oteva fjädrar och titanretainers

http://imageshack.us/a/img853/79/img1324liten.jpg
Även vippstället fick sig lite TLC. Läget på vipporna kontrollerades och axialspelet justerades med specialbeställda shims.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

169

Motorbygget, del 7

http://imageshack.us/a/img43/303/img1325liten.jpg

http://imageshack.us/a/img716/2226/img1326liten.jpg
Motorblocket tvättas, skrubbas, kanalerna borstas ur med speciella lång "flaskborstar"

http://imageshack.us/a/img171/3685/img1344liten.jpg
Vevstaksöverfallen gradas

http://imageshack.us/a/img339/8926/img1345liten.jpg
Vevaxelns lagerytor putsas av med smärgelduk och olja

http://imageshack.us/a/img35/8316/img1350liten.jpg
Vevstakslagren saknar en fas som gör att de riskerar att nypa mot vevaxelns radie

http://imageshack.us/a/img171/2483/img1353liten.jpg
Här har lagret fått den fas den måste ha för att inte nypa

http://imageshack.us/a/img854/7188/img1349liten.jpg
Vevaxel/vevstakspaketet klart att monteras ihop

http://imageshack.us/a/img543/337/img1361vm.jpg

http://imageshack.us/a/img7/2739/img1362ylt.jpg
Bottendelen slutmonteras

http://imageshack.us/a/img138/9898/img1403ln.jpg
Cylindrar monteras

http://imageshack.us/a/img42/874/img1405p.jpg
Dock fick mina hemtillverkade cylindershims filas till en smula

http://imageshack.us/a/img10/6779/img1410gd.jpg
Stötstångsrör rengjorda och väntar på montering

http://imageshack.us/a/img825/4240/img1412e.jpg
Topplock på plats

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

170 Senaste redigerad av Peter S (2013-08-15 23:21:57)

Motorbygget, del 8

http://imageshack.us/a/img138/7762/img1423ej.jpg
Mer bevis för att man inte kan kolla saker och ting för noga. Vippan och "piedestalen" som vippstället skruvas mot krockar. Fram med filen och gnussa

http://imageshack.us/a/img213/3180/img1446jg.jpg

http://imageshack.us/a/img171/4623/img1452qp.jpg
Snabbspolning och nu är motorn klar för första uppstart i bänk

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

171

Satan i gatan, snyggt jobbat,

172 Senaste redigerad av Peter S (2013-08-20 21:47:50)

Så, vad har hänt sedan premiären?

Eftersom bilen tokmekades ihop under 6-7 hektiska veckor under sommaren 2012 så hann jag inte utsortera allt.

Ett av de problem jag noterade innan bilen togs till premiären på BRC#2 var ett i glapp i bägge bakhjulen.

Trodde först att detta var dåligt dragna trummor, men det var det inte. Inte heller var det hjullagren. När man tog tag i bromstrumman kunde man t.o.m. höra hur det klonkade inne i diffen  ICQ/ac
Insåg då att glappet var mellan drivaxeln och diffen. Det var bara att kavla upp ärmarna och skruva ut motorn och lådan...

http://imageshack.us/a/img545/3131/nipc.jpg
Motor och låda urmonterad


När lådan sedan tömdes på olja upptäcktes onormalt mycket metallspånor på bottenpluggen. Något har helt klart legat och skavt...

http://imageshack.us/a/img9/8018/6i4o.jpg
Ser olycksbådande ut...

Lådan kördes sedan ner till Hasse Landelius och tillsammans skruvades ZF-diffen ur lådan.

http://imageshack.us/a/img24/8638/iznl.jpg
ZF-diff under urmontering. Den grön/blåa oljan är Red Lines Anti Shock Proof. Maken till klistrig olja får man leta efter

Svårt att se på den halvdåliga mobilbilden, men inne i stubbaxeln är hylsan rejält utbankad och drivaxlarna har helt enkelt haft för stort spel. Ganska vanligt tyvärr i de begagnade ZF:erna man hittar.

Efter en del korrespondens med Mats Herrlander, som väl är den med mest erfarenhet av ZF:er i detta land, kom vi fram till att en renovering skulle kosta mer än det smakar. Dessutom var tiden en faktor.

Jag beslutade då att köpa en Quaife-diff istället. Kontaktade Rallydesign i UK som är återförsäljare för Quaife och, jorå de fanns två stycken för svingaxel på lager. Raskt lades en order och en vecka sedan damp den ner  ICQ/ag

http://imageshack.us/a/img853/2175/mqp1.jpg
Hjulklapp?

http://imageshack.us/a/img812/9639/lmhj.jpg
Mums....Kändes nästan synd att behöva montera denna i växellådan. En juvel!

http://imageshack.us/a/img577/1441/xxy0.jpg
Utdrag ur verkstadshandbok som visar hur tajt spelet skall vara

http://imageshack.us/a/img823/9489/3jne.jpg

Mina Sway-Away axlar krävde dock inslipning för att passa i diffen. På ena sidan fick jag inte ens in axeln i diffen, än mindre vicka den fram och tillbaka. Nästan bra att toleranserna låg åt det hållet än åt andra. Det är svårare att slipa tillbaka material...

http://imageshack.us/a/img534/7581/j7xe.jpg
Avslipade paddlar

Nöden är uppfinningarnas moder och metoden för att kunna slipa av paddlarna så att de passar i diffen och inte glappar även när de vickas var enkel. Jag hittade ett spillbit av ett avgasrör som hade rätt innerdiameter (Ø60mm). Insidan kläddes sedan med sandpapper och sedan var det bara att trä detta rör över paddeln och börja slipa samtidigt som röret vickades uppåt och neråt. Efter att ha provat, slipat lite mer, provat igen osv så passade bägge axlarna klockrent.

http://imageshack.us/a/img18/1128/aot6.jpg
ÖD-fulcrumbrickor (med spåren i)

Tyckte även att jag hade ett för stort spel i andra ledden (mot fulcrumbrickorna) så öd-brickor letades fram. Dock visade det sig att spelet blev bra med originalbrickorna så öd-brickorna användas aldrig.

Efter ännu en resa till Herr Landelius fasiliteter så satt till slut diffen i lådan och ligger här på garagegolvet och väntar på att bli tillbakamonterad.

http://imageshack.us/a/img834/3019/wv3f.jpg
Lådan klar för att monteras

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

173 Senaste redigerad av Peter S (2013-09-16 09:25:02)

Denna sommar har mest handlat om att få ordning på motorn och alla "barnsjukdomar".

Har alltsedan bilen blev färdig förra sommaren plågats av problem med oljetrycket. Problemet bestod i att det tog lång tid innan jag fick oljetryck. Mellan 5-8 sekunder vanligen. Detta är inte normalt och något som måste lösas. Dessutom segade sig oljetrycket upp långsamt och studsade inte alls upp som brukligt.

Trodde först att det handlade om hur jag placerat oljefilter och kyl och att jag därigenom kunde ha luftblåsor i systemet som inte försvann, men genom att koppla mig förbi såväl filter som kyl och köra uteslutningsmetoden så insåg jag att problemet låg inne i motorn.

Har vidare när jag kollade oljan på oljestickan kunnat se att oljan var full med luftbubblor vilket väl inte först fick mig att reagera. Luft i oljan är inget konstigt i.o.m. att man har en kamaxel med drev som piskar runt närmast ytan på oljan.

Valde dock att kolla hur oljan ser ut direkt efter pumpen på trycksidan, så efter att ha kört motorn i ca 30 sekunder så slog jag av den, skruvade av slangen mellan pump och filtret och lät oljan rinna ut i en plastskål.

http://imageshack.us/a/img13/3197/3brw.jpg
"Kolsyrad" olja?

Som synes så är oljan full med luft. Kan inte annat än dra slutsatsen att pumpen tagit tjuvluft någonstans på sugsidan.
Detta förklarar varför det tog så lång tid innan jag fick oljetryck.
Efter varje gång motorn varit igång så har all luft i oljan på trycksidan fungerat som fjäder (eftersom det är kompressibelt) och det är detta som gjort att det tagit sådan tid att få oljetryck.

Problemet har dessutom varit större ju längre motorn gått innan uppstart vilket också känns logiskt då oljan hunnit bli mer uppblandad med luft än efter bara en kort provstart. Bilden visar en kort provstart efter att motorn stått en natt och allt hunnit lufta ut helt. Hur oljan skulle sett ut efter en längre tur vill jag inte tänka på.

För att bekräfta detta så tömdes motorn på olja, slangen på oljepumpslocket kopplades ifrån, en slang kopplades till oljepickupen, tummen sattes på anslutningen på oljepumpslocket och sedan blåste jag i slangen. Är allt som det skall så skall det vara tätt, men i detta fall hörde jag hur det läckte och gurglade inne i vevhuset.
Någonstans var det otätt helt klart!

Valde då att knacka ur oljepumpen som jag misstänkt kunnat vara boven.

http://imageshack.us/a/img42/263/4xd8.jpg
Svart tätguck. Notera den gröna slangen kopplad till oljepickupen i bakgrunden som användes för att trycktesta sugsidan

http://imageshack.us/a/img109/4950/m6vd.jpg

http://imageshack.us/a/img202/8616/66v7.jpg

Satte nu tummen för hålet i blocket som leder in i pumpen, blåser i slangen och nu är det tätt!

Slutsats: pumpen har tagit tjuvluft i skarven mellan pump och block.

Hade en i stort sett ny Schadek 26mm oljepump liggandes som jämfördes med den 30mm Melling som satt i. Kunde inte se några uppenbara skillnader och även diameter Ø70mm var lika på hundradelen.
Min teori är att det svarta tätmedel som man kan se på bilden skapat en glipa mellan pumpen och blocket där det kunnat läcka in luft (tvärtemot avsett syfte).

Hur som helst, jag valde att montera i den pluggade Schadek-pumpen. Men först tvättade jag bort det svarta tätmedel som satt där.

Något nervös startades sedan motorn och nu slocknade oljetryckslampan direkt och nålen på mätaren studsar upp till rätt arbetstryck!

Det kändes otroligt skönt att efter att ha dryftat detta med kamrater och grunnat, klurat, testat, fått psyk-bryt, gett upp fått förnyade krafter och till slut löst problemet  ICQ/ag

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

174 Senaste redigerad av Peter S (2013-09-15 23:34:45)

En annan sak som plågat mig är att jag har haft en rejäl "flatspot" i motorn. Den dör i praktiken så fort man ger lite gas. Inge kul och helt okörbart.

Då mina Weber IDA 48 är av den gamla generationen med bara två progressionshål så valde jag modifiera dem genom att borra ett extra hål. Senare generationer IDA har tre hål borrade och det är lite märkligt att när Weber på senare år åter startade upp tillverkningen av IDA så har de åter bara två!!

http://imageshack.us/a/img844/4017/gz36.jpg
För själva ingreppet inhandlades ett stycke modellborr och Ø1mm borrar.

http://imageshack.us/a/img20/7835/degs.jpg
Här ser vi hur det ser ut original. Endast två progressionshål.

http://imageshack.us/a/img30/7498/pmy.jpg
Här borrar jag det tredje hålet. Det är lite pilligt och hålets position syftas så att de tre hålen bildar en "triangel"

http://imageshack.us/a/img850/6864/yfad.jpg
Det färdiga resultatet! Att använda en borrmaskin är dock inte att rekommendera då borren är så liten och är lätt att bryta. Med en handborr har du mer kontroll.

Valde även att i samma veva montera de JPM venturier jag köpt.

http://imageshack.us/a/img30/1285/sx73.jpg
JPM venturier monteras

Enligt JPM så kunde man inte använda sig av originaltrattarna så ett set av hans egna trattar införskaffades i samma veva. Ganska snabbt kunde jag dock konstatera att de var för stora för att kunna monteras i mitt motorrum då de är större och tog i motorluckan (2:ans cylinder).

Jag var varesig sugen på att fila i trattarna eller att flytta ut luckan utan valde att försöka se om det verkligen inte gick att montera originaltrattarna.

Insåg att problemet var att trattarna inte hade något att stå på. Original står de på spridarens ring, men med JPM's venturier så försvinner dessa.

Valde då att svarva ett set adapterringar för att lösa problemet.

http://imageshack.us/a/img571/1309/b48s.jpg
Adapterringar

http://imageshack.us/a/img51/5638/l35r.jpg
Adapterrringar monterade i förgasaren under montering

http://imageshack.us/a/img842/3093/fdy2.jpg
Klart

Detta blev en lyckad lösning och det är inte mycket som bromsar luften nu jämför med hur det ser ut original.

Har även hunnit med att testa bilen lite under den gångna helgen. Flat spotten är i stort set borta och bilen drar fint när man kliver på. Motorn är fortfarande inte alls utsorterad och jag är är övertygad om att med lite mer tid så kommer den att fungera ännu bättre.

Kampen mot en tolva på strippen fortsätter!

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

175

Intressant pill med IDA 48:orna ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab