sugen på att slänga in en turbo eller en r1 mc motor, hur funkar det att vägregga?
Lite lättare att ge ett korrekt svar om du talar om vilken bil det gäller men om vi förutsätter att det är en Typ1 så gäller max 60 hk före -70 och 74 hk efter. Bygger man om mycket så kan man med lite tur få tillämpa SFRO-reglerna men det är en tolkningfråga.
Ali G
byter du bromsar/h-cyl. runt om till inte original monterade, och hela drivlinan till icke original monterade=från annat fordon, bör fordonet kunna klassas in som ombyggt fordon, med en möjlighet till 15kw/100kg tjänstevikt dvs fordonet fulltankat med förare =75kg + ev verktyg (tunga
) ..= först en SFRO besiktning /reg besiktning sen vanlig kontroll besiktning .livet leker.
så visst allt går..
Eller så besiktigar man bilen med original motor, och sen råkar man
utan lagens vetskap... byta till annan motor efteråt. blir man tagen.... så är det ev. böter och besiktningsföreläggande för reg. besiktning... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
byter du bromsar/h-cyl. runt om till inte original monterade, och hela drivlinan till icke original monterade=från annat fordon, bör fordonet kunna klassas in som ombyggt fordon, med en möjlighet till 15kw/100kg tjänstevikt dvs fordonet fulltankat med förare =75kg + ev verktyg (tunga
) ..= först en SFRO besiktning /reg besiktning sen vanlig kontroll besiktning .livet leker.
så visst allt går..
Eller så besiktigar man bilen med original motor, och sen råkar manutan lagens vetskap... byta till annan motor efteråt. blir man tagen.... så är det ev. böter och besiktningsföreläggande för reg. besiktning...
Det där stämmer bara under förutsättning att fordonet ifråga INTE har något godkännande med högre effekt från tillverkaren och i vårt fall är det bara de äldre bilarna som faller inom det. Att det finns fordon som fått genom detta beror på hur dessa regler har tolkats. Som vanligt ett lotteri.
Dessa regler är för effekt gäller amatörbyggda fordon.
Ali G
michaelth skrev:byter du bromsar/h-cyl. runt om till inte original monterade, och hela drivlinan till icke original monterade=från annat fordon, bör fordonet kunna klassas in som ombyggt fordon, med en möjlighet till 15kw/100kg tjänstevikt dvs fordonet fulltankat med förare =75kg + ev verktyg (tunga
) ..= först en SFRO besiktning /reg besiktning sen vanlig kontroll besiktning .livet leker.
så visst allt går..
Eller så besiktigar man bilen med original motor, och sen råkar manutan lagens vetskap... byta till annan motor efteråt. blir man tagen.... så är det ev. böter och besiktningsföreläggande för reg. besiktning...
Det där stämmer bara under förutsättning att fordonet ifråga INTE har något godkännande med högre effekt från tillverkaren och i vårt fall är det bara de äldre bilarna som faller inom det. Att det finns fordon som fått genom detta beror på hur dessa regler har tolkats. Som vanligt ett lotteri.
Dessa regler är för effekt gäller amatörbyggda fordon.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 … start=1302
läs en bit ner på sidan. där " The real pinto" SFRO besiktningsman uttalar sig... han brukar berätta hur saker e ,och skall vara som vetande.. här på rejsa.
en bubbla som ägaren vill sätta i en subba maskin.. så inte mina fria fantasier..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
"Germanbug" här på forumet har iaf fått sin 1303:a SFRO-godkänd och besiktigad som ombyggt fordon. Skivbromsar runt om, Porschelåda, kuggstångsstyrning. Men allt det här finns ju att läsa i den senaste utgåvan av SFRO-boken, eller kontakta närmaste SFRO-person så får man korrekta besked.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Svwerker skrev:michaelth skrev:byter du bromsar/h-cyl. runt om till inte original monterade, och hela drivlinan till icke original monterade=från annat fordon, bör fordonet kunna klassas in som ombyggt fordon, med en möjlighet till 15kw/100kg tjänstevikt dvs fordonet fulltankat med förare =75kg + ev verktyg (tunga
) ..= först en SFRO besiktning /reg besiktning sen vanlig kontroll besiktning .livet leker.
så visst allt går..
Eller så besiktigar man bilen med original motor, och sen råkar manutan lagens vetskap... byta till annan motor efteråt. blir man tagen.... så är det ev. böter och besiktningsföreläggande för reg. besiktning...
Det där stämmer bara under förutsättning att fordonet ifråga INTE har något godkännande med högre effekt från tillverkaren och i vårt fall är det bara de äldre bilarna som faller inom det. Att det finns fordon som fått genom detta beror på hur dessa regler har tolkats. Som vanligt ett lotteri.
Dessa regler är för effekt gäller amatörbyggda fordon.http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 … start=1302
läs en bit ner på sidan. där " The real pinto" SFRO besiktningsman uttalar sig... han brukar berätta hur saker e ,och skall vara som vetande.. här på rejsa.
en bubbla som ägaren vill sätta i en subba maskin.. så inte mina fria fantasier..
Jag har aldrig påstått att det är fantasier, jag har sagt att det är en tolkning av reglerna. Det är inte SRFO som godkänner för det gör besikningsmannen men jag vet att olika SFRO-besiktningsmän gör olika tolkningar här också.
Ali G
Det jag skrivit e det jag fått veta från flera SFRO besiktningsmänn.. dom e ju rådgivande och sen skall besiktningen följa det.
det är därför vi har denna instition. och besiktningsmännens beslut kan faktiskt ifrågasättas!!
Men visst det kräver en hel del modifiering, dvs. det går inte att bara att sätta dit "original" skivbromsar på en förut trumm bromsad bil, sen smacka dit en vw motor på en vw låda.. utan tanken e just, att det är ett ombyggt fordon, och inte "bara " en trimmad maskin i en vw med originaldelar..
sen att det kan finnas en del, som godkänner vissa saker.... e ju pga. att alla inte tänker sig montera en 400hk maskin utan kanske vill ha en mindre vass motor.som tyvärr har mer effekt än man normalt får ha i biltypen.
Men huvud principen e.. byt hela drivlinan och hela broms systemet och helst fram och bakvagn,
till ej förut använda i märket.
Där förekommer medgivande ibland, med bara bytta bromsar.. och tex en växellåda från en "starkare modell" tex 091 låda från buss..
enklast är alltid att kontakta "sin" Sfro besiktnings man dvs den som bor lämpligt i landet och ta ett snack..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
