1

Har gjort en lite service på typ 1an .Justerat ventiler , kollat tändning , brytare m,m,
Problemet är att den är svårstartad vid varm, motor (oftast) ibland kall motor också.
När man vrider nyckeln o startmotorn går runt startar den inte, när man då släpper nyckeln så slår den till o med lite gas hjälp startar den (oftast). Detta var även före servicen.

Nån som har någon idee?? Default/hmm

Varför Stockholm? Ligger ju så ocentralt!

2

lappstockholmarn skrev:

Har gjort en lite service på typ 1an .Justerat ventiler , kollat tändning , brytare m,m,
Problemet är att den är svårstartad vid varm, motor (oftast) ibland kall motor också.
När man vrider nyckeln o startmotorn går runt startar den inte, när man då släpper nyckeln så slår den till o med lite gas hjälp startar den (oftast). Detta var även före servicen.

Nån som har någon idee?? Default/hmm

Låter som om tändspolen får får dåligt med ström när startmotorn går.

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

3

Eller fel i tändningslåset så spolen inte får ström alls i startläget?

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

4

Tändspolen är splittans ny. Får mäta vid spolen vid start. ICQ/ab

5

Dåligt batteri och/eller glapp vid tändningslåset.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

kee skrev:

Dåligt batteri och/eller glapp vid tändningslåset.

Startmotorn eller startmotorbussningen.

7

Min buss är lika. På den bryts spänningen när man vrider nyckeln i botten. Funkar kanon om man inte vrider hela vägen  ICQ/ag  Det låter ju som dålig kontakt i tändningslåset

8

Har kollat o mätt på tändspolen. Där var det inget fel. Har provat att vrida fördelaren lite olika och då startar den när den är varm men startar knappt (högtänd) när den är kall. verkar omöjligt att hitta nåt bra läge på tändningen. Om jag kör med tändlampan o ställer den på sträcket så startar den när den är varm med "mottänder" när den är kall. Som ni ser på min skrivelse så börjar det snart gå runt i mitt lilla huvud. Kan det vara nån/några ventiler som ej är okey? ICQ/ac

9

lappstockholmarn skrev:

Har kollat o mätt på tändspolen. Där var det inget fel.

Men har du mätt NÄR startmotorn går?

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

10

Ja, mät när den snurrar. Spänningen på min buss finns inte där när nyckeln vrids i botten, säkert lika på din! Då kan den omöljigt starta så länge man håller i nyckeln. Testa att inte vrida nyckeln hela vägen utan stanna så fort startmotorn börjar arbeta  ICQ/ag

11 Senaste redigerad av lappstockholmarn (2011-04-26 21:56:35)

För att göra det enklare så tog jag en kabel från + på gen till spolen och det blev ingen skillnad. Problemet verkar vara att ställer man tändningen vid kall motor funkar den ej på varm motor o vise versa. Har en 1300 motor med ab o första siffran 4. Vad exakt skall tändningen stå på för grader? är det inte märket på remskivan som gäller?

12 Senaste redigerad av Peter S (2011-04-26 21:57:11)

Är det en 6V bil?

Kan ju var så att du måste gå igenom elsystemet och göra rent alla kontaktpunkter. På en 6-voltare är detta extra känsligt.
Taskig kontakt/hög resistans gör att du får spänningsfall när startmotorn körs. Den lägre spänningen orkar inte generera gnista i stiften. När man sedan släpper startknappen/nyckeln så att hoppar spänningen upp på normal nivå och ibland med tur (om man fortfarande jag lite fart på svänghjul etc), så kan motorn hoppa igång.

Hade samma fel/problem på min gamla 6V typ 1 50:a.
Man fick jobba upp lite rpm med startmotorn, släppa startknappen och hoppas att den hostade igång.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

13

Har varit en 6 voltare nu konverterad till 12

14 Senaste redigerad av Nobbe (2011-04-26 22:52:45)

Hadde samma problem för en herrans massa år sen ICQ/ab slutade med att jag gjorde en fullösning med at jag kopplade ett extraljus relä till tändspolen och en lite grövre kabel dit, startmotorn fältade hejvilt.... men det gick ändå att starta  ICQ/af
(klassisk ungdoms synd, bota symtomen inte orsaken  )

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56