1

Idag hände det, svängde in till Bankeryd från Habo och när jag gasade till i kurvan lite rasslade det som när man missar en växel, fast mycket värre!
La i kopplingen och rullade in mot kanten och motorn stannade...
Motorn gick varken rubba på startmotorn eller genom att dra runt generator...

Jag hoppas nu på att svänghjulet bara låssat men eftersom den inte går att rubba så har den nypt antar jag, ännu värre om en ventil gått av...

Va tror ni, hur låter det vid ett ras? Lät som drev som inte riktigt gick ihop. Default/hmm

2

Det hände mig också med min första bubbla som jag hämtade från Sala o skulle åka jem så efter en 5-6mil så var de tvärstopp för motorn snurrade inte alls. Sen hemma så plockade jag ner motorn o de var avgasventilen på treans cylinder som hade gått av o slagit sönder kolven också. Kan vara samma med din motor.

3 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-08-07 07:36:15)

Det var tråkigt
Du kan börja med att ta bort ventikåperna o kolla om det är något tråkigt där (om ventilen är krokig så är vipparmen lös )
om den har gått av (det tror jag inte för du har rostfria )
Om det inte är något där så är det bara att lyfta ur snörran
Räkna med det värsta för du körde i en kurva och då brukar oljan inte vara där den skall vara
Det brukar skramla till sen är det tyst som graven
Men det är racing och man får räkna med sådant när man har fyr dubblat effekten (34hk+) från grundmotorn 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Motorn är nerplockad till atomer och under rivningen förväntade jag mig det värsta! Alla ventiler krokiga, lagren skurna och kammen av på mitten...
...men när ja plockade bort den andra toppen och fick se en jävla mutter fastklämd i toppen!?!!
Med andra ord har man åkt omkring med en tickande bomb, då muttern måste ha legat i insuget ett bra tag då jag inte haft isär fuggar eller filter på någon månad.

För övrigt va kolven skrot och cylindern sprucken men stakar, lager, vev, kam, lyftare och block i bra skick ICQ/ab

Jag har fått hålet i toppen svetsat och ska borra upp allt till 90,5 borr
har inte haft isär ventilerna än så jag kanske får slipa ventil och säte oxå.


Men fan va skönt att det inte va värre!!!

http://www.forumbilder.se/CF73R/img-1390.JPG
http://www.forumbilder.se/CF73R/img-1388.JPG
http://www.forumbilder.se/CF73R/img-1392.JPG
http://www.forumbilder.se/CF73R/img-1396.JPG

5

Där ska den ju inte ligga...  ICQ/ad

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

6

Inte för att "måla fan på...."
När en ventil gick av i en motor för mig, så tog vevstaken och veven stryk ! 0.05mm skevt....
Så om kolven mött muttern skall du nog ha detta i åtanke ?

7

mettis skrev:

Inte för att "måla fan på...."
När en ventil gick av i en motor för mig, så tog vevstaken och veven stryk ! 0.05mm skevt....
Så om kolven mött muttern skall du nog ha detta i åtanke ?

Jo ja har tittat noga på staken.
Jag har nog haft tur då muttern hamnat nere mitt i kammaren. Kolven blev ihoptryckt så ringarna sitter fast på nederdelen och cylindern sprack lite.
Veven ska jag ta en titt på men den snurrade fritt  i blocket när allt annat va bortplockat.