1

Hej !
kom över denna motor !
http://s1363.photobucket.com/user/mikor … e.jpg.html
men kan inte bli klok på vad det står ????
jag vill ha det till BQ men enl samba finns inte den koden
någon som vågar sig på en gissning!
det sitter idag 1600 cyllar på med enkelportade toppar men det är ingen garanti för vad det är för block?
tacksam för hjälp
/Mikael

2

Bara "B" följt av en otydlig nolla

en sån hade jag i min 70 Bay..

S

3

Jag som tyckte att det var en krumelur i botten när man zoomade lite .
Vad är det för specar på en b0 motor ?
På samba står det bara 1600. Cc non- us
Enkel eller dubbel reduserats block ?

4

47DIN enkelport, vanligtvis typ 2, om blocket är tillverkat efter aug 70 så borde den ha dubbelreducerat.
Med tanke på nummrets utseende (kartuschen) så är det sannolikt en utbytesmotor, dvs motornummret daterar ej blocket.
Någon mer insatt kan kanske se på andra nummer på blocket när den är gjord, eller ta o tippa upp den o titta efter själv!

SvW

Miko skrev:

Jag som tyckte att det var en krumelur i botten när man zoomade lite .
Vad är det för specar på en b0 motor ?
På samba står det bara 1600. Cc non- us
Enkel eller dubbel reduserats block ?

5

Varför är det viktigt att veta vad det är för block?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Jg tippar på att det har/borde ha stått B6, vilket borde vara en 1970 1600 dubbelport, dubbla oljekanalsventiler.

Kan det stämma?

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

7

Eftersom han skriver att det idag siter 1600 och enkelport på den så är det inte så troligt.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

egentligen är det inte viktigt alls vad det är för block men
tycker det skulle var kul å veta vad den startade livet som ?
sten vw skrev att man kan tippa upp den å se efter fler nr ?
vad letar jag efter då å var kollar jag efter dom dubbla oljekanalerna ?
/Mikael

9

Inte dubbla kanaler utan dubbla reduceringar. Kolla på vänster undersida i framkant på motorn vid svänghjulet om det sitter en plugg stor som en femkrona med ett spår för mejsel, det finns en liknande i bakkant på alla motorer men det i framkant finns bara på motorer efter årsmodell -71 (aug -70). Då har det även de större oljekanalerna och är avsett för doghouseoljekylare.

Ali G

10

Tackar
Då lärde jag mig något nytt
/ Mikael