Äntligen har bussen fått smaka väg igen, men det var en bumpig tur. Framvagnen är helt stum när den ska fjädra "ihop" men den fjädrar utåt vilket gör att den snarare förstärker alla gupp och ojämnheter än dämpar dem.
Jag har några idéer vad det skulle kunna vara, men jag har inte hunnit ut och fixa med det än, och om det är som det brukar så har jag fel och då är era idéer och förslag guld värda så jag kan fortsätta felsöka.
Bussen har stått i 15 år och den är sänkt utan sänksats så jag gissar på droppade spindlar (inte 100 säker då jag aldrig gjort det själv och inte riktigt vet hur jag ska särskilja det).
Vad tror ni är orsaken till stumheten?
... har någonstans sett ett stopp, fast på en vinkel, som gick att justera i höjdled... det fina med en länkpinne framvagn.. lederna går inte i botten
ganska så säkert att du har just en sådan då nog ingen monterat en Bay kulbult framvagn på en splitt.
Goddag yxskaft

Din beskrivning ovan om att se vart det tar stopp vid gungning kanske kan göras vid besiktningen och be at få hänga med under när de testar dämpningen? Eller det kanske inte gungar nog mycket... Låter lite vanskligt med operationen ovan om man inte har någon bra ramp eller dylikt.