1 Senaste redigerad av Peter S (2013-08-18 00:23:01)

Har redan en varvräknare, så jag letar en lagom, smidig shiftlight som jobbar självständigt.
Någon som har tips med märke, modell och var man kan tänkas hitta en prisvärd?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2 Senaste redigerad av MrPete (2013-08-15 22:33:40)

Micro dynamics shift light kanske? Ställbar och kan gömmas undan med enbart lampan synlig.

http://www.ebay.co.uk/itm/Micro-Dynamic … 2ec050f48d

Prisvärd har jag ingen aning om..

Eller omex shift light pro
http://www.ebay.co.uk/itm/OMEX-Shift-Li … 5d3f5f0dbc

3

Eller.. eftersom du kör msd-tändbox så finns ju modul för shift light.. verkar väl smidigast att köra sån då..

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-08-16 09:58:06)

MSD pn7542/89631/8963 som är små
Sådana där engeska leksaks prylarnar kan du glömma funkar dåligt ihop med MSD
Kolla även autometers nya serie som du kan ställa in varvet hur din växel låda är växlad och den har även logg i sig
Det är det värsta att bra prylar är inte billiga 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Tack för tipsen!
Har faktiskt inte kopplat in min MSD 6AL box förrän igår då jag velat fokusera på en sak i taget med motorn.

Den har dock varit installerad, så det var ganska snabbt gjort att koppla om kablar och byta spole.
MSD:n har inte varit i drift sedan 2000 plus att jag lyckats tappa Blaster 2 spolen i golvet för ett tag sedan så jag var inte helt säker på att allt skulle fungera som det skall. Det gjorde det  ICQ/ag

Ända smolket var att min halvantika 80mm VDO varvräknare inte alls ville förstå signalen från MSD boxen  Default/hmm
Har dock förstått att man kan behöva köpa en "tach adapter" (MSD #pn8910) för att få det att fungera.

Uselt att man skall behöva köpa en lite plastklump för 500:- för att dessa självklarheter skall fungera. Men det verkar vara MSD i ett nötskal. MSD verkar ha gjort det till en affärsidé genom att mer eller mindre tvinga folk att "uppgradera" genom att köpa till en massa jävla plastlådor som skall kopplas ihop med varandra.

Var faktiskt ett tag lite sugen på att skita i MSD:n och koppla ur den igen för att återgå till en mer traditionell set-up med Ignitor och en gammal hederlig Bosch blå. Jag tilltalas av tanken på att hålla det enkelt och osofistikerat.

Någon som kan övertyga mig om MSD:s förträfflighet? Vari består fördelarna med att åka med detta amerikanska bling-bling tändsystem?

6

Den ger bra gnista

Turbo Town "Home of overboost addicts"

7

Notchback Racing skrev:

Den ger bra gnista

Sägs det ja. Har det gjorts jämförelsetester på detta? Mycket sämre är en frisk Bosch blå t.ex? Hur kunde folk köra så snabbt som de gjorde även innan alla sofistikerade tändsystem kom? Vi kör idag inte mycket snabbare än vad man gjorde på 70-talet....

Väntar nu på att Landelius skall ge sig in i diskussionen och börja lobba för magnettändning.

8

Haha, ja jag har ingen vetenskaplig grund för detta. Vet bara att den funkar bra på min bil med insprutning och e-85

Turbo Town "Home of overboost addicts"

9 Senaste redigerad av Svwerker (2013-08-18 10:55:10)

Multiple Spark Discharge ger fler gnistor per tändpuls under 3000 varv och därmed bättre förbränning. Det ett utbyggbart system som ger en viss flexibilitet.
Det är bra grejer när de fungerar men om det är bättre än något annat vet jag inte. Behöver du inte startvarv och övervarningsskydd så behöver du ingenting mer än en vanlig tändning, man behöver inte ens brytarlöst. Behovet styr du själv.
jag köpte en digital på inrådan av herr Andersson då den ger allt man behöver i en gatbil, utan extra boxar men med ett något högre pris initialt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Notchback Racing skrev:

Haha, ja jag har ingen vetenskaplig grund för detta. Vet bara att den funkar bra på min bil med insprutning och e-85

Å min bil misständer vid 1bar med insprutning e85 och brytarlöst pertronix. ICQ/ab
Så känns som msd gör nytta. Jag tänkte prova msd.

Mera känd som jb...

11

MSDn skickar ca 200Volt till tändspolen istället för batterispänningen 12-14V!
Därför ger den fetare gnista ut på stiften. Spolen transformerar bara upp spänningen så mera in ger mera ut!
Har man höga cylindertryck i motorn skulle jag förespråka MSD = högt komp med mycket förtändning eller turbo när man börjar ladda på lite.

Sen ska man helst trigga tändningen med en givare på veven, istället för i fördelaren.
Glappen i fördelardrev och fördelare kan göra att tändningen slår flera grader.

12

Mer funderingar.
Någon som är duktigt på MSD får gärna svara på detta.

Jag trodde i min enfald att det bara skulle vara att plugga in min gamla VDO varvräknare i boxens varvräknarutgång som sitter i gaveln. Det fungerade inte alls. Mätaren är stendöd.

Tidigare fick ju varvräknaren sin signal från spolens minuspol i vilken man även kopplar Ignitorns svarta kabel (signal?).
Nu kopplar man ju denna svarta kabel till MSD-boxens vita, men borde man inte kunna koppla varvräknaren till denna direkt istället för utgången jag nämnde?

Vill inte chansa och riskera att bränna sönder något innan jag testar att koppla det så därav frågan.

Den tach adapter man kan köpa skall ju kopplas in på denna kabel tillsammans med varvräknarens och fungerar som en förstärkare.

13

min går bättre med msdn vad jag tycker iaf ! :=)

sen ser man skilllnaden ganska bra i denna video snutt....

http://www.youtube.com/watch?v=DT2clNrxOuM

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

14

Prova koppla in dig på signalen från ignitorn.
Är inga höga spänningar/strömmar där så det borde gå.

15

Jag blir så trött. Så fort man fixat en sak, så är det något annat  ICQ/am

Inte fasen fungerade det att koppla varvräknaren till den svarta Ignitornkabeln (som i sin tur kopplas till MSD 6AL boxens vita trigger kabel).

Köpte en MSD Tach Adapter (pn 8910) som skulle fixa detta problem. Fungerar som sagt som en förstärkare för den uppenbarligen ganska klena signal som kommer från Ignitorn.

Som jag tolkar elschemat (se bild) så skall man koppla in adapterns vita kabel på boxens vita triggerkabel och dessa skall anslutas till Ignitorns svarta kabel.
På samma vita kabel skall även kabeln till varvräknaren in och så kopplade jag upp det.

Nu vaknade varvräknaren och glad i hågen gav jag mig ut för en provtur.

Efter ett par kilometer när jag drar ur bilen så börjar motorn misstända och gå allmänt orent. Det är inga problem med tomgång och en liten bit upp, men så fort jag "kliver på" så börjar det smälla och misstända.
Varvräknaren har också fått fnatt och visar allt annat är rätt  Default/hmm

Linkar hemåt med bilen, rycker ur adaptern och kabeln till varvräknaren för att se om det är den som är boven. Vänder och åker en sväng till, men problemet kvarstår, suck.

När jag sedan skall köra in bilen i garaget så tvärdör motorn efter att fram till dess haft en stabil tomgång.
Drar en svordomsramsa och är övertygad om att bilen nu måste knuffas in de sista metrarna, men till min förvåning så startar den hur snällt som helst och bilen körs in för egen maskin.

Slår av, kliver ur eländet till bil, släcker och låser garaget försöker nu låta ilskan och uppgivenheten rinna av mig.

Någon som kan ha en teori om vad som kan ha hänt?
Har jag lyckats bränna sönder något?
Har jag kopplat ihop saker och ting fel så att jag eldat upp Ignitor/box?

Post's attachments

pn8910.jpg, 47.21 kb, 761 x 515
pn8910.jpg 47.21 kb, 651 downloads since 2013-08-29 

16

Hmmm, tror jag kan ha hittat felet.
Skruven som håller plattan med Ignitorns pickup inne i fördelaren hade gängat ur sig lite så plattan satt löst.
Drog åt den ordentligt nu och hoppas att problemet är löst. Får prova imorgon hur det fungerar. Bilen är lite för skränig för en provtur mitt inne i villaområdet och jag har frestat tillräckligt på mina grannars överseende....

Oavsett så skulle det vara bra med en bekräftelse från den samlade eliten om jag kopplar det hela korrekt rent elektriskt.

17

Det blir bra det där Peter -syns i morgon ok!

Volkmasters Sweden
East Hill Welding
Peace Performance
Nygrens Mekaniska
CSP
JP Motorsport

18

Volkmaster skrev:

Det blir bra det där Peter -syns i morgon ok!

Hmmm.....