1

Äntligen har bussen fått smaka väg igen, men det var en bumpig tur. Framvagnen är helt stum när den ska fjädra "ihop" men den fjädrar utåt vilket gör att den snarare förstärker alla gupp och ojämnheter än dämpar dem.
Jag har några idéer vad det skulle kunna vara, men jag har inte hunnit ut och fixa med det än, och om det är som det brukar så har jag fel och då är era idéer och förslag guld värda så jag kan fortsätta felsöka.

Bussen har stått i 15 år och den är sänkt utan sänksats så jag gissar på droppade spindlar (inte 100 säker då jag aldrig gjort det själv och inte riktigt vet hur jag ska särskilja det).

Vad tror ni är orsaken till stumheten?

2

Stötdämparna... !?

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

3

Jag hade detta problem på en 65:a buss och en 51:a Folkvagn. Det är något i torsionsstaven, eller med lagren där. Andra vet nog mera.

4

Är det kulbult eller länkpinne? Den kan ju bottna i kulbultarna om du sänkt mycket.

Alte Liebe rostet nicht!

5 Senaste redigerad av Jacob (2013-11-30 18:50:40)

Jag skrämmer liv i denna tråd igen. Jag har haft en oförklarlig och oförlåtlig mekdvala under hösten men nu har jag pulat på nytt i garaget. Jag vill tro att det är länkpinne jag har, tyvärr har jag inte gjort sänkningen själv och jag jobbar enligt devisen "learning by doing" så jag ber om ursäkt för min okunskap kring vissa självklarheter. Det är en 64'as buss så förutsatt att det är original (vilket det ser ut att vara förutom sänkningsmodifikationen) så ska det ju vara länkpinne, eller?

Nu vet jag iallafall varför den är stum; när bussen står på hjulen så bottnar undre bärarmen mot gummistoppet som sitter mellan bärarmarna. Så nu är frågan: vad göra? Antingen höja en aning? Kan jag då höja på de justerbara sänksatserna och på så vis få motstånd högre upp så bärarmen inte bottnar mot stoppet? Om jag skulle vilja behålla körhöjden, vad kan jag då göra för att få lite fjädring (om möjligt)?

6

kapa av stoppet och svetsa fast högre upp ICQ/ae ... har någonstans sett ett stopp, fast på en vinkel, som gick att justera i höjdled... det fina med en länkpinne framvagn.. lederna går inte i botten ICQ/ad  ganska så säkert att du har just en sådan då nog ingen monterat en Bay kulbult framvagn på en splitt.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

michaelth, du är en pärla. Du förstod t.om vad jag menade fast jag trött i huvudet skrev spindelled istället för bärarm ICQ/ab Goddag yxskaft

Okej, men ett stopp behövs, om än lite högre upp? (Dvs, det räcker inte att bara kapa? ICQ/ab ) Om jag tar bort det stoppet lär väl bussen bli ännu lite lägre i och med att den nu vilar på stoppen? En justering på sänksatserna bör väl då ändå göras?

Om jag nu inte skulle orka ingreppet kapa bort stoppet och svetsa fast det högre upp, så skulle jag väl som jag skrev ovan, höja bussen med hjälp av sänksatserna och således åka högre, men med fjädring?

8 Senaste redigerad av Jacob (2013-11-30 19:01:38)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/678502.jpg
För att förtydliga så är stoppen jag menar de som sticker ut som svampar på denna lånade bild. När folk kapar bort de gamla tornen och monterar nyutskurna torn vid kortning av framvagnen så lär ju dessa ryka och inte monteras tillbaka, eller?

9

jag misstänker att dom allra flesta kör utan stoppen.. då dom är rörformade, borde det vara en smal sak att kapa av.. om man vill återmontera borde en hylsa som sticks in duga att sticka på stoppen på, och sen svetsa fast i "rätt"höjd igen dvs bara vrida. men visst höjer du bussen med "sänksatserna" blir det ju frigång till stoppet igen
Och ja visst med nya gavlar är det  nog sällan om någonsin att nya stopp finns.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Det låter som en smart idé (med ev. återmonteringen). Då blir det väl till o kapa i morgon då. Får väl sänka ner bussen försiktigt efteråt för att se så den inte niger ner i backen  Default/yikes

11

Dags att vädra lite okunskap igen.

Vid justering av sänkningssatserna, är det bara att skruva ut bulten och justera brickan ett hack åt valfritt håll, eller finns det ngn kraft att tänka på vid lossning av bulten/muttern så att den ämnar skjuta i botten/toppen? Om jag lyfter brickan ett snäpp uppåt (läsa båda brickerna ett snäpp var uppåt) sänker eller höjer jag då bussen?

12

Lyft lite med domkraft under ena däcket så det inte blir för mycket tryck och bricka ner höjer väl då (om sänksatsen är isvetsad bakåt)  ICQ/ab

13

Jacob skrev:

Äntligen har bussen fått smaka väg igen, men det var en bumpig tur. Framvagnen är helt stum när den ska fjädra "ihop"

Bussen har stått i 15 år och den är sänkt utan sänksats så jag gissar på droppade spindlar (inte 100 säker då jag aldrig gjort det själv och inte riktigt vet hur jag ska särskilja det).

Du har förmodligen inte droppade spindlar. Jag är ganska säker på att det inte det hade "uppfunnits" till bussarna för 15år sedan.

Genomslagsgummit är bara att kapa bort. Jag var också nojig om det i början. Jag trodde att det skulle bli tvärnit då hjulen slog upp i hjulhusen. Jag flyttade det och byggde eget. Men har efter hand kommit på att hjulhusen funkar fint som fjädringsstopp. På sin höjd får man lite gummilukt.

Sedan kan det vara bra att veta att även länkpinnespindlar bottnar. Också de droppade.  Så det enklaste är att palla upp bussen ordentligt under hjulen, så du kan krypa in under den. Sedan ber du nån polare att gunga, medan du ligger under och då är det lätt att se vart det tar stopp.

14

GB - topp, tack! Bra tips.

Demian - Du har rätt, jag har efterforskat vidare (läs, satt mig in i droppade spindlar och lärt mig särskilja dem mot vanliga visuellt) och jag vet inte vart jag fick ovan ifrån, men det sitter visst sänksatser, och du har helt rätt i att de ine är droppade. Hehe, låter ju lysande med hjulhusen som fjädringsstopp  Default/lol Din beskrivning ovan om att se vart det tar stopp vid gungning kanske kan göras vid besiktningen och be at få hänga med under när de testar dämpningen? Eller det kanske inte gungar nog mycket... Låter lite vanskligt med operationen ovan om man inte har någon bra ramp eller dylikt.

15

Jacob skrev:

Låter lite vanskligt med operationen ovan om man inte har någon bra ramp eller dylikt.

Jag brukar ställa några trädgårdsplattor under hjulen. Annars kan du ju ta ett däck med fälg. Det blir ju också stadigt.

16

jag har nu höjt framvagnen, och bussen blir högre fram men är lika stum som tidigare. Genomslagsstoppen är också bortkapade.
Vad kan det bero på?

17

Låter märkligt, om framvagnen höjs när du ändrar sänksatsen så sitter ju inte lagringarna fast i alla fall  ICQ/ad

Har du provat att ta bort stötdämparna ? låter som om du har väldigt hårda dämpare(går trögt) ganska lätt att göra   ICQ/ae

är den lika stum på båda sidorna? ta tag i takrelingen och gunga bilen från höger till vänster så märker du ganska enkelt om problemet är på en sida eller båda ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

18

Ja, det låter märkligt.

Då har du kanske hårda gasdämpare. Plocka bort stötdämparna och prova fjädringen efter det. Det är nästa steg i felsökningen.

Hur har du höjt den?

Du skrev tidigare att du inte hade sänksats på den. Har du kapat och vridit upp centrum?  Eller hade du bara sänksats på ett rör? Det gör också att den blir hårdare, men absolut inte stum.