1

Någon som kör med? gör den stor skillnad? Funderar på o sätta en på min typ1 -67.
Hur funkar det med sänkt bakvagn? Bilder?

vw typ-1 1967

2

Om jag inte missminner mig så är "camber compensator" originalmonterade från 1967 på typ 1, kallas ofta för Z-bar, iaf har jag en på min 67:a.

Vissa påstår att det blir bättre om man sätter ett gäng spacers på glid-pinnarna så att den är aktiv för jämnan snarare än i extremfall (original).

S

3

Sten vW skrev:

Om jag inte missminner mig så är "camber compensator" originalmonterade från 1967 på typ 1, kallas ofta för Z-bar, iaf har jag en på min 67:a.

Vissa påstår att det blir bättre om man sätter ett gäng spacers på glid-pinnarna så att den är aktiv för jämnan snarare än i extremfall (original).

S

Helt fel.

Z-bar en är en lastförstärkare och ingen krängningshämmare.
Titta på konstruktionen så förstår du.

Camber compensatorn som såldes till 356 och bubbla fungerar med måttlig sänkning.
Den sitter fast i växellådans underkant och följer axelrören. Sen är det balata remmar som går över axelrören som ska begränsa rörelsen.

Rekommenderar en riktig kränghämmare som sitter i chassit från Bugpack, finns till alla modeller.

Hazzan

4

9:59 skrev:
Sten vW skrev:

S

Helt fel.

Camber compensatorn som såldes till 356 och bubbla fungerar med måttlig sänkning.
Den sitter fast i växellådans underkant och följer axelrören. Sen är det balata remmar som går över axelrören som ska begränsa rörelsen.

Rekommenderar en riktig kränghämmare som sitter i chassit från Bugpack, finns till alla modeller.

Hazzan

Vad jag kan se så rekomenderar de bara fram om man har pendelaxel Default/hmm

http://bugpack.com/index.php?main_page= … cts_id=538

Vilken skulle det vara i så fall att det finns?

Göran

Bubbla -62

5

Hmm, kanske inget o lägga pengar på då med andra ord. Kör sänkt med 1 hack yttre, så då kanske den inte funkar ändå.

vw typ-1 1967

6

Håller inte med, jämför funktionen själv, hrmmmff  ICQ/ag

9:59 skrev:
Sten vW skrev:

S

Helt fel.

Hazzan

7

Jag kör med sådan (dvs på två-delad bakvagn).
Själva ideén är ju att den skall agera hjälpfjäder och lyfta bilen utom när man svänger, då slappar fjädringen och bakvagnen "sätter sig" istället för att som original vilja "välta över"...-om ni förstår? Z-baren på 67.orna gör samma sak, men är ju en tunn torsionsstav jämfört med den tjocka bladfjädern.

http://web.comhem.se/uska55/pics/Foto1207_b.jpg