1

Hej
Har precis tagit bort motorn för att byta växellåda. Såg då att min tryckplatta inte ser ut som en "vanlig". Sitter tre armar som trycker på något sätt. Fast bara två som är hela. Kan man bara köpa en vanlig platta o sätta dit? Motorkod F om det harnågon betydelse!

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

2

Ja det går bra, se till att du får rätt sort bara. Brytpunkten är till årsmodell -71, det är växellådan som styr.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Så alla fram till 71 är samma? Förutom de äldre som har mindre va? Min är ju typ 200mm! Finns 180 också va?
Vart är de då bäst o köra en platta? Ny? Begagnad??

Vw typ 1 1968.

4

Ja det finns olika diametrar med bra två typer.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Det spelar ingen roll om du har den 3-armade eller solfjädertypen.
Det du ska rätta dig efter är 200mm diameter och en platta med ring för urtrampningslagret.
Tittar du på den platta du har så ska där sitta en ring längst ut där dina 3 armar möts.
Gör det inte det så är antingen lådan bytt mot en nyare eller så är det fel tryckplatta som suttit monterad.
På lådorna från 71- så sitter det en hylsa runt utgående axeln på vxllådan.

6

Det satt nog en ring där. Men den trillade bort!
Någon som vet vart man ska köpa? Kanske en fin länk till den jag behöver! :-D

Vw typ 1 1968.

7

http://www.classicvw.se/kopplingsats-20 … ts_id/2663

Här har du allt du behöver när du ändå har ur motorn.
Endast tryckplattan ligger på dryga 4-hundringen hos samma företag.

Tänk nu på att om du byter vxllåda till en med hylsan jag skrev om så ska du ha en tryckplatta UTAN ring.

8

Du bor i Mantorp och då är ju Folkabiten http://d19831136.u293.surftown.se/ nära och bra.  ICQ/ab

Ali G

9

En får tacke så hjärtligt för all hjälp. Ska ut nu o se om jag kan få bort lådan från bilen. HAr aldrig gjort det innan så jag har inte en aning om hur man ska gå till väga.....
Vet att man ska akta sig för svärden...

Vw typ 1 1968.

10

Lite sen uppdatering pga axelskada. Va ut till garaget idag o skulle fixa lite. Skruvade bort min trasiga tryckplatta. O sen när jag skulle sätta dit den nya så passade inte den. Köpte en 200mm, Kan det vara så att min motor har fått bytt svänghjul eller är det original 180mm på motorkod F? Och kan man då bara byta svänghjul o sätta ihop, eller måste man slipa ut växellådan??

Vw typ 1 1968.

11

F är 1300 och ska ha 180 mm. Bara 15 o 1600 som har 200. Slipa ur för vad? Om det är din -69 så har den 12V.

Svänghjul är inte bara att byta. Först och främst måste man ha rätt typ, finns en tråd om det, sedan ska rätt axialspel chimsas in.

Ali G