1

Skulle vilja pressa i nya gummibussningar i ett par dämpare, varför inte köpa nya säger väl nån men det är fräscha splitbubbladämpare där nedre gummibussningens "inre rör" släppt...

Jag antar det finns nåt bra verktyg för detta, funderade på om man skulle svarva en konad hylsa som med ett spår passar utanpå dämparens rör... men jag har inte tillgång till svarv så...

Det bör med rätt verktyg vara ett snabbt jobb, så kanske nån har ett tips om var detta kan göras...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

johan_l skrev:

Skulle vilja pressa i nya gummibussningar i ett par dämpare, varför inte köpa nya säger väl nån men det är fräscha splitbubbladämpare där nedre gummibussningens "inre rör" släppt...

Jag antar det finns nåt bra verktyg för detta, funderade på om man skulle svarva en konad hylsa som med ett spår passar utanpå dämparens rör... men jag har inte tillgång till svarv så...

Det bör med rätt verktyg vara ett snabbt jobb, så kanske nån har ett tips om var detta kan göras...

Du kan pressa i nya rör
Om du har någon polare som har en svarv så ber du han tillverka nya som är 1,5mm större i ytter diameter
På 60talet fanns det lösa gummi och rör att köpa
Man satte fast delarna med gummi klister som du lagardäckmed
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Jag tror mig ha köpt lösa bussningar med rör monterade, men kan inte hitta dem, kanske har drömt det... de gamla är ganska "uppslagna" så ska till ganska rejäl överdimension...  tror det får bli en fuling så länge, med lite eltejp för att minska glappet, så får jag när jag börjar jobba igen till hösten ta med dämparna till jobbet där det finns pressar och svarv (även om jag egentligen inte får svarva).

4

johan_l skrev:

Jag tror mig ha köpt lösa bussningar med rör monterade, men kan inte hitta dem, kanske har drömt det... de gamla är ganska "uppslagna" så ska till ganska rejäl överdimension...  tror det får bli en fuling så länge, med lite eltejp för att minska glappet, så får jag när jag börjar jobba igen till hösten ta med dämparna till jobbet där det finns pressar och svarv (även om jag egentligen inte får svarva).

Om gummina är öppslagna så är det något annat som är fel Typ en förlång/förkort stötdämpare
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

PPRMicke skrev:
johan_l skrev:

Om gummina är öppslagna så är det något annat som är fel Typ en förlång/förkort stötdämpare
/// Micke

Kan det inte helt enkelt vara att gummi som är 60+ år gammalt inte riktigt orkar? vågar nu inte säga att de är "uppslaget" eller om det fastnat i bulten och skruvat upp sig, men jag har då för mig att hålen såg väl stora ut. Får kolla nästa gång jag är i garaget...  Det ser helt klart ut som "rätt" split-bubbla-stötdämpare, de är ju väldigt korta och kortare torn så... och de känns att vara helt ok i funktionen...

6

Bytte dessa igår (hittade påsen i en låda som stod inne i bilen)... ICQ/ab

Var bara att bända ur gummit, trycka i det nya UTAN inre röret monterat, sen pressa in röret och för att förenkla så slipade jag till en skruv som fick ett koniskt huvud så att det lättare gick in i det trängre hålet...

Se blog för bilder...

http://fridaysplit.blogspot.com/2011/01 … ering.html